Gå til innhold

Tips for å få til amming ønskes..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle erfarne ammere..

Jeg fikk mitt andre barn for 5 dager siden og har siden fødsel slitt med amming. (Har barn på 10 år fra før som jeg full ammet til hun var 6 mnd). Men denne siste tilskuddet vil ikke ha puppen for alt i verden. Han bare vrir seg unna og kjemper med puppen. Han får liksom ikke "tak" selvom det strutter i alle retninger. Han har liksom ikke teknikk nok. Så jeg må gi erstatning og flaske. Prøver å pumpe meg og nå sitter jeg med ekstrem spreng, men har skikkelig problemer med å få ut melka.. Har kjøpt sånne ammeskjold i håp om at han kan klare å ta puppen mer, men han gaper ikke nok til å få tak i annet enn skjoldet og slafser på den..... og sintere og sintere blir han....

Er det noen der ute som har noen gode råd til meg? Begynner å bli litt oppgitt her. Har liksom ikke lyst til å kutte ut ammeforsøkene heller, men hvis det skal hisse opp babyen såå mye så må jeg vel kanskje???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kan prøve å ringe barselsavdelingen der du fødte og be om råd? Hvis det er en amme poliklinikk, vill jeg ringt og bedt om å å komme for å få hjelp. Jeg fikk god hjelp ved ammepoliklinikken i Bergen.

Ellers er det vanskelig å gi råd synes jeg. Hvis det er mye spreng, kan det være vanskelig for babyen å få tak. Prøv å håndmelke eller pumpe for å få brystet mykere og lettere å få tak på. Jeg strevde også enormt med å få melken ut 4. dagen etter fødsel. Hadde spreng og hele brystet ble knall hardt. Fikk nesespray fra barselsavdelingen og fikk forklart cottermans grep. Det hjalp til med å løsne på melken. Se http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=97

Du setter fingrene rundt brystknoppen akkurat i yttergrensen av det brune området og holder inn mot brystet i 3 minutter. Jeg gjorde det flere ganger i dusjen og så håndmelket jeg litt og litt ut. Sammen med nesesprayen, gjorde det at jeg fikk løsnet på sprenget. På poliklinikken fikk jeg vist en god ammestilling, så da ble det enklere.

Håper det var litt til hjelp! Hvis du får sår på brystknoppen, vær nøye med å vaske hendene før hver amming, og før du tar på brystet. Ellers risikerer du bakterier inn og brystbetennelse.Lykke til!

Skrevet

Jeg slet med akkurat det samme, var en kamp, og vi prøvde i 6 uker....Jeg pumpet det jeg hadde, men fikk ikke tid ofte nok, så fikk bare mindre og mindre melk. Så gullet har fått mest mme hele veien. Noe jeg tror også ikke hjalp så mye, er at de begynte å gi ham flaske på sykehuset, og han ble vant til å ikke måtte jobbe så veldig for å få mat... helt umulig å få han til å få riktig grep, endte alltid med hysterisk gråt. Var i kontakt med helsesøster og ammehjelpen, men hjalp ikke. Nå har jeg gitt opp pumpingen da det ikke var stort melk igjen og han får kun mme. Litt sårt at ammingen ikke funket, men vet at han har det like bra med mme, jeg får også mer overskudd, jeg vet akkurat hvor mye han spiser, han er en utrolig rolig og blid liten gutt (nå 8 uker) og han sover masse hver natt. Så ikke noe hjelp å få fra meg, men ville bare dele min erfaring med akkurat samme problemet. Det er lov å gi opp forsøkene, de blir like bra mennesker med kun mme.

Skrevet

Synes du skal ta kontakt med sykehuset der du fødte og be om hjelp, eller be ammehjelpen komme på hjemmebesøk om mulig. Jeg har ikke erfaring med flaske, men på sykehuset der jeg fødte ble vi sterkt frarådet flaske de først 4 ukene i allefall, fordi dette kunne føre til sugeforvirring. Siden du sier at han ikke får tak og ikke har teknikken inne, så høres det ut som han benytter "flaske-teknikken" på puppen. Flaske-teknikken er som å spise spagetti, mens puppen er som å spise hamburger, så det er litt forskjell.

