Gå til innhold

Treningseksperter og hobbymosjonister nå trenger jeg hjelp!


Blue Lady

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å begynne å jogge litt, men har ikke jogget siden jeg spilte fotball for 10 år siden, så jeg aner ikke hvordan man kommer i gang.

Kondisjonen er død så jeg vil ikke begynne for hardt heller.

 

Hvordan legger jeg opp oppstarten? hvor langt jogger jeg? hvor høy intensitet? Jogger man like fort hele tiden?

Hvor ofte bør man jobbe for å oppnå resultat?

 

 

Og hva har man på seg når det er ca 0 grader ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann!

 

Før jeg brakk ankelen i 2006, løp jeg gjerne en mil på tredemølla hver morgen :) i starten begynte jeg bare å jogge lett i et tempo der jeg kunne snakke tilnærmet normalt...jogget til jeg kjente at jeg ikke klarte mer...neste gang jogget jeg samme distanse, men jogget da 30sek-1min lengre enn jeg egentlig orket...slik jobber du deg oppover til at du tilslutt ikke har noe problemer med en time halvannen i greit joggetempo :) Ligg på et jevnt joggetempo, selv om også geriljaøkter kan være gode å variere med og "booste" kroppen litt..

 

Ellers må du huske på å ta det veldig rolig med øktene i starten..tror jeg ville startet med 2 joggeturer i uka den første måneden, økt til 3 neste måned og kjent godt etter i beina at det fungerer...det er veldig lett å pådra seg beinhinnebetennelse om en starter for brått med økt og ensidig aktivitet...selvfølgelig vil du få "gangsperre" 1 og 2, kanskje 3 dager etterpå...men bare vær litt obs som sagt :) Better safe than sorry ;)

 

Når det kommer til klær må du nesten bare føle deg frem..kanskje lurt å investere i en litt tynnere vindtett jakke...ellers er jo tights best å løpe i, men er en ikke helt fan av det, så kan en fint bruke vanlig joggebukse med tynn strømpebukse under..ellers bør du sikkert ha litt gode strømper på deg...joggeskoene mine er ihvertfall veldig tynne, så selv under løping blir jeg kald på beina..

 

Ellers må jeg si jeg virkelig misunner deg..kos deg med løpingen, er ikke alle som kan det lengre selv om de så inderlig vil og prøver uten hell..! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...