Gå til innhold

Naturlig fødsel vs keisersnitt (same som inne på fødselsangst)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har postet dette inne på siden for fødselsangst også, men vil gjerne ha svar fra dem som ikke nødvendigvis er kjemperedde også :)

Jeg er tidlig i svangerskapet, men har allerede begynt å se frem mot fødsel med skrekk.

Grunnen er denne: Jeg har aldri klart å gjennomføre en gynekologisk undersøkelse. De legene som har forsøkt det på meg mener at jeg har en form for vaginisme. Jeg spenner alle muskler så mye under undersøkelse at de ikke får den metallgreia (vet ikke hva den kalles, men den som skal utvides) inn mer enn et par cm.

Sist jeg forsøkte en slik undersøkelse gikk det jo heller ikke bra, og legen min sa: "Slik kan du jo bare ikke leve" - jeg har jo ikke hatt noen problemer i hverdagen da forsåvidt, bare ved slike undersøkelser. Jeg sa til henne at jeg ikke forsto hvordan jeg på et tidspunkt skulle komme meg gjennom et svangerskap og en fødsel når jeg ikke en gang klarer en GU. Hun sa at hvis jeg hadde det slik fortsatt da så måtte det bli keisersnitt. Så satt jeg der da, en uke senere, gravid som bare det (noe jeg er veldig glad for :) )

Er det umulig å klare en fødsel når man ikke klarer å gjennomføre en GU? Eller er ikke dette sammenliknbart?

Hvis jeg får beskjed om å ta keisersnitt, er dette en fødselsmetode som medfører store farer? Eller kan man ta imot det med et smil? Har hørt så mye rart (det er vel alle disse historiene som er problemet, siden vi var små har vi jo bnesten daglig sett fødsler på tv eller hørt hårreisende historier fra andres fødsler)

Dette ble langt men jeg håper at noen har noen innspill.

Skrevet

Hvis du har hørt mange historier får du jo bare enda fler ved å poste dette innlegget! Ta kontakt med en jordmor og snakk med henne om dette, da får du saklig og god informasjon, og slipper alle historiene her inne som ikke vil hjelpe deg med ditt problem! Lykke til:)

Skrevet

Det er vel kanskje at godt poeng :)

Jeg tenkte bare at de som har født eller tatt keisersnitt hadde en formening om hvorvidt keisersnitt var en god løsning. Jeg har hørt at leger ikke alltid er å stole på når det gjelder dette spørsmålet fordi keisersnitt er mer kostbart enn vaginal fødsel.. but again..det er også en historie jeg har hørt :)

Skrevet

Et keisersnitt er en stor operasjon. Det finnes masse info på nettet.

Skrevet

Hei!

Synes også du burde ta en prat med lege og/eller jordmor, og ikke ta innover deg alle historiene du hører. Hos fagfolk får du saklig informasjon tilpasset akkurat deg.

Masse lykke til!!!! :-)

ps: Det ordner seg alltid for snille jenter ;-)

Skrevet

Jeg har født syv barn. De fem første fødslene var komplikasjonsfrie vaginale fødsler, den siste (tvillingfødsel) ble keisersnitt fordi babyene la seg på tvers under fødselen. Jeg er godt fornøyd med alle fødslene mine og har bare gode følelser når jeg tenker tilbake på dem selv om det ikke har vært smertefritt. Jeg fikk også høre diverse advarsler om keisersnitt, men syntes det gikk svært greit. Fikk spinalbedøvelse som ikke var vondere enn en blodprøve å få satt + et par venefloner som er ørlite vondere enn blodprøve, men ikke mye. Kjente ikke noe vondt under selve snittet, bare en flott opplevelse da babyene ble løftet ut. Etterpå hadde jeg av og tilløp til vondt i såret, men fikk smertestillende med jevne mellomrom de første dagene. Jeg var oppe og dusjet samme dag som operasjonen. Jeg vil ikke si at jeg anbefaler deg å ta keisersitt - til det har mine vaginale fødsler vært altfor fine opplevelser. Fremfor alt har jeg følt at det er jeg som føder - jeg har ikke vært en passiv "pasient". Men: dersom du har problematikk som gjør det traumatisk/umulig for deg føde vaginalt så synes jeg ikke du skal bruke en kalori på å bekymre deg over det. Ta keisersnitt med lett hjerte - det er altfor mye moralisering omkring dette temaet. Det viktigste er at ut kommer det en unge du skal kose deg med og ta deg av i årevis. Gratuler deg selv med at du har hatt mot til å bli gravid! Lykke til:-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Jøss.. du har virkelig født 7 barn? Det må jeg virkelig si! Så utrolig bra!

Jeg har veldig lyst til å gjennomføre en vaginal fødsel (eller lyst og lyst fru Blom.. ;) ) Det virker som en svært berikende opplevelse. Jeg er bare redd for at jeg ikke skal klare det.

Jeg skal snakke med lege og jordmor, og har jo mange mnd igjen enda før den store begivenheten. Jeg har sett litt på denne serien jordmødrene. Var usikker på om at det kanskje var dumt i og med at man får fødselen midt i ansiktet. Men jeg syns faktisk at mange av de episodene har fått meg til å se på fødsel med mindre frykt. Man ser jo at det går bra, og ser den fantastiske opplevelsen det er for mennesker å få lagt barnet opp til seg etter at det er ute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...