Gå til innhold

Hvordan fungerer det med et lite barn og nyfødt baby sammen? Litt bekymret.

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter som blir 2 år når lille bror blir født. Hun er i trassalderen nå og kan være sint og ulydig noen gang. Hun er stortsett snill og rolig men er veldig sterkt knyttet til meg og er sjalu på andre folk, spesielt andre barn. Hvordan blir det med en baby i huset? Kan hun skade han, må vi passe på hele tiden når dattera er sammen med baby? Har noen erfaring om hvordan det fungerer?

Fortsetter under...

Vår eldste var 2 år når nr. 2 ble født. Det gikk veldig bra. Inkluder henne i stell og mating av babyen.. Mange vokser på det. Uansett så må man være obs på disse små, for de forstår jo ikke at en liten baby er mye skjørere. Dere kan oppleve at hun blir sjalu, men det trenger ikke bli så ille som man frykter. Det er veldig viktig å ikke glemme den eldste.. Inkluder henne.

Ikke for å være ekkel, men du vet jo mye bedre enn noen av oss hvordan ditt barn er og hvordan hun sannsynligvis vil reagere. Noen barn kan seff skade en baby og andre ikke. Hvordan ditt barn er vet bare du. Om noen sier at deres toåring ikke er kapabel til å skade en baby så betyr ikke det at din ikke er det, og omvendt...

Du må jo kjenne ditt eget barn?

Uff, nå fikk jeg dårlig samvittighet. Jeg mente ikke å være ekkel. Hør på hun over her du. Inkluder den eldste, og prøv å lag et fellesskap som familie. Tror det er det man kan tjene mest på, og som virkelig kan gjøre at man kan finne styrke i hverandre gjennom resten av livet.

Masse lykke til, og kos dere med den nye babyn.

Jeg lurer litt på det samme. Venter nr 3 og nr 2 er bare 15 mnd når babyen kommer. Han også er veldig sjalu på andre barn, så for min egen del kommer jeg ikke til å stole ett sekund på han sammen med babyen :) Nettopp fordi han nesten er en baby selv, og jeg ville aldri latt han være alene med andres småbarn. Han vet jo ikke selv hva som kan skade og være vondt. Har planer om å prøve å avlede etc i situasjoner der jeg MÅ prioritere babyen (ved amming etc), har fått tips om å ha en bok som bare tas frem disse øyeblikkene, sånn at det knyttes til noe positivt for han også, og ellers se om han er intr i å inkluderes i stell etc der han kan inkluderes. Det e jo ikke sikkert at han er interessert.

Med eldstemann som blir 4 så tenkte jeg å gjøre litt av det samme, bare litt mer tilpasset at det faktisk går an å snakke og forklare han hva jeg må gjøre og hva han kan være med på. I tillegg så skal jeg forsøke så godt jeg kan å la andre passe babyen med jevne mellomrom sånn at de to eldste får mamma litt for seg selv av og til.

Med eldstemann gikk babyperioden som en drøm, lite sjalusi etc. Verre nå når minste skurken er blitt ett år og vet godt hva han vil og ikke. Litt mer sjalusi nå, fra begges side. Skulle ønske jeg hadde to separate ører og munner avogtil, når begge vil ha oppmerksomhet samtidig.... Sikkert likt for alle:)

Det er 1,5 år mellom mine to første. Når jeg holdt andre barn begynte han å gråte og ville til meg. Så hele svangerskapet gruet jeg meg til hvordan det skulle gå. Men det gikk så bra:) Han fikk lov til å vaske han, ha han på fanget og var en stolt storbror. Men kunne vere uberegnelig, la seg over han, skulle la broren få smake på maten sin.. Men jeg lekte med han mens jeg ammet, så han ble tatt hensyn til hele tiden.

Jeg kjøpte kattenett til sprinkelsengen, som han lå i på dagen i stua. For da fikk han ikke kastet ting oppi der:)

Annonse

Takk for alle svar! Jeg skal prøve så godt jeg kan å inkludere min datter i alt. Det blir nok ikke lett når ny baby vil trenge nesten alt min tid og jeg må hvile også men slik er det å ha tette barn! Jeg har 2 uker til termin og gleder meg til å se gutten min! Lykke til alle sammen!

Lykke til, og husk sjalusi er pga at de er redd for å miste tilknytningen sin til mamma og pappa (å bli fortrengt), så vi får passe på å være forståelsesfulle i forholdt til eldstemann. Kanskje du og kan be de som besøker dere den første tiden om å først hilse på den eldste- og be ham om å vise dem lillebror/lillesøster?

Her har minstemann kommet til, og mellomste er 2 år og største er 4 år.

Mellomste her har vært veldig mammadalt hele tiden, så jeg gruvde meg skikkelig til å få babyen i hus...

Men til oss har det gått utrolig bra. 2-åringen demonstrerte litt på sykehuset første gang han møtte babyen, men neste gang han kom da, så var alt greit. Han er å sjekker om babyen har det bra, og vil holde i og kose. Men ellers bryr han seg lite om babyen. Han synes det er veldig stas med å bytte bleie... spesiellt hvis det er bæsj der...hihi

Spesiellt når det er besøk her, så er det mange som er veldig oppi babyen, og maser på ongene som de har med seg, om at de må komme og se på den osv.... Selv om de vil leke med de store ungene her... DET reagerer ongene her på, og blir fort sinna når vi har besøk. Men når vi er alene, så er alt bare fryd og gammen. Men så har de to største hverandre, så de søker kontakt der, hvis jeg er opptatt med amming og stell av minstemann.

Ønsker deg bare lykke til, senk skuldrene, slapp av, og ta ting som det kommer. Man har så mange bekymringer, og kanskje det kommer til å gå kjempebra også ;)

husk babyen sover som regel mye i starten, så du får god tid med førstemann...

Her blir det også ca 15 mnd i mellom.....sier bare en ting jeg...lekegrind også får vi en baby til som den vi har hatt så er han rolig og kan ligge for seg selv og da er det bare å kjøpe grind som kan ta rundt vugga.Det jeg gruer meg mest til er når jeg skal amme...brukte lenge rundt en time før han her fikk i seg det han ville ha. Og det var kjempeslitsomt pluss at å sitte å amme nå når man har en 1 1/2åring løpende rundt er vel ikke akkurat lett.....så blir det bar mas og ingen kos så kommer flaska fram.....

Annonse

Vår eldste var akkurat to år da minstemann ble født, og det gikk utrolig fint. Minstejenta var veldig grei de første mnd og sov mye, så hun kom gradvis inn i familien. Vi snakket mye om lillesøster på forhånd, og begynte å legge inn litt ventetid før vi kom når hun ropte allerede før babyen kom. Da hun ble født, inkluderte vi storesøster i stell, hun fikk sitte ved siden av når jeg ammet osv. Dessuten dro eldstejenta på utflukter med meg eller faren alene og gjord hyggelige ting. Det har gått kjempefint og de er veldig glade i hverandre og leker masse sammen både hjemme og i barnehagen. Perfekt aldersforskjell spør du meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...