megogknotten Skrevet 24. april 2008 #1 Skrevet 24. april 2008 Når man bare tar årsstudium?.. blir sommerferien regnet med i de 6 mnd man må ha studert for å ha rett til fødselspenger? går nå et årsstudium, skal starte et nytt til høsten.. blir jeg gravid nå er termin i januar.. og da rekker jeg jo ikke å ta 6 mnd i det nye årsstudiet.. men jeg har jo hatt støtte hele dette året.. og har rett på støtte i året som kommer også .
Paulita Skrevet 25. april 2008 #2 Skrevet 25. april 2008 Hei! Jeg tror man regner med sommerferien i de 6 mnd som man må ha hatt rett til lån/stipend for å kunne får mammapermisjon. Er i alle fall det jeg håper på, hvis ikke så sliter vi veldig! Jeg har ikke hatt rett på lån/stipend i 1 år nå, men håper jeg får det fra høsten av. Hvis jeg gjør det tror jeg at jeg skal kunne få fødselsstipend av lånekassen fra januar (eller forhåpentligvis desember). På lånekassens hjemmesider: http://www.lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx "Vilkårene for å få fødselsstipend er at du har opptak i en utdanning og: at du har hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen at du bor sammen med barnet at din eventuelle ektefelle eller samboer ikke samtidig mottar foreldrepenger (fødselspenger) fra folketrygden. Unntak gjøres ved bruk av ordningen med graderte foreldrepenger (tidskonto)" Siden du har hatt støtte så lenge, og så lenge du er oppmeldt til et studium som du også klarer ta en del studiepoeng på tror jeg absolutt dette skal gå bra. Et tips hvis du vil snakke med noen i lånekassen er å stikke bort på kontorene deres. Det er stort sett ikke kø, og ofte lettere å forklare situasjonen ansikt til ansikt enn over telefon (syns jeg hvertfall)
Totettitett Skrevet 25. april 2008 #3 Skrevet 25. april 2008 Ja, hvis du var student og hadde rett på støtte fra lånekassen vårsemesteret, så regnes sommerferien inn i de 6 mnd.
megogknotten Skrevet 28. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 28. april 2008 ja har hatt støtte derfra i snart 9 mnd.. både fra høstsemesteret 07 og vårsemester i 08..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå