Gå til innhold

Hva synes dere om mannlige sykepleiere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere når dere hører ordene "mannlig sykepleier"? Synes dere det vil være greit (eller ikke greit) å få hjelp til f.eks noe intimt av en mannlig sykepleier? Gi gjerne din begrunnelse. Hva mener dere er positivt og negativt med menn i pleie?

Har en mann som skriver oppgave om dette, og som trenger litt synspunkter ;)

Gjest Rebel + soggy bottom baby
Skrevet

iNGEN problem med det=)

Skrevet

Hva mener du med det?

Skrevet

hva skal man mene om det? Mener det samme som jeg mener om kvinnelige sykepleier!

Skrevet

Det var rettet mot hun første, som spurte hvilket steinalderspørsmål dette var. Jeg spør på en ordentlig måte, da forventer jeg å få et ordentlig svar, elles så kan man la være å svare.

Skrevet

Dei er som regel kjempeflinke!

Dette er teorien til min bestefar: å velge å bli sjukepleiar er for enkelte damer enkelt og greit. Utdannelsen lar seg kombinere med barn og den finnes i mange byer. Altså slipper ein som regel å flytte, evt trenger ein kun å pendle. For ein mann så er det gjerne av ekstra interesse for faget at ein blir sjukepleiar. Det er ein litt større terskel for han då det er eit typisk kvinneyrke. Med terskel så meiner eg ikkje vanskelig, men ofte meir gjennomtenkt.

Eg gjekk på sjukepleien for ein del år tilbake og det var, skuffende mange, damer som valgte sjukepleien for det var i nærheten, enkelt å komme inn på og greit å få jobb. (dette var i ein mindre by, mulig det er ansleis i større byer)

Skrevet

Ingen problemer med det i hele tatt. Ikke noe anderledes med at en kvinelig sykepleier steller en mann enn at en mannelig sykepleier steller en kvinne.

Når jeg er så syk at jeg trenger slik hjelp så driter jeg i om det er Ola eller Kari som hjelper meg så lenge jeg får tilfredstillende pleie.

Da jeg gikk sykepleien var vi 130kvinner og 10 menn.. Og jeg hadde satt pris på at det ble flere mannlige kollegaer.

Skrevet

Tja, samme forholdet som mannlig lege. Det gaar bra for min del. Hva med menn som maa stelles av kvinnelige sykepleiere ...

Skrevet

Takk for fine svar :) Min mann er kommende sykepleier, og han og mange av hans kollegaer opplever at det ikke alltid er like stor aksept for de som menn, hos alle pasienter. Så dette er absolutt ikke en tankegang fra steinalderen som hun over her påstår....

Jeg er selv sykepleier, og har opplevd å bli bedt om å overta fordi min mannlige kollega ikke var ønsket.

Tar gjerne imot flere innspill.

Skrevet

Jeg har også opplevde denne problemstillingen med at pasienten ikke ønsket mannlig sykepleier, men det har gjerne vært eldre pasienter.

Og jeg har full forståelse for at det er frustrerende og bli stigmatiert pga kjønn fremfor kompetanse! Jeg tror(og ikke minst håper) at disse problemene vil forsvinne med at vi selv blir eldre, og det blir flere og flere manlige sykepleiere.

Skrevet

Det er mange ting ein trur ein godtar til den dagen ein vert pasient sjølv. Dette spørsmålet hadde kanskje vert interessant å stilt til sjukehuspasienter og, for å samenlikne.

Sjølv var eg ferdig utdanna sjukepleiar som 23åring. Eg ser ganske ung ut, med tanke på høgde og farger. Ein gang var det ein mann som nekta å bli stelt av meg, fordi han ville ha ei voksen dame, ordentlig sjukepleiar som han sa. Dette var på natta, og første gangen han såg meg. Eg forklarte han at eg var einaste sjukepleiar på avdelinga, og at han kunne bli stelt av hjelpepleiar, men akkurat denne prosedyren måtte eg ta meg av, Då eg kom på jobb dagen etter så unnskyldte pasienten seg. Han hadde blitt akutt innlagt den dagen, og var redd, ute av seg og situasjonