Gå til innhold

hvordan/når kontrollerer de at du har for smalt bekken til vanlig fødsel?

Anbefalte innlegg

at du må ha keisersnitt istede.. og har det noe betydning om hva moren din har? Mamma hadde smalt bekken, og begge fødslene med meg og min søster gikk veldig dramatisk for seg.. jeg ble hastekeisersnitt, og søsteren min døde nesten.. Vi er VELDIG like i kroppsfasong og bredde.. så lurte på noen vet noe om dette?

Legen min sier bare at både tykke og tynne, høye og korte har klart og føde babyer.. skjønner jo det.. men det er ikke helt det som er spm. mitt da..

Fortsetter under...

Hei,,

Etter uke 36 kan du få tatt en røntgenbilde av bekkenet ditt, det gjorde jeg under første svangerskap, fikk vite at jeg har et smalt bekken og kan ikke føde et barn over 4 kilo..

Det er lurt av deg og ta et slikt bilde, da ser du hvordan bekkenet ditt er, og da slipper du å gå å engste deg,,

Jeg venter barn nr 3 nå, og skal bli kontrollert flere ganger i løpet av svangerskapet om hvor stort dette barnet blir.

Jeg vet at jeg tar keisersnitt, hvis det heller mot 4 kilo, jeg tar ingen sjanser..

Kan du ikke snakke med en Gaia -jordmor, da må legen din henvise deg til en på Ullevål sykehus,,, Dem er helt fantastiske, og hjelper deg å til rette legge det du selv ønsker.. Jeg går der selv nå til samtale...

Det hjelper ikke at legen din sier at både tykke og tynne kan føde, han har vel ikke røntgensyn??

STÅ PÅ DITT..

Jeg har som nevnt smalt bekken, men jeg har klart å føde begge vaginalt begge dem andre fødselenen jeg har gått gjennom.

Takk for svar! skal følge det rådet!!:)

var akkurat det jeg tenkte også.. kroppsfasongen sier kanskje litt, men hun kan jo ikke se hvordan bekkenet mitt er i forhold til vaginal fødsel! har kjempelyst til å føde normalt.. men med tanke på at mamma nesten mistet søsteren min, og nesten døde selv når jeg ble født blir jeg veldig påpasselig.. de sa jo til hun at de LOVTE å følge opp med meg fordi bekkenet ikke var stort nok da søsteren min kom.. men nei da.. jeg var enda større, og de tok ikke affære før det nesten var for sent! så tror jeg skal mase for å få skjekket det.. hva skader vel en liten skjekk?

Takk igjen for svar og motivasjon

Hei.

Jeg har studert i utlandet og der brukte vi et måleinstrument til å måle på utsiden av bekkenet for å anta størrelsen av bekkenet, i rutineundersøkelse av gravide. Husker ikke akkurat hva instrumentet heter, men ligner på en "kirurgisk forceps"/ eller en slik man måler fettlaget med på overarmer og mage. Vet ikke om den fins i Norge, men den burde. Selvfølgelig ikke så nøyaktig som et røntgen, men da slipper man å utsette gravide for unødvendig stråling. Vet ikke om dette var til hjelp. Men ville bare si ifra om at det fins alternativer, i tilfelle legen din ikke vil henvise deg til røntgen pga strålinga. Lykke til.

tusen takk for tipset :) skal spørre legen om dette.. hvis det går å måle hvertfall ca. utvendig er jo dette ganske lurt.. så slipper man røntgen osv.. Foreløpig ser ikke jenta ut til å være større en gj.snittet heller, så skal spørre om det :)

takk igjen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...