Håper du får hjelp, for det er så deilig og lettvint når ammingen endelig fungerer. Selv slet jeg med brystbetennelse i over en uke da mini var 14 dager, så jeg vet at det er et slit når ammingen ikke går som den skal.

Skrevet

Takker masse for tips..

Har ringt fødeavd. men de kunne ikke hjelpe så mye. De prøvde å hjelpe når jeg lå der, men både barnepleier og jordmor sa at han var for lat til å gidde å jobbe for maten. Men at jeg måtte selv ta et valg for hvor lenge jeg ville prøve... Håpet jo at jeg fikk ro og mulighet når jeg kom hjem da.. men nei...

Nå sitter jeg med en kjempespreng i begge bryster.. melka er der, men den kommer ikke ut. Har prøvd håndmelking, pumping (manuell pumpe), varme omslag, varm dusj.. men jeg holder på å sprekke snart. Det vil ikke ut annet enn ett par dråper...... Nå holder jeg på å grine meg halvt ihjel for smertene.. prøver hele tiden å få ut så trykket ikke blir så stort. Har fått resept på sånn nesespray fra legen.. og håper virkelig at den kan hjelpe å få ut melka... Noe som har erfaringer med denne nesesprayen...?

Jeg har foreløpig ikke noe feber, så da mente legen at det ikke var noen betennelse ennå... Lurer på om det kan være silikoninnleggene mine som sperrer for melkegangene???? Selvom jeg syns det er rart også...

Takker igjen for alle innspill... Kom gjerne med meninger....

Skrevet

Har du prøvd sånn elektrisk pumpe som de har på sykehuset? Jeg leide det og den funker jo veldig fint. Nå hadde ikke jeg sånn melkespreng som du snakker om da. Jeg fikk sånn nesespray du snakker om. Jeg ville prøvd hadde jeg vært deg. Melken kommer mye fortere ut...

Husk å ikke slit deg ut med dette.

Skrevet

Da har jeg fått sånn nesespray.. Var litt skeptisk til å begynne med for jeg skjønte ikke hvordan den kunne hjelpe meg.. men jeg måtte ha noe for det var grusomt vondt og sprengt inatt og på dagen. Legevakt skrev ut så jeg fikk sprayen.. Prøvde første gang ganske skeptisk.. men jammen drypp det fortere ut.. har bare manuell pumpe.. Det er jo helg og vanskelig å få tak i elektrisk pumpe. Sykehuset er 7 mil unna, så det er liksom ikke bare å sette seg i bilen å dra. Men etter ett par forsøk ikveld så drypper det lettere og lettere og jeg har fått bort den aller værste sprengen. Nå kan jeg også ligge på siden uten at det kjennes ut som om jeg sprenger eller besvimer....

Jeg har ikke lyst til å slite meg helt ut for dette, men jeg måtte jo på en eller annen måte få ut melken før jeg sprengte..... Det gjorde helt sykt vondt da.. Men nå er trykket lettere og jeg prøver å pumpe litt så lillegutt får litt morsmelk også i tillegg til mme. Så får vi håpe det funker for oss framover...

Takker igjen for innspill og erfaringer... Godt å vite at vi er fler i samme båt her...

Skrevet

Godt å høre at du har fått vekk den værste sprengen. Det er alltid godt å høre at flere er i samme situasjon. Det virker som våre babyer hadde akkurat det samme problemet.

Skrevet

Med mitt barn nr 2 begynte jeg å jobbe tidlig, derfor måtte jeg få ut morsmelk som mannen min kunne bruke til grøt + flaske. Jeg fant ut at å pumpe bare var slitsomt, vanskelig å bruke og tungvindt å rengjøre/koke for hver gang. Jeg gikk over til håndmelking. Mye lettere å få ut melka! Tips:

- sett igang utdrinvningsrefleksen før du begynner "pumpebevegelsene"

- bøy deg GODT framover, nesten slik at melka kan dryppe loddrett ned

- drikk ammete/vann/annen væske rett før

- ha et bilde av babyen, gjerne også en klut med "lukten" av den

Skrevet

Ett tips til:

- Sitt et sted det er godt og varmt. Da kommer melken lettere ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...