Gå til innhold

Sommerferie i Spania - en dårlig ide?

Anbefalte innlegg

Hei dere! Jeg vil så gjerne høre hva dere tenker. Jeg har bestilt en ferie til Spania i månedskiftet juli-august, jeg er vel ca 5,5 mnd på vei da (har termin 14 nov). Nå sier en venninne som er lege at hun ikke synes jeg skal reise - men det handler nok litt om at hun selv fødte alt for tidlig. Jeg har selv tenkt at dette må være en god tid å reise på, i andre trimester,før jeg (forhåpentligvis...) blir alt for svær. Jeg skal til gynekologen min i juni, og hvis hun mener jeg skal avlyse så gjør jeg selvfølgelig det. Men så langt ser alt ut til å gå glimrende med mitt svangerskap, og jeg er i fin form (hvis vi utelukker kvalmen nå i første trimester).

Jeg lar være å reise til Spania nå i mai, siden det er tidlig i svangerskapet, og jeg ønsker å være veldig forsiktig. Men det kan da vel ikke være sånn at jeg må sitte her hjemme helt til november? Eller hva synes dere? Det er viktig for meg å gjøre noe kjekt med andre i familien min også!

hilsen

Fortsetter under...

Hei. =)

Jeg skal også i utgangspunktet til Spania i starten av august. Jeg har termin 10. november, og er vel ca i uke 27 når vi reiser. Vi skal i bryllup der nede, så det går ikke an å flytte på datoene heller..

Jeg antar at det kan bli både tungt og varmt, men jeg tenker at man kan tilpasse seg ved å sitte mye i skyggen, drikke masse og ellers ikke legge listen for å oppleve ting for høyt.

Jeg har også tatt en sånn toksoplasmosetest hos legen. Om hun finner ut at jeg allerede har hatt denne smitten trenger jeg ikke være _så_ påpasselig i forhold til frukt, salat og grønt - selv om man selvsagt ikke putter i seg hva som helst.

Jeg har allerede bestilt helsekort hos folketrygden og dobbeltsjekket reiseforsikringen min. Skulle man ha behov for helsehjelp er det nok greit å ha alt sånt i orden.

Mitt utgangspunkt er ihvertfall å dra, men jeg aner ikke hva jeg går til, så kanskje gjør sommeren meg klokere ;)....

God tur!!

Hei

I forhold til flyturen har jeg lest at man kan fly frem til 4 uker før termin. Flyselskapene har noe forskjellige regler for dette. Jeg planlegger selv å resie til spania i uke 28 i svangerskapet, og er da lenger på vei enn deg. Har termin 9. nov, og reiser i kalenderuke 33, altså 11 aug. Håper dette lar seg ordne.

Kan ikke tenke meg at vi ikke skal kunne reise til spania.

Lykke til!

Annonse

Som jeg nettopp kommenterte et annet sted her inne så reiser jeg til Malaysia for 2 måneder i morgen og det er akkurat i det jeg går inn i 2 trimester. Jeg er ikke det minste bekymret og det er hverken gynekologen eller fastlegen min heller. Det er en norsk lege på stedet, så forsåvidt er det betryggende, men jeg kan ikke skjønne hvorfor det skulle være noe problem i det hele tatt?

Man bør være forsiktig i solen, men det burde man nesten uansett :)

Da jeg spurte gynekologen min om hvorfor jeg ikke kunne spise hai sa han bare, Åh, kan du ikke det? Og bare sånn apropos, han er spesialist i fødsels så jeg regner med han har litt peil. Han sa det bare var tull. Alt med måte regner jeg med.

Rå grønnsaker tror jeg at jeg kommer til å holde meg unna, og samtidig være påpasselig med at alt er ordentlig kokt og stekt.

Puh! Det var min lille tale (må overbevise meg selv litt og i prosessen :D)

Jeg har nettopp vært i Berlin(da jeg akkurat var over 9 uker på vei), skal til madrid i slutten av mai og praha med jobben i august. Tror det er kjempebra å oppleve litt før man blir flere...kos deg i spania du....

Og god tur til deg som skal til malaysia!:)

Sikkert lurt å bruke støttestrømper på flyet, drikke masse vann, og bevege seg mye. GOD TUR din heldiggris!:-D

Jeg har snakket med lege, jordmor o.l om min Bulgariatur i sommer, er da 22 uker, ingen problem det sa de. Så lenge jeg drikker mye, passer hva jeg spiser, å beveger meg litt på flyet! :o) støttestrøpe er lurt. Det er mange gravide som reiser. Vi trenger det før vi blir en familie! :D

Problemet må jo være hvis man skulle komme til å føde for tidlig. I Norge reddes vel mange barn født fra uke 24-25, men jeg vet ikke om det er sånn alle steder i europa/verden. Skal jeg dra utenlands drar jeg før uke 24...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...