Gå til innhold

Igangsettelse før termin pga seteleie?

Anbefalte innlegg

Babyen min sitter mest sannsynlig på rompa (er 33+4). Begge storebrødrene var litt store (3740 og 4074 g), og jeg bekymrer meg veldig for å evt å føde et stort barn i seteleie. Vet noen om det er mulig å sli satt i gang noe før termin for å unngå at babyen blir for stor når man vet at det blir setefødsel?

Nå har jo babyen min enda noen uker på seg, men jeg tenker nå litt på dette, da........

Fortsetter under...

Hei hei! Jeg har ei frøken i seteleie og er 7 dager på overtid :( Var på kontroll på sykehuset to dager før termin og hadde et lite håp om at de kunne sette meg i gang hvis jeg gikk flere dager over termin (for vil veldig gjerne føde på vanlig måte), men fikk beskjed om at de ikke ville gjøre dette fordi det da var større sjanse for at noe kunne gå galt. Hvis babyen din sitter i seteleie like før termin vil de måle bekkenet ditt og estimere vekten til babyen for å kunne se om du kan føde på normal måte. Er babyen for stor eller bekkenet ditt for lite vil du bli tilbudt keisersnitt. Som du sier så har du fortsatt litt tid igjen, så du kan jo feks prøve vending hvis ingenting skjer... men så kan det jo hende sykehusene praktiserer ulikt når det gjelder igangsetting osv også da :)

De setter ALDRI igang en setefødsel, er barnet for stort får du ikke føde i sete og må ta keisersnitt.

Lille prinsen min ligger i seteleie, jeg er 38 uker på vei og har prøvd og snu, men han sitter bom fast! ;P

Er mitt første barn og jeg er 20 år.

Hvis barnet fortsatt ligger i seteleie i uke 36 får du henvisning til ultralyd og snuing i uke 37. Hvis de ikke får til å snu (sjansen er 50/50 %) tar de røngten av bekkenet og mål av baby for å finne ut om det er forsvarlig med setefødsel.

Hvis du har stort nok bekken får du velge mellom setefødsel og keisersnitt selv, men hvis det ikke er forsvarlig tar de og setter deg opp til keisersnitt ca. 1 uke før termindato.

Du skal vite det at kriteriene for å få en setefødsel er KJEMPESTRENGE og de lar deg ikke føde slik hvis det ikke er forsvarlig!!!

I mitt tilfelle er bekkenmålene helt ok, resimert fødselsvekt hos junior er 3500 og det vil si at det er helt ok med setefødsel.

Så jeg får velge som jeg selv vil.

Men, kommer nok til å ta setefødsel jeg, mener det er viktig at junior får den viktige bakteriefloraen rundt seg når han blir født, dette får han ikke under et keisersnitt. MEN... hvis han ikke kommer innen 22mai (som er min termin) velger jeg keisersnitt , dette for å slippe å føde en større baby...

Når det er sagt lar de deg ikke føde i sete hvis barnet er for stort!

Lurer du på mer så bare ta kontakt med meg. =)

Som nevnt under et annet innlegg... Jeg ble satt i gang med setefødsel en uke over tiden. så det stemmer ikke at man aldri blir satt i gang. Men det er ønskelig at fødsel starter av seg selv, for det er større sjanse for at fødselen stopper opp og skaper komplikasjoner ved igangsetting. Dette medfører en større risiko for haste KS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...