Gå til innhold

noen som har tatt fagbrev som barne og ungdomsarbeider?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tok fagbrev som b&u arb i 2002.

Det var 1 dag med skriftlig prøve, jeg kunne velge selv hvor jeg ville jobbe med den og bruke hva slags hjelpemidler jeg ville.

Så var det 1 dag med praktisk prøve. Der jeg gjorde det jeg hadde planlagt på den første dagen og sensor kom å så på litt uten at jeg visste hvem og hvor og når.

Og siste dagen var også praksis. Det var spørsmål fra 2 sensorer om hvordan jeg ville ha gjort sånn og sånn og litt om generelt. Det tok jo bare 10 min eller noe og så fikk jeg karakter.

Jeg er barne og ungdomsarbeider og prøven vår er lik.

Man trekker et tema og så skal man planlegge en dag ut fra dette.

Det du planlegger må passe aldersgruppen du er med.

Jeg tok min test i barnehage, ei annen tok sin i skole/sfo.

Du har en dag til å å planlegge, dag to skal det gjennomføres. Dette betyr å informere de andre ansatte om hva som skal skje og lede ann den dagen.Dag tre skal du inn på møte med de som evaluerer deg. (er stort sett 2 som deler på dagen.) Da må du forklare hvorfor du gjorde disse valgene du gjorde også videre. Høres mer skummelt ut en det er.

For meg i barnehage måtte jeg for eksempel forklare hvorfor jeg kuttet ut det jeg hadde planlagt i samlingen og konsentrerte meg om noe som hendte der og da.

(noe jeg foresten fikk skryt for :-) )

Dette møtet tok for min del 30 min så fikk jeg vite at jeg hadde bestått.

Til den andre lærlingen som jeg jobbet samtidig med, så tok det 1,5 time da de var litt mer usikker på å la henne bestå. Så hun fikk mer og forklare seg om.

(tror det er mye lettere å ta testen i barnehage, ihvertfall om du kjenner barna og de ansatte.)

Jeg tok fagbrev som b&u arb i 2001.

1. dagen var det planlegging. Sensorne kom og ga meg oppgaven, og kom og hentet den på slutten av dagen. (eller kanskje de ikke hentet den, husker ikke helt) Var i barnehage, og hadde ansvar for å planlegge 1 hel dag, hvor det også skulle gjennomføres en planlagt formings aktivitet, som jeg da også planla.

2. dagen Gjennomførte dagen som planlagt. Det kom 2 sensorer som var der en liten stund.

3. dagen. Evaluerte dagen. Dette er egentlig den vanskeligste oppgaven, er lettere å evaluere om gjennomføringen ikke går "helt på skinner" men at noe går galt. Vanskelig å evaluere noe perfekt for å si det sånn.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...