bianchi Skrevet 27. april 2008 #1 Skrevet 27. april 2008 Jeg ble satt på prednisolon og albyl-e på dette forsøket...tar 10mg prednisolon..leser i vedleget at det står: risiko for fosterskadende effekter. Er på rugedag 5. Blir jo litt nervøs i forhold til at det står det da...men står ikke hvor stor risk det er...får bare stole på legene! Sa jo at det ikke kunne gjøre noe skade. Husker ikke hvor lenge han sa jeg skulle ta det hvis det viser seg at jeg er gravid...noen som vet?
Gjest Skrevet 27. april 2008 #2 Skrevet 27. april 2008 Jeg bruker Prednison under dette forsøket. Skal bruke det KUN i rugetiden, så jeg slutter når jeg får beskjed om forsøket er positivt eller negativt. Så lenge det brukes så kort tid er det nok ingen fare for fosteret.
prinsesse stilig Skrevet 27. april 2008 #3 Skrevet 27. april 2008 Hei! Har selv gått på denne medisinen, men for noe helt annet, og verre medisin har jeg aldri vært borti. Men trodde du ikkje kunne slutte tvert, trodde du måtte nedtrappe grunnet det er kortison.... Klem
Gjest Skrevet 27. april 2008 #4 Skrevet 27. april 2008 Jeg trenger ikke og trappe ned da jeg bruker kun 5 mg. Hvilke plager fikk du av denne medisinen, pedrine??
prinsesse stilig Skrevet 27. april 2008 #5 Skrevet 27. april 2008 vann og vann og mer vann i kroppen.. Kalles månefjes-medisin, men siden du går på si liten dose og ikkje over lengre tid tror ikkje jeg det er noe farlig. Ellers var jeg uvel, kvalm, mye på do.. svettet ut sengetøyet hver natt.. og svimmel. .. Synes bare den medisinen er grusom, og skjønner ikkje hvorfor de bruker den i denne sammenheng, med at det er en betennelses dempende medisin. Jeg må bli skikkelig syk igjen skal de klare å få meg til å gå på den igjen! Men som sagt, du/dere skal ikkje gå så lenge på den som jeg gjorde, så dere får forhåpentligvis ikkje samme symtpomer som meg. Ikkje meningen å skremme dere, men liker virkelig ikkje den medisinen.. Håper den virker som den sak på dere og lykke til i forsøket! Håper det kommer noe godt ut av den Klem
Gjest Skrevet 27. april 2008 #6 Skrevet 27. april 2008 Det med "månefjes" har jeg hørt om når man bruker den over lengre tid enn bare 14 dager. Svimmel og kvalm, ja. Er så svimmel at fy. Bruker også Albyl-E, og den blir man visstnok også svimmel av.... Jeg bruker medisinen for og sette ned immunforsvaret mitt for rett og slett og forhindre at eggene blir støtt bort av kroppen. Jeg har overaktivt immunforsvar, så har virkelig hatt tro på at medisinen skulle hjelpe meg med at eggene festet seg... Klem
prinsesse stilig Skrevet 27. april 2008 #7 Skrevet 27. april 2008 Den setter ned immunforsvaret, så den hjelper nok med det, og siden du skal gå så kort får du nok ikkje de andre plagene!!!!! Dette skal gå bra vettu! Klem
bianchi Skrevet 27. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 27. april 2008 Ja sånne symptomer kan man få ved lengere tids bruk og ved høyere doser...skal da trappe ned før man seponerer slik at kroppen (binyrebarken) selv begynner å produsere kortisol selv... Som du skriver pedrine81 kan prednisolon være en skummel medisin, da særlig hvis den blir brukt feil..men Kortison er et veldig kraftfullt medikament som også kan redde liv og forbedre liskvaliteten til mange mennesker...men det kan også gi mange bivirkninger ,som cushing symptom (måneanikt, fedme omkring navlen, smerter i ryggen...) i og med at jeg er sykepleier og har vær endel borti dette medikamentet var jeg VELDIG skeptisk til å prøve det...men var også veldig nysgjerrig i forhold til om det kan ha en effekt...derfor valgte jeg å prøve det siden det ikke var store dosen... men ble jo mer skeptisk da jeg leste at det kunne være risiko for fosterskadende efekter. Men jeg husket ike hvor lenge legen sa jeg skulle ta det.men det var nok bare i rugeperioden da... Legen sa de prøver ut denne i ivf behandling på noen pas for å undertrykke immunforsvaret slik at egget kanskje ikke blir støtt bort... Blir spennende å se da:)
prinsesse stilig Skrevet 27. april 2008 #9 Skrevet 27. april 2008 du har nok rett bianchi, det hjalp meg da jeg gikk på det, men hadde det ikkje godt... Nå prøver jeg alt annet før jeg eventuelt går tilbake til den medisinen.... Og jeg håper virkelig det hjelper for dere! Klem
kirsty*2barnsmamma Skrevet 27. april 2008 #10 Skrevet 27. april 2008 Jeg skal på UL imorra og tenkte å spørre om jeg kan få prøve dette siden jeg har hatt mange SA'er. Tviler på jeg får det siden de ikke liker å gi medisiner på haukeland, men skader jo ikke å spørre...
♥♥Vilsågjerne♥♥ Skrevet 27. april 2008 #11 Skrevet 27. april 2008 Jeg bruker prednisolon til tider.Dette fordi jeg har en autoimmun sykdom som gjør at denne medisinen hjelper meg godt.Det er ikke noen medisin man tar for moro skyld,men derimot fordi den kan hjelpe mange.Den kan også hjelpe mange i ivf sammenheng,for å roe ens immunforsvar,og dermed hindre at kvinnens kropp støter i fra seg et befruktet egg.De bivirkningene man får av medisinene er individuelle,og for meg har bivirkningene aldri "oversteget" den hjelpen jeg faktisk har hatt av medisinen.Det vil være dumt av oss å skremme hverandre vedrørende enkelte klinikkers medisinvalg.Vi bør vel heller stole på at den legen som foreskriver medikamenter vet hva han gjør. I ivf sammenheng blir medisinen brukt frem til positiv test,og da også i lav dosering.Mor og barn deler ikke blodbane før i uke 7,så det er vel grunn til å tro at legen har rett i at det er forsvarlig å bruke medisinen under forsøk.Medisinen er såkalt hurtigvirkende,og også hurtig ute av kroppen igjen ved medisinslutt. Hilsen
bianchi Skrevet 27. april 2008 Forfatter #12 Skrevet 27. april 2008 Ja jeg hørte om ei annen som ble satt på det her på forumet, og spurte legen når jeg var til ul om det kunne være aktuelt for meg...så det var egentlg jeg som kom med forslaget... han sa det var ikke forsket nok på til å vite om det kan hjelpe men det var ikke skadelig å prøve ihvertfall sa han, og han hadde tro på det:) og albyl e hadde han tro på da...jeg går i porsgrunn... så skader ikke å spørre ihvertfall. Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå