Gå til innhold

Dere som mener dere har et sunt kosthold, hvordan ser

Anbefalte innlegg

Skrevet

handlelisten deres ut?

Hva kjøper/spiser dere?

Hva bruker dere av tilbehør?

Skrevet

Frukt og grønnsaker dominerer handlelista. Me spiser mykje av det. På middagstallerken er det meir enn 50% grønt. Det er lite sauser i kostholdet vårt (no iallefall, før så spiste me mykje av det), me har yoghurt naturell på salaten, eller så lager me stuinger (med skummet melk) av ulike slag og stapper. Me handler kun reint kjøtt, og ytterst sjelden kjøttdeiger. Så er det knekkebrød, riskaker etc i stadenfor brød. (de er vanskelig å få tak i grovbrød her me bur). Juice og skummetmelk har me alltid. Naturris, fullkornspasta og potet kjøper me, men me har svært lite av det til middagen, berre litt for å få i oss karbohydrater (eg er skeptisk til eit kosthold uten). Hmm, ellers så kommer eg ikkje på så mykje meir

Skrevet

Me har ikkje alltid hatt så sunt kosthold som dette da. Det er nok litt ekstra i desse dager, men me slanker mannen og strammer opp mammo for tida. =)

Skrevet

Jeg føler jeg spiser relativt sunt for tiden. En typisk dag for meg ser slik ut:

Frokost: isbergsalat, agurk, tomat, paprika, 1 kokt egg og 3 skiver med hamburgerrygg blandet til salat. Urtete uten koffein og vann.

Lunsj:Omelett med skinke og sopp eller lett yoghurt og litt rå blomkål

Middag: Kylling (alle varianter), fisk eller rent kjøtt med kokt asparges, blomkål og brokkoli. Issalat med agurk og paprika som tilbehør.

Dessert: Ricotta ost med vaniljeessens eller 1 rute 70% kakaosjokolade (ca. 4gram)

Kveldsmat: Rå grønnsaker eller blandet salat

Noen kvelder spiser jeg litt usaltede nøtter som knask.

Handlelisten består hovedsaklig av:

Isbersalat og andre salater

agurk

asparges

tomat

paprika

lett ost

egg

hamburgerrygg

bogskinke

grillet kylling

fisk av forskjellige typer

blomkål

brokkoli

kyllingfile

Skrevet

mye grønnsaker, mye frukt, mye grovt børd og mye, fisk til pålegg (laks, makrelitomat, makrel osv), jus og mel og drikke (i tillegg til vann). mye ris i stedet for pasta. karbonadedeig i stedet for kjøttdeig og kylling fileer i stedet for vinger osv.

men jeg drikker alt for mye cola til å kunne kalde meg sunn da.. men småen er sunn

Skrevet

Mye kylling og fisk. Handler hver 14 dag men med påfyll av frukt og grønt minst 2 ganger i uka.

Handler 1-2 ganger i uka på fiskebutikken.

Noe slikt kan ukene se ut. Bruker mye fra fryseren som jeg har laget opp eller pastamat på travle dager.

Fiskegrateng (hjemmelaget fra fryseren) med poteter, gulrot og erter

Hjemmelaget pasta italia med kylling

fiskeball med bacon, potet, kålstuing og gulrot

Laks med pasta og grønnsaker i peppersaus

Spaghetti med hjemmelaget tomatsaus (lager opp å har i frysen)

Bakt potet med mais, løk, svinestrimmler, hvitløk og salat. kryddersmør

Kylling og ris med hjemmelaget fløte/soyasaus salat eller grønnsaker

Hjemmelaget lasagne med salat og hvitløksbrød

fiskeboller i hvitsaus

hjemmelaget kyllingsuppe

Torsk/broccoli grateng

Wok med kylling og grønnsaker

Hjemmelaget pizza

Grønnsaksuppe med svinestrimmler

ovnsbakt torsk med hjemmelaget urtesaus

Pasta napolitana (kylling)

laks med poteter og agurksalat

Ovnsbakt torsk med grønnsaker i.

Omelett med skinke og ost. salat og brød

koteletter

Svigermor ;-)

Skrevet

Jeg mener vi har et sunt og variert kosthold, kunne vært mye sunnere men vi liker å kose oss litt også.

Vi har minst en fiskemiddag i uken, et måltid med rødt kjøtt og to måltider med hvitt kjøtt.

Vi har ofte et måltid med kjøttdeig også, selvom det ikke er så himla sunt.

Vi bruker stort sett aldri halvfabirkata, lager det meste selv fra bunnen av.

Noe som ALLTID er i handlekurven (handler hver mandag) er:

Agurk¨

Paprika

Cherrytomater

Bifftomater

Chilli

Kinakål

Sopp

Epler

Mango

Druer

gulrøtter

purre

hvitløk

rødløk

Melk

fløte

yoghurt

forskjellige typer pålegg

1 kneip og et grovere brød

egg

farris, brus og øl (kjeeempe sunt hehe)

snop

rømme eller creme fraiche

juice

osv

Vi kan godt spise taco midt i uken også, men vi spiser mye frukt og grønt, går aldri en dag uten at vi har fått i oss de "5 om dagen" som vi skal ha.. Føler oss sunne :)

Skrevet

dytt*

Skrevet

opp*

Skrevet

Jeg syns vi spiser sunt i hverdagen. Vi spiser mye frukt og grønnsaker. Prøver å få til fem om dagen. Vi bruker en del frossen poser med grønnsaker når ting skal gå litt fort. Fullkornspasta og fullkornsris som tilbehør til middag innimellom.

Vi bruker også mye bønner, linser og kikerter. Spiser laks,ørret og andre fisketyper minst to-tre ganger i uken. Ren kylling og karbonadedeig andre dager Jeg er ikke så glad i biff osv så det er sjelden. Lite sauser, veldig lite brus og potetgull. På lørdager er det kos med smågodt/sjokolade. I kveld ble det is....

Bruker helgrovt brød og grove knekkebrød. Vanlig pålegg er: leverpostei, makrell, kalkunskinke i forskjellige former, egg. Ost innimellom av forskjellige slag..... Drikker sjelden, men er glad i rød/hvit vin hvis vi skal ha noe.....

Skrevet

handler en gang i uka..dette er alltid med i handlevogna:

-agurk

-paprika

-druer

-cherry tomater

-isbergsalat

-gulrot

-brokkoli

-blomkål

-kyllingfilet (kan brukes til såååå mye)

-fiske filet..laks, makrell, torsk ol

-makrell i tomat

-leverposteig

-knekkebrød (ikke lys type)

-fullkornsris

-fullkornspasta

-mango

-kokt skinke

-egg

-apelsin

-banan

-juice (usukret)

-skummetmelk

-kylling eller karbonadedeig

kjøper også litt snacks og godt til helgen

Skrevet

glemte noe

-rødløk

-hvitløk

-sølvløk

-løk

-chilli

hehe liker sterk mat

Skrevet

opp*

Skrevet

Dominerende er grønnsaker og salat, supplert med kjøtt, fisk, fjærkre, rømme, fløte, ost, pesto, olje, smør.

Så lager jeg mat utfra det da, varierende hva det ender med, men er glad i gryter med fisk og det blir mye salater.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...