Gå til innhold

Male med baby i hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om det er farlig for babyen? Gjelder både oljemaling og vannmaling. Fint med linker til fagfolk.

Håper noen kan hjelpe, vanskelig å finne noe på nettet.

Fortsetter under...

Skrevet

Oljemaling er ikke helt bra, men vannbasert gjør ingenting. Bare snakk med folka i malingsbutikken din du.

Skrevet

VAnnbasert er ikke akkurat bra det heller da....

Hva er det du skal male? Hvor skal du male? Hva skal du male med? osv....

Skrevet

Sålenge man lufter mens man maler har vannbasert maling ingenting å si for babyer.

Ei heller for gravide.

Skrevet

På hvilket grunnlag kan du uttale deg om det NupiSnowJog?

Skrevet

Tja, etter samtale med X antall folk på malingsavdelinga til Coop byggmix, ellers er farmora til ungen min utdanna maler.

Malte selv mye da jeg var gravid og var veldig redd for at det ville ha noe innvirkning på foster, det hadde det ikke. Men som sagt, oljemaling gasser veldig mye men over kortere tid mens vannbasert gasser ekstremt lite men over lengre tid.

Den malinga som er svanemerket er bedre enn den som ikke er det osv.

Annonse

Skrevet

Ville kanskje for det første ikke hørt så mye på de som jobber på coop... Har jobbet som maler selv siden jeg var 16, og min samboer er mester.

Selvom det ikke hadde noe innvirkning på DIN unge, så er det ikke sikkert at alle er like heldig. Og hva vet du om senskade(ne)?

Alle unger og gravide reagerer forskjellig, og det skal ikke så veldig mye gass til for en sart kropp å bli skadet.

Ville ikke sagt til HI at det ikke er farlig på ditt grunnlag! For det første vet ikke du om hun skal stå på et lite barnerom, uten tilstrekkelig ventilasjon å male, mens hun er høygavid, og om ungen kanskje skal ligge der om ikke så lenge? Det er absolutt ikke til å anbefale!!!

MEN, om hun skal male 3-4 lister i et som som hun ikke oppholder seg i, og ikke hun elller ungen skal sove i, så er det en annen ting.

Skrevet

Kan jo legge til at jeg ikke fikk jobbe 1 dag etter jeg ble gravid...!! Ikke engang kjøre firmabilen...

Skrevet

Ring til produsenten av malingen du skal bruke. Det gjorde jeg og fikk prate med gifteksperten.

Skrevet

Nå har jeg googlet det fram og tilbake, og eneste svaret jeg får som er entydig er at barnerom ikke bør bosettes før flere uker etter at det er malt.

En overlege på rikshospitalet sier at vannbasert maling er greit når man er gravid. Flere sider sier at oljemaling bør aldeles ikke brukes hvis det er barn i nærheten. Og samtlige sier at det må luftes godt og gjerne ha en høy innetemperatur (30 grader) for da gasser det fortere.

At du, som sier du er maler osv, ikke fikk sitte i firmabilen er jo helt forståelig fordi løsemidlene og oljemalingen er jo farligere enn vanbasert maling. Det er jo to forskjellige ting, det er tross alt noe helt annet å jobbe som maler enn å male ett rom eller to.

Og de som jobber i ei malingsavdeling er faktisk pliktig til å følge alle forskrifter de har fått beskjed om, og jeg kan forsikre deg om (bedreviter) at jeg snakker ikke med ekstrahjelper når jeg trenger hjelp til maling.

Skrevet

Jeg har forhørt meg med en som har jobbet i farvehandel i lang lang tid og han sa at oljemaling sprer gasser kun når den er fuktig, men når den har tørket så er den ikke farlig... men det lukter lenge av oljemaling!!

Mens vannbasert maling gasser også lenge etter den har tørket, så han anbefalte meg å male med oljemaling når jeg skulle male barnerommet... så lufte godt ei ukes tid for så å flytte over ting...

Men dette er kun det han sa... har ikke lest noen plass...

Skrevet

Ja, legene har vel full peiling på maling.... Og at en lege sier at det er greit med vannbasert maling når man er gravid, sier jo sitt....(kommer jo litt ann på sammenhengen. vet jo ikke hva han har svart på!)

Ja, men det var bare et poeng! For HI sa IKKE noe om HVA hun skal male (barnerommet,sitt rom, lister eller møbler), hun sa ikke HVA hun skulle male med (oljebasert,vannbasert) Og jeg synes ikke du da kan bare slenge ut at det er greit. Er liksom litt mer det kommer ann på!

Men jeg kan faget mitt, og vet det, så akkurat det gidder jeg ikke diskutere med deg! Jeg tror heller ikke at mesterpapirene til sambo bare kom flygende....;o)

Tenkte bare jeg skulle gi beskdje til hi om at det kommer ann på litt mer. Og at hun ikke bare må høre på en på nettet som sier at det er ok. For som sagt, så svarte du bare det, uten å vite noe om hva HI skal/skulle... Hva om hun skulle male hele huset med både oljemaling og vannbasert, også flytte inn etter 3 dager? (nei, er sikkert ikke det hun skal, men for å sette det litt på spissen...) Da er det jo ikke greit!

Skrevet

Anonym 16:55 ; jeg har hørt akkurat det samme. Vannmaling tørker fortere men avgir gasser over lang, lang tid og er således mer skadelig.

Vi skal male i sommer, men kommer til å forhøre oss med fagfolk før vi begynner for å finne ut hvordan vi skal gjøre det med snuppa. Vurderer å "evakuere" med henne til gubben har fått malt og malingen har fått tørket.

Annonse

Skrevet

Hvis du skal male med oljemaling så er det en ny type fra Lady som er hurtigtørkende, dvs 3-4 timer. Pass på å ha god utluftning hele dagen. Da leverte jeg baby`n til bestemor om morgenen og henta henne på kvelden. Jeg fikk forskjellig svar fra alle jeg spurte, så man må nesten bare bruke sunn fornuft og gjøre det du syns høres ok ut!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...