Gjest Skrevet 26. april 2008 #1 Skrevet 26. april 2008 Hver gang jr (2 år) blir forkjølt hoster han. Vi har vært hos lege mange ganger, for han har til tider hatt antydninger til falsk krupp.De har lyttet på ham og ikke hørt piping og derfor utelukket noe annet enn en vanlig forkjølelse. Vi har fått betapred som har funket optimalt. Ellers har vi brukt efedrin, noe som også har vært effektivt selv om det har gått mange dager (uker) før hosten forsvinner helt. Nå har han fått det igjen, for n't gang og jeg har bestemt meg for å få han grundig sjekket på mandag. Har googlet litt, og dette minner velid gom astma ifh til det som står der iallefall. For det behøver ikke å være piping i brystet. Men masse annet, som tung pust og hoste ved anstrengelse, nattehoste + + + Nå lurer jeg litt på hvordan det bestemmes at et barn har astma? Hvilke tester tas og ble dere innlagt eller gjør fastlegen dette?
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 27. april 2008 #2 Skrevet 27. april 2008 Mina startet med forkjølser da hun var rundt 3,5 mnd og det bare fortsatte 1-2 ganger i mnd. Alltid slim i halsen, pustet tungt, piping. Sjelden hun var snørrete. Brakk seg pga mye slim. På det verste måtte jeg stikke fingeren min i halsen, for å hjelpe henne med å få opp slim:( Følte meg skikkelig jævelig. Men hun nektet å spise, fordi hun klarte nesten ikke å svelge på det verste. Jeg fikk legen på helsestasjonen til å henvise oss til overlegen innen luftveier på sykehuset her. Da hadde jeg skrevet ned på forhånd hvor ofte hun var syk osv.. Hvilke medisiner hun hadde fått osv.. Hun er på prøve periode med Flutide som er forebyggende. Skal ha 1 puff morgen+ kveld. Når jeg merker symptomer kommer så er det opptrapping da 2 puff morgen+ kveld. Ventoline i tilegg om hun er tett. Den er kjempe effektiv. Slimet kommer opp. En forkjølse varer opptil 1 uke ja. Kjenner igjen det der. Drit spesielt når jeg er student og alene med henne. Blir så ofte syk når jeg har praksis:( Vet ikke hva jeg skulle ha gjort uten mammaen min:)
Gjest Skrevet 27. april 2008 #3 Skrevet 27. april 2008 Så hun har ikke tatt noen tester altså? De bare prøver ut medisin og dersom den funker så har hun astma?
-Petrine- Skrevet 27. april 2008 #4 Skrevet 27. april 2008 Man kan ikke teste for astma på små barn. I seks års alderen kan man teste utholdenhet og pef. Hos små barn må man vurdere symptomene. Min lille fikk diagnosen etter flere astmaanfall ved forkjølelse da hun var ca 18 måneder. Det tok sin tid å få henne bra etter å ha gått så lenge syk, hun hadde veldig mye slim. Men etter et par måneder med forebyggende medisin kviknet hun til, ville gå opp trappa selv, sov godt om natta og tok igjen høyde og vekt.
-Petrine- Skrevet 27. april 2008 #5 Skrevet 27. april 2008 Og her varer forkjølelser sjelden mindre enn to uker. Hun har alltid natthoste, men blir mye verre når hun er forkjølt.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2008 #6 Skrevet 18. mai 2008 lillegutt blir utrolig tett og pipete i brystet når han blir forkjølet. Tre forkjølelser på rad ente på legevakten for til slutt hostet han til han kastet opp. Var under 1 år første gang jeg satt oppe halve natten for han pustet så tungt, pep og klarte ikke hoste opp slim. Var ikke 1 år engang da en slektning sa "han kommer aldri til å klare å løpe, det surker jo i han hele tiden". De to første gangene på legevakten ble det sagt at han var astmatisk ved forkjølelse, og resept på Bricanyl - mens tredje gangen konstaterte legen astma. Han har ikke hatt infeksjon, feber eller noe - bare tett i brystet, nattehoste, slim og tung pust. Får nå innhalator når han blir tett, hjelper med det samme.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #7 Skrevet 19. mai 2008 Jenta mi piper ikke (stum astma) så det er tull at de må pipe for å ha astma. Nå er hun tungt medisinert, enda hun ikke piper. Vi merket det fordi hun hadde mye slim i seg som baby. Ble også da testet for Cystisk Fibrose men hadde det heldigvis ikke. Så krev å få barnet grundig undersøkt hos barnelege.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå