Gå til innhold

Hjelp meg med å velge barnevogn....

Anbefalte innlegg

Er ny i baby-gamet :) trenger noen gode råd om kjøp av vogn av dere mer erfarne!

Vil selvfølgelig gjerne ha både i pose og sekk, dvs en vogn som er lett å kjøre og bære ut og inn av bagasjevogn samtidig som den er stødig på veien..., har god plass til baby og tar liten plass i huset....

Og den MÅ komme i bagasjerommet på min lille polo uten at jeg må mekke alt for mye. Farge/pris/design/"kulhetsfaktor" betyr mindre.

Vet ikke om jeg vil ha duo eller kombi, men har hørt at det finnes vogner med bag som kan brukes i bilen, der babyen er fastspent nedi bagen og dermed ligger tryggere enn med bare sikkerhetsnett...?

Noen som har tips til meg?

Fortsetter under...

En ting aller først: Ikke bruk bag med nett i bil. Med mindre du får en funkjsjonshemmet eller veldig prematur baby er det ingen grunn til at babyen trenger å ligge i bag. Dagens seter er såpass gode at babyer kan sitte lenge i dem. Ta heller pauser.

Om du fremdeles vil ha det litt enkelt, kan du jo kanskje få tak i et bilsete som passer vogna du skal ha, evt kjøpe et lite understell du kan ha i bilen?

Vogner som er små men stødige er fks. teutonia mistral/mistral s, spirit S3, Emmaljunga city cross og Brio Happy. Noen med faste forhjul, og noen med svingbare. Ellers har du fks. Bugaboo som har fire hjul, to svingbare og passer inn i alle baggasjerom så og si. Veier ni kilo. Denne gjorde at jeg kunne begynne å trille litt over en uke etter keisersnittet mitt, siden vekten var så lav.

Har ikke tatt hensun til bag her, siden den er et såpass dårlig alternativ til bilsete. Om du tross alt bestemmer deg for å bruke bag med nett, så tror jeg Simo er godkjent for denne bruken. Vet ikke om de har seler nedi.

Ellers har babyconfort high trek en bag som kan brukes i bil (Windooo-baggen), og der får du også kjøpt bilsete til understellet (Creatis). Har imidlertidig hørt at en del mener baggen er genial, mens sportvognsdelen ikke er noe særlig/er åpen. Den er i tillegg grisedyr om du skal kjøpe den ny. HTS har også akkurat lansert et nytt system for Izi Sleep (setet kan legges ned i ryggen når det ikke står i bilen), med bag, bilstol og sportvognsinnsats på samme understell. Dette vet jeg ingenting om enda, siden jeg ikke har sett det i butikk.

Angående sikring av babyen i bil har jeg et supertips;

Prøv å få tak i en "boxette". Det er en slags liten bag i hardplast med fempunkts seler inni, som du så fester med bilens seler. Har brukt den til to babyer og det har vært helt supert; Barnet belaster ikke ryggen noe, så du behøver ikke ta ofte pauser, babyen trives godt i den, fordi den er som et lunt, lite "rede" og den er helt topp trafikksikkerhetsmessig. Som om ikke det er nok er den mye lettere å løfte med seg ut av bilen enn et bilsete eller en vognbag. Den tar liten plass, så den passer fint ved siden av andre barneseter, hvis du skulle trenge det siden :) Jeg har også pleid å løfte hele boxetten rett oppi handlevogna i butikken, så slipper babyen å våkne.

Mener å huske at mine (store) babyer brukte boxette til de var ca 3-4 mndr. Da har de mye sterkere rygg, så de takler et sete bedre.

Aner ikke nypris, men sikkert ikke dyrt. Vi har arvet vår (og trenger den igjen snart :) men jeg vet det er noen vognbutikker som leier ut boxetter. Ellers finnes det sikkert noen på bruktmarkedet.

Gled deg til å bli mamma! Det gir ny mening til alt!

Angående sikring i bil, kjøp og bruk et sete!!! Sikkertheten er lagt fra like god med andre alternativer!!

Besafe IZI sleep kan legges ned i ryggen om ungen sover. Ikke i kjørestilling, men slik at man kan ta setet over til vogna, eller om man stopper opp for å ta pause.

Om du går på vogndilla.com finner du mye info om de fleste vognene og du finner overiskt over hvilke vogner som passer til hvilke bilseter.

Uansett så bør du ta deg turen til en butikk å få demonstrert og "prøvd" vognene! Det er beste måten å finne ut hva du ha!

Jeg valgte Bugaboo Cam og er fornøyd med det valget. Mine viktigste krav var vendbar sittedel og enkel og lett å bruke!

Lykke til med ditt valg!

Jeg har selv en Quinny freestyle og er kjempefornøyd med den.

Den kan, som noen lenger oppe foreslo brukes sammen med bilsete og dermedskal du bare ha stellet i bagasjerommet. (det kan også de fleste andre Quinny modellene som jo er mindre enn freestyle.)

Selv har jeg Dreamibag til, og da vi lånte svigers polo fikk vi den godt inn bak, men det tok mye plass.

fordeler med vogneskan nevnes:

Svingbart forhjul som enkelt kan låses

Vendbar sportsvogn (det mangler de fleste andre trehjulingene)

Full liggestilling i sportsvognen (det er det også få trehjulinger som kan)

Kan brukes sammen med maxicosi bilsete og dreamibag

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...