moden mamma Skrevet 25. april 2008 #1 Del Skrevet 25. april 2008 Da har jeg vært på ny kontroll på Ahus og møtte en snill jordmor og en flink lege! Opp 4,5 kg på to uker!! 2 kg frem til mandag og 2,5 kg siden da - det gjorde ingen ting sa de... hmm... det kan jo bare ikke være mat siden jeg sliter med å spise - så det må være vann.. og det er vel egentlig ikke bra? ...jaja.. BT 130/90 - litt høyt. heldigvis fine prøver ellers. Så kommer det rare... Jentene som for fjorten dager ble estimert til 1600 og 1700 g er nå estimert til 1350 og 1700! Trodde de skulle legge på seg masse denne perioden jeg! Legen sa at ellers ga jentene alle mulige tegn til å ha det bra - men så at vi ble urolige. Første som slo oss var at vi likevel har eneggede tvillinger og at den ene begynner å stjele næring.. Legen så nok at dette stresset oss - så hun fikk oss inn på en time hos spesialist på UL mandag. Hun mente at årsaken kan være forskjellige leger - forskjellige måter å måle på, men hun var enig i at utviliklingen ikke var akkurat som forventet. Tvillingene ligger faktisk parallelt, dvs ingen klar tv1 og tv2! Så det blir spennende å se hvem som "vinner" kappløpet og får komme først. Jeg heier på hun i hodeleie... (kommer hun i seteleie først gjør det INGEN ting sa de... du har jo født SÅÅÅ greit før så da sjekke vi ikke engang om bekkenet tillater det... hehe... VELDIG beroliga av det... NOT!!) Jaja - så får vi bare krysse fingrene for at nye pål mandag er bedre - og trøste meg med at småe barn bare plopper ut (og at jeg nok får bruk for klærne jeg har kjøpt i str 50 ) ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137567370-ny-kontroll-ny-lege-rare-m%C3%A5l/
Ventet på nr 2 og 3 Skrevet 25. april 2008 #2 Del Skrevet 25. april 2008 Men oj så rare mål...!!! Vekten din virket litt rar, men når jeg var på kontroll for noen uker siden hadde jeg gått opp 3 kg på en uke! Men det var ikke helt sant... Pleier å ha time om morningen, etter frukost, men denne gangen hadde jeg time på ettermiddagen, så da var det både frukost, mellommåltid, lunsj og vann i magen min...så den vekten tok jeg med en stor klype salt. Når det gjelder vekten på jente virket de litt rart at de plutselig minsket i vekt. Men som de sa kan det nok bety mye hvem som måler, samt at feilmarginen for målingene er +/- 800g. Allikevel godt at dere fått ekstra time på mandag for å dobbeltsjekke jentene. Men du, hvordan gikk det med måling av livmorhalsen??? Fikk du den målt denne gangen da??? Vi får håpe på plopp! Jeg har også en i hode og en i seteleie.... men her har tv1 inntatt hodeleie så det ser ju greit ut foreløpig. Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137567370-ny-kontroll-ny-lege-rare-m%C3%A5l/#findComment-137571729
moden mamma Skrevet 25. april 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 25. april 2008 Plopp plopp.. hehe... så lenge de blir ikke blir goliat-size skal det vel gå bra.. håppas jeg Den målinga av livmorhalsen - hehe... forsøker meg hver gang jeg har ny lege - men neida.. det gjør vi ikke.. bare spes tilfeller... Tror jeg gir opp Får stikke inn en tommestokk selv! Har frst ikke tv1 og 2 lenger sa de på kontroll - "bare" 2 tvillinger... ) Men - de ville fortsette kalle den på venstre sida tv1.. litt morsomt. Når det gjelder min vekt så stemmer det faktisk med vekta mi hjemme som jeg veier meg med jevne mellomrom. Jaja... sånn er det bare Lite å gjøre med nå... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137567370-ny-kontroll-ny-lege-rare-m%C3%A5l/#findComment-137572028
Sol med 2! Skrevet 25. april 2008 #4 Del Skrevet 25. april 2008 Huff og huff disse kontrollene. Det er jo fint med tett oppfølging, men i blant er de mer forvirrende enn beroligende. Godt at du fikk en ekstra kontroll da. Ikke noe gøy når målene/vekta går ned. Du har kanskje lest om min kaos-kontroll sist. Må jo bare stole på at de vet hva de snakker om nå de sier at alt er iorden. Det har vært bra med liv de siste par dagene, så jeg har roet meg, men det er ikke noe gøy med sånne kontroller.... Lykke til på mandag ;o) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137567370-ny-kontroll-ny-lege-rare-m%C3%A5l/#findComment-137572130
Oslo-71 modell Skrevet 26. april 2008 #5 Del Skrevet 26. april 2008 Nå er det mye som skjer her fra uke til uke med oss med stoore mager! Godt du skal på kontroll igjen på mandag. Mine har også svingt litt i vekt,men det virker ikke som alle legene er like nøyaktige når de måler. Jeg veier meg også bare hjemme på min egen vekt,føles mer nøyaktig da. Jeg hadde gått ned igjen en kilo i dag. Føler med fremdeles som "oppblåsbare barbara":-),men er glad jeg ikke fortsatte trenden med en kilo opp om dagen. Begynte å gå opp for meg og da jeg lå på Riksen at jeg snart skal bli tvillingmamma!! Vi får være taknemlige for at vi blir så godt fulgt opp av sykehusene at det skal MYE til før noe går galt nå! Lykke til-og god helg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137567370-ny-kontroll-ny-lege-rare-m%C3%A5l/#findComment-137573743
Thea-81 Skrevet 26. april 2008 #6 Del Skrevet 26. april 2008 Hvordan ligger disse tvillingene dine igjen, Moden mamma? Siden ingen av dem ligger først.. Hos meg har nå også tv2 tvunget seg ned i høyre bekken - samme sted som tv1 ligger - og blir "krøstet" av broren. Synes nesten litt synd på han! Når det gjelder vekt fikk jeg jo vite for 1 1/2 uke siden at de bare var ca 1500-1600 g - selv om de hittil hadde ligget fint på enlinger-kurven. På kontrollen denne uken fikk vi vite at de nok var mellom 2000-2500 g. Vokst 500-1000 g på en uke altså.. Er spent på hva de sier nå på tirsdag! Mye som skjer med oss som har termin omtrent samtidig, men hold ut litt til dere og slapp goooooodt av! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137567370-ny-kontroll-ny-lege-rare-m%C3%A5l/#findComment-137575510
moden mamma Skrevet 26. april 2008 Forfatter #7 Del Skrevet 26. april 2008 wow... den vektøkninga sier vel sitt om hvordan det kan variere fra måler til måler... Mine ligger vel ikke så langt nede - om jeg forsto legen riktig. De ligger ganske parallelt den ene med rumpa fremdeles den andre med hode. Synest litt synd på dine da - som nærmest sloss om å komme først! Men - aller mest synd på deg... for det kan ikke føles helt godt å ha begge så langt nede! Er ganske rolig mhp hvordan jentene har det - men det hjelper å få ekstra kontroll mandag. Tror jeg hadde synest det ville vært lange til fredag om 14 dager for å få sjekka de igjen. Oppi alt så sliter lillegulle vårt og vi var 3-4 t på legevakten i går etter tvillingkontrollen... Har astma-problemer og har vanskelig for å sove lenger enn 20 min i strekk... *gjesp*.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137567370-ny-kontroll-ny-lege-rare-m%C3%A5l/#findComment-137577701
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå