Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har problemer med å få nurket til å gape skikkelig opp. Brystvortene vil liksom ikke "knoppe" seg og det gjør kanskje saken værre? Har masse melk og han vil gjerne suge( han er 9 dg gammel), men det er så smertefullt at jeg mister motet.

Han virrer endel med hodet og bruker litt tid på å komme igang med amminga, dessuten slipper han noen ganger og tar nytt grep... AU!

Noen som har gode tips?

Hvordan vet man forresten forskjell på amming og "kosesutting", mistenker at han driver endel med det...

Noen som har prøvd med flaske før ammingen er skikkelig etablert?

Mange spørsmål her fra førstegangs...

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hei.

Jeg har en sønn på 14 dager, og vi hadde samme startproblemene som deg. Han klarte ikke gape bra nok, pluss at jeg hadde problemer med å holde han i vanlig ammestilling.

Det hele endte opp med at vi bruker tvillingstillingen. Det har iallefall hjelp oss, men det er langt fra perfekt enda.... Så vi trener på å gape høyt hver gang :)

Jeg har også lest at dersom den ene brystvorta er sårere enn den andre kan det være til hjelp å starte ammingen på "den gode puppen" slik at den "vonde puppen" slipper de første harde sugene.

Håper dette kan hjelpe deg litt på vei, så får vi håpe at ettersom barna våre blir eldre og større blir det lettere for de å gape :o)

Skrevet

Jeg er rimelig fersk i gamet selv, har en liten en på en snau uke bare. Men jeg kjøpte en brystvortesalve som kan brukes før, under og etter amming. På sykehuset smørte jeg bare etter - og ble SÅR! Nå smører jeg FØR amming. Mykgjør brystvorta med salva og klemmer ut litt melk, og nå er ikke den ene siden vond å amme med i det hele tatt, til tross for at jeg fortsatt er sår.

Salva er i merket Rock Star Baby

Skrevet

Smør et tynt lag med brystvortesalve først. Rull brystknoppen mellom fingrene til det kommer melk, eller hvertfall til den blir litt stiv(om den bli det?). Pass på at det er han som gaper over knoppen din, ikke knoppen som blir puttet inn(jeg misforsto dette leeenge selv og taket ble veldig feil og jeg ble veldig sår..).

Jeg kan trøste deg med at knoppene snart tåler mer og at babyen blir flinkere etterhvert..

Om babyen drikker eller bare sutter kan du kanskje høre. Babyen svelger når den drikker..

Vil ikke anbefale å begynne med flaske før ammingen er skikkelig etablert. Da kan babyen få enda større problemer med å gape skikkelig og få riktig tak. Min baby fikk flaske allerede på sykehuset av helt andre grunner, og får flaske nesten en gang om dagen. Har ikke hatt noe trøbbel med at han fikk flaske så tidlig, men mange får det.

Det var det eneste jeg hadde å komme med, håper det kan hjelpe..

Skrevet

Takk for gode tips! HI her...byttet nick.

Brukte salve først, men har gått over til å smøre litt morsmelk på og la lufttørke. Var så utrolig smertefullt at vi prøvde med flaske på tross av at han var så liten enda( ca 11/2 uke. Men han tok flasken med en gang og heldigvis(!) ikke vært problem med å ta pupp siden. Sparte det såreste brystet så mye som mulig og hjalp utrolig raskt egentlig. Etter et par dager var det mye bedre. Har smurt litt purelan når brystvortene har virket litt uttørket(etter at alle sprekker og sår har blitt borte).

Nå er han litt over 3 uker og ikke vondt på den måten i det hele tatt. Gir fortsatt flaske innemellom med pumpet mm.

Begynte også med smokk når han var ca 2 uker, trodde han kosesuttet endel- og det gjorde han... Så når jeg ikke hører han svelger prøver jeg å ta bort puppen for å se om han protesterer... Noen ganger da legger han hodet på puppen, sover og koser seg =)

Så nå er livet litt lysere!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...