Gå til innhold

Hvordan var det å få fødselen satt i gang?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg blir satt i gang om en uke hvis ikke noe skjer. Gruer meg masse, vil at ting skal ordne seg selv og hater å bli stukket. Jm sier at riene blir litt hardere. Akurat hva vi trenger... mer vondt. Lykke til...til oss begge. Vi får satse på at naturen ordner opp selv!

Med min første ble jeg satt igang med en tablett oppi skjeden, husker ikke hva den heter. Da hadde vannet gått dagen før, men jeg hadde ingen rier. Etter at jeg fikk den tabletten begynte jeg å få rier som først var svake og ble sterkere og sterkere etterhvert. Det tok ca 8 timer så var gutten ute! Jeg synes det var helt greit, tror ikke det var verre enn om fødselen hadde startet av seg selv. Men jeg har også hørt at enkelte mener riene blir mer intense og kommer tettere om man blir satt i gang, særlig hvis man får drypp. Det har jeg aldri trengt, så det har jeg ingen erfaring med. Vet du hvordan du skal settes i gang? Uansett, synes du det blir for ille kan du jo få epidural. Men det trenger ihvertfall ikke å bli verre enn om det hadde startet av seg selv, det var min erfaring :) jeg hadde en kjempefin fødsel. Og det var trygt å få være på sykehuset helt fra første ri. Så slipper man å sitte hjemme og vurdere fram og tilbake når det er på tide å dra til sykehuset. Du skal se det går helt fint! Lykke til :)

Jeg ble satt i gang med mdningstabletter 4 dager over termin med Lillebror. Fødselen kom i gang av seg selv etter to tabletter, og jeg trengte ikke drypp. Riene var vonde, men effektive, og fødselen var unnagjort på tre timer. Riene var ikke vondere enn det de var under fødselen med Storebror, og det var ikke mer intenst heller. Jeg opplevde det som en drømmefødsel.

Kanskje dette med hardere rier har sammenheng med bruk av drypp?

• 3 måneder senere...

Noen flere som har erfaringer her? Blir satt igang imorgen tidlig p.g.a vannavgang inatt, om det ikke hender noe før.

Er det en ide å holde seg i aktivitet for å få fart på riene?

Setter stor pris på svar, begynner å bli skikkelig nervøs nå?

Jeg ble igangsatt sist, og hadde dessverre dårlig erfaring med det.

Riene kom fort, var veldig vonde, og lite effektive. Fikk omsider epidural (som var redningen!), men det endte med ks til slutt. Skal føde på nytt i høst. Min jordmor sier at mitt forløp forrige gang er vanlig for dem som får hastekeisersnitt: Man blir igangsatt, får vonde og dårlige rier, blir utkjørt og får epidural, som igjen øker sjansen for inngrep (ks).

Jeg håper jeg slipper å bli igangsatt denne gangen, men jeg tipper jeg jeg går 14 dager over denne gang også, på samme måte som sist, og på samme måte som alle andre i slekta! Puh!

Men vet at folk har hatt bedre erfaringer, og håper derfor at jeg skal være heldig.

Annonse

Jeg har født 2 barn, en uten å bli satt i gang og en med drypp.

Med første gikk alt av seg selv, vondt ja, det skal det være.

2 gangen fikk ikke alt av seg selv så jeg fikk drypp for å opprettholde riene. Og for meg var dette en mer intens smerte enn med første mann, men ikke så mye vondere-bare intens hvis du skjønner... Men jeg klarte meg helt fint uten smærtestillende denne gangen også. det ble endel mer kjefting da... :P men nå er jeg igang på 3 og jeg gruerer meg ikke det spor til fødselen.

Fødte forreseten uten smertestillende pga sprøyte/nål skrekk...

• 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...