Gå til innhold

Gravid veggis?


Levia88

Anbefalte innlegg

Er det noen gravide veggiser der ute? kjempe interessert i å treffe andre som er i samme situasjon..

Jeg er 19 år fra Tromsø og har selv hvert vegetarianer i en liten stund nå, å har nå masse nye ting jeg lurer på:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

jeg var veggis i 10 år,men begynte så med egg og til slutt fisk. noe jeg er glad for nå. hadde ikke hatt tid til å vært veganer nå. det krever masse tid og planlegging for å få ett fullverdig kosthold. men kjøtt eller fugl spiser jeg fortsatt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

 

jeg er i uke 14, og tenker på meg selv som vegetarianer, men jeg spiser litt fisk. Det går veldig bra! Jeg tar gravidvitamintilskudd og omega tre tilskudd. En ting som er litt viktig å passe på er at man kan få få lite jern som vegetarianer, men de sjekker blodet ditt uansett når du er gravid, og det er jo ikke noe problem å ta litt jerntilskudd hvis det skulle være nødvendig. Mine jernlager var helt fine, og det er 10 år siden jeg har spist kjøtt.

 

Jeg tror det er viktig at du menger deg med andre vegetarianere og lærer deg endel om kosthold; for jeg har hørt fra andre vegetarianere at de har møtt masse motstand fra famile og tilogmed fra helsestasjon når de har sagt at babyen skal være veggis. Så hivs du tenker at din baby skal bli grønn, er det godt å forbrede seg litt på å argumentere i mot! Meld deg inn i vegetarforeningen fx, eller bruk vegetarforum på nettet og diskuter med folk der!

 

http://www.vegetarforum.net/forum

 

Lykke til, hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar:-)

Jeg føler meg ganske godt opplyst når det kommer til å være veggis for en, men det er litt skummelt når jeg skal spise for to..

Jeg går på vegetarisk vitamintilskudd for gravide (gigantiske piller som er kjempevanskelige å svelge) og spiser ellers sundt og variert. (litt for mye snop, men det er i tillegg til mat)

 

Når barnet kommer skal det spise fisk og fulg, men ikke rødt kjøtt, dette fordi pappaen er litt bekymret for at barnet ikke skal få alt det trenger som veggis. dessuten er det et valg det selv skal få ta når han/hun blir gammel nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har vært veggis i 10 år og er nå i uke 10 :) Er medlem av vegetarforeningen har flere hefter når det gjelder barn, fordommer og veggiser.

Jeg spiser egg, ost og yoghurt så er laktoveggis. Fisk og kjøtt spiser jeg ikke. Det jeg har sørget for er å få i meg nok B viaminer, de er vannløslige så ikke farlig å ta "overdose" på dem. Særlig folat er viktig. Jeg tar også multivitamineral. Siden jeg ikke spiser fisk brukes jeg UDO`s Choise fra sunkost butikker. Det er oljer som inneholder Omega 3-6-9 i et forhold 2:1:1. Dette er et bra alternativ hvis du ikke spiser fisk, for omega 3 er viktig å få i seg, men også viktig å vite at man kan få det i seg ved å unngå fisk og sel/fisk olje ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et omegatilskudd, men det smaker så GRUSOMT (værre enn tran) at jeg tar det bare på dager hvor jeg er virkelig flink og ikke så kvalm:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Er 20 år, og har vært vegetarianer i en del år nå. Er lakto-ovo. Vi kommer til å gi utelukkende vegetarisk mat til barnet vårt, og har tenkt å skaffe meg boken "The Food Doctor for Babies and Children", hvor der er en egen del om det å oppdra barnet som vegetarianer:)

 

Får du i deg nok proteiner forresten? Veldig viktig, og især hvis du trener. Et minimum er 1 gram protein per kilo du veier. Jeg tar proteintilskudd fra helsekosten. Tar en type for menn "ProZyme". Den er billigere de for damer, og har høyere proteinkonsentrat:) Trener en del, så er nøye med det...

 

Spør hvis du lurer på noe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...