Gå til innhold

Jeg gruer så utrolig til keisersnittet og er redd fødselen starter før datoen...

Anbefalte innlegg

Har fått dato for keisersnitt bare 5 dager før termindato og er så redd for at fødselen skal starte før det planlagte keisersnittet. Det må jo bli mer stress da? Og er redd for forferdelige rier og smerter og at de ikke ordner keisersnitt raskt nok...

Selv om det går bra ang. det, så er jeg også redd for selve keisersnittet. Gruer mer og mer og merker at det stresser meg veldig. Føler at jeg ikke har kontroll...

Fortsetter under...

Jeg forstår deg godt. Men du burde kanskje ta dette opp med jordmor eller få deg time hos en lege på sykehuset der du skal ta ks og snakke med dem om dine bekymringer. De er der for deg! :)

Hei. Jeg opplevde å måtte ta keisersnitt etter å ha født vanlig i 35 timer. Barnet satt fast og det var ingen vei utenom. Dette var jo en typisk stresset situasjon, men jeg opplevde å bli tatt svært godt vare på og følte ikke at situasjonen var ute av kontroll - tvert i mot. De var kjempeproffe og mannen min opplevde det slik også. Skjønner godt at du er redd for selve keisersnittet. For meg var det en lettelse å endelig få en avslutning på "marerittet", så min historie blir jo litt annerledes. Men jeg kan love deg at du ikke kjenner noenting vondt. Du kjenner at de tar barnet ut (min lå langt nede i bekkenet og jeg kjente det derfor veldig godt - men ikke vondt) på en måte, men bare som en slags "bevegelse". Etterpå blir du sydd sammen og må ligge på overvåkning noen timer. For meg var det veldig sårt å ikke få være sammen med babyen min da. Jeg anbefaler deg å spørre om du kan få babyen lagt til brystet allerede på operasjonsbordet hvis alt har gått greit. Det gjør ammestarten lettere kanskje. For oss ble den nemlig veldig vanskelig og han sugde for dårlig. Han ble ikke lagt til brystet mitt før timer etterpå. Vi var begge utslitte, så det har nok noe med saken å gjøre. Snittet gjør ganske vondt de første dagene, men du kommer deg raskt på bena. Jeg gikk tur dag 5 ihvertfall (bare en liten paraderunde på Grunerløkka altså ;) )

Snittet mitt ble "stemplet" igjen og grodde rask og pent. Nå, 15 måneder etter, er det knapt synlig og godt under bikinikanten.

Snakk med sykehuset om det du tenker på, de har plikt til å ta bekymringene dine på alvor.

Lykke til!

Jeg har vært igjennom 3 keisersnitt. Første gang jeg skulle inn hadde jeg dato for keisersnitt ca en uke før termin. Fødselen startet med rier og vannavgang nesten fire uker før termin. Det var selvfølgelig ikke ønskelig og jeg kontaktet lege som rekvirerte ambulanse med jordmor. På vei til sykehuset ble riene stoppet ved at jordmor satte en sprøyte i armen med riehemmende middel på meg, og da stoppet riene. Dette gikk veldig fint, selv om det undervis jo var litt stressende. Siden det også var første gang jeg skulle ha barn, var det en veldig ukjent situasjon for meg. Jeg har siden den gang hatt to keisersnitt. Ett som ble bestemt under fødsel fordi jeg ikke fikk åpning i det hele tatt og siste mann som ble satt opp en uke før termin og der gikk alt som planlagt. Min erfaring med keisersnitt er at da har man selv ikke kontroll, men at kontrollen blir lagt i hendene på alle andre... Men det er vel sånn det er :-)

Hei, ta det med ro!

Det kommer til å gå strålende. Min første fødsel startet 14 dager før termin, men keisersnittet var ikke planlagt før ti dager før. Derfor ble fødselen utsatt 7 timer før operasjonen kunne starte. Det hele var svært behagelig, snille mennesker, og jeg som er livredd for å bli operert hadde en super opplevelse. Var egentlig aller mest redd for sprøyta i ryggen, men det var bare som å bli dytta litt i ryggen og så spredde det seg en varme ned i kroppen og jeg kunne slappe av.

Hvis du er svært engstelig, så ta en prat med jordmor på sykehuset, hun kan sikker berolige deg.

Lykke til! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...