Gå til innhold

Er det mange av dere som har tatt fostervannsprøve eller duotest?

Mamman til M&E

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei,

Jeg har akkurat fylt 29 år og er i uke 29 og har tatt begge testene. Fostervannsprøve måler kromosomavvik og man kan få vite kjønn. duotest er en risikovurdering for kromosomavvik.

Jeg er gravid for første gang og usikker på omtrent alt. For meg var det riktig å ta disse prøvene, da jeg ønsker mest mulig fakta på bordet rundt mitt svangerskap. Jeg slapp heldigvis å ta noen vanskelige valg da alt var bra.

Svangerskapet mitt ble lettere etter at jeg tok prøvene, men tror nok det blir veldig individuelt ut i fra hvilket utgangspunkt du har.

Lykke til med ditt valg

Jeg tok også imot tilbudet om duotest. Vi fikk veikedningstime først, og det var fint. Der fikk vi spørre og vurdere før vi tok avgjørelsen, anbefaler den samtalen uansett hva en tenker påforhånd.Hun vi snakket med var veldig flink og hun la ikke noen føringer på hva vi burde velge.

Då vi valge å ta imot tilbudet om duotest, fikk vi tips om å tenke nøye gjennom hva vi ville gjøre med resultatet - og det gjorde vi.

For vår del fikk vi et svært beroligende svar - og gleder oss til jenta kommer midt i september :-)

Lykke til

Hei hei. Jeg er 43 år, og gravid med mitt 3 barn. Tok duotest i januar, og fikk vite at alt er bra. Vil nok satse mest på duotesten da fostervannsprøven kan gi abort. Man får faktisk vite ganske nøyaktige verdier på duotesten, så det går nok bra.

Lykke til!!!

Annonse

Hei..

Jeg er 40 og gravid med mitt 4 barn. Vi var og i samme situasjon som deg. Skal skal ikke... Vi fikk tilbud om fostervannsprøve da det var for sent for duo test. Vi gjennomførte den ved rikshospitalet, og hadde veiledningstime på Ullevål først. Veldig informativt, noe som satte mange tanker i hodene våre. Men vi bestemte oss for å ta den, ikke for å velge bort noe, men for å kunne være forberet på hva som evt ventet oss. Prognosen for abort ved en forstervannsprøve er 0,5%.

Hei! Er 39 og venter barn nr 2. Vi tok duotesten, og fikk så bra resultat her at vi droppet fostervannsprøve. Er veldig glad for at vi tok den, det gjør nok sitt til at jeg er mye mindre nervøs denne gangen enn sist (som er bare knappe to år siden).

Duotesten er jo ikke så sikker, men den avslører 70-80 % av kromosomavvikene. Så en del vil den jo fortelle deg. Vil du være 100 % sikker så må du ta fostervannsprøven.

Lykke til:)

Jeg er 39 og når vi fikk tilbudet var jeg egentlig ikke sikker på om jeg ville ta det imot.... Er vår første, og jeg var redd for å få vite at noe var galt, og at vi da ville bli stilt overfor noen valg jeg helst ikke ville ta.

Samtidig har jeg en samboer som gjerne ville ta testen. Det vi gjorde var å snakke - MASSE - om hva og hvis, vi tok en avgjørelse på hva ville gjøre om vi fikk vite at vårt barn hadde downs - og jeg ble dermed mye tryggere på at det var greitt å ta testen.

Jeg vet ikke hvorfor, men hadde en sterk følelse av at jeg IKKE ville ta en forstervannsprøve, iallefall ikke uten at vi hadde tatt en duotest og evt. blitt anbefalt flere undersøkelser. Vet egentlig ikke hvorfor jeg hadde det slik, men følte det så sterkt at det var ikke noe jeg engang ville diskutere med sambo!

Duotesten ble tatt i uke 11, og vi fikk 3d ultralyd på ullevaal!! Sambo fikk sin første mulighet til ul, og var i den syvende himmel c",) Vi fikk gode resultater, og har fortsatt med å kose oss over graviditeten! For oss en udelt positiv opplevelse altså :-)

Er helt enig med deg! Det var kjempefint å få den veiledningstimen!

Jeg måtte faktisk be om å få en duotest (ikke noe jeg ble tilbudt) selv om jeg er 38 år. Angrer ikke et et sekund på at jeg ba om det. Fikk også beroligende svar, så nå slapper vi mere av og gleder oss veldig :-)

Ser at du skriver at du gleder deg til jenta kommer. Fikk du vite det etter duotesten? Jeg ble faktisk så overlykkelig og overveldet over de gode prognosene at jeg helt glemte å spørre om kjønnet :-) Nå må jeg vente i spenning til UL i mai :-)

Tusen takk for mange gode svar jenter!

Jeg har nå lest litt om Duotest, det jeg leste + deres svar har gjort at jeg sannsynligvis kommer til å takke ja til en duotest. Jeg tenker som så at det kan være en fordel å vite/være forberedt på det som kommer.

Hei du! Kan jeg spørre hva duotesten viste - hvilket resultat fikk du? Jeg er snart 40 og har fått svar på duotest / nakkefoldmåling som har gitt et resultat på 1:897. Jeg hadde innbilt meg at tallet hadde vært høyere (dvs lavere risiko), men det er mulig det ikke kan bli lavere risiko siden min alder er nær 40.... Er veldig i tvil om jeg skal ta fostervannsprøve da jeg ser abortrisikoen som høyere enn om noe skulle være galt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...