Gå til innhold

sykemeldt, men kun ekstrahjelp........ noen som vet no??

Anbefalte innlegg

hei

jeg er gravid og sist jeg var det, så hadde jeg ingen plager av noe som helst. endte i sa dessverre. dette for 3 år siden.

nå er jeg 8 uker og 3 dager på vei. vært sykemeldt i nå over 3 uker, som blir 4+ snart. jobber kun som ekstrahjelp, så jeg har ingen faste tider jeg jobber dessverre. prøvde meg en dag på jobb da jeg var i uke 5, men sleit med kvalme og korsryggen verket noe sinnsykt. var satt opp på en dag etter dette som jeg allerede hadde sagt ja til, så jeg fikk da lønning for de to dagene. men jeg får jo ikke noe når jeg er sykmeldt da utenom de to dagene. jeg har ikke sjans til å jobbe der. klarer såvidt sitte litt ved dataen i VELDIG kort periode før kvalmen øker mer og ryggen verker. alle plagene er bare blitt verre for omtrent hver dag som går.

noen som vet noe om jeg har krav på no?

jeg er stuepike på et hotell og de som har kjenneskap til det yrket, vet at det er stressende og ganske tung jobb.

håper noen kan gi meg noen svar på dette. samboeren har fast jobb, så er ikke det, men vi trenger helst en inntekt til selvsagt.

Fortsetter under...

Glemte også å tilføye at jeg begynte på nytt å jobbe for dette firma først i januar igjen. da hadde jeg ikke jobbet der siden mai året før. ansatt hele tiden. ikke sagt opp på noen måte. mellomtiden prøvde jeg meg på en annen jobb med kun (glemte selvsagt hva det heter nå) inntekt fra det en selger. jeg fikk ikke til jobben, men alle ba meg prøve lenger i jobben. inkludert sjefen, men det var ingen jobb for meg dessverre. angrer nå på at jeg takket ja til den jobben, for ellers hadde jeg tjent mye mer i fjor :( men men......

håper noen kan svare meg. skjønner ikke helt nav siden på nettet, så fint om noen kan hjelpe meg.

på forhånd takk :)

Så lenge du har jobbet der i over 4 uker og hatt inntekt har du rett på sykepenger regnet ut fra de 4 siste ukene før du ble sykemeldt. Arbeidsgiveren din skal betale for de første 16 dagene og om de ikke vil forskutere pengene videre skal de sende inn lønnsopplysninger til NAV og sykemeldingen din slik at du kan få pengene du har rett på hos de etter disse dagene.

Du må selv si fra til sjefendin om videresedningen til NAV for du kan ikke stole på at de selv gjør det.

Tydelig vet de ikke at du har rett på sykepenger fra de så det må du si fra om til de også. Mange arbeidsgivere tror de ikke trenger å betale for noe annet enn timene som er satt opp, men dette er feil siden man tjener opp retten til sykepenger de 4 ukene før du blir sykemeldt og det er dette som skal legges til grunn.

Lykke til

• 2 uker senere...

Hei! jeg var i samme situasjon som deg og samme jobb for noen år tilbake.jeg ble sykmeldt pga svangerskap plager og hadde da jobbet over 2 mnd så da hadde jeg rett til sykepenger (husk at det er en grense på 2 mnd.eller har du ingen rett til noe)...hvis du hadde avtalt noen vakter med din arbeidsgiver så får kun betalt for de dagene etter 16 dager så tar trygdekontoret over..jeg var sykmeldt til jeg fikk min sønn for pga rygg,kvalme,bekkenløsning og masse mer så da hadde jeg også rett til fødselspenger eller foreldrepenger som nå heter..lykke til!!

Det er arbeidskontrakten som skal legges til grunn når du får sykepenger. I mitt tilfelle er kontrakten på 0-6 timer i uka (selv om jeg jobber MYE MYE mer, jobber annen hver dag). Jeg får ikke sykepenger og kan ikke sykemelde meg har jeg fått beskjed om på nav og legen min. Dersom jeg sykemelder meg får jeg ingen penger. Jeg jobber også som tilkallingsvikar på skoler (jobber også der mye), men får ikke sykepenger der heller.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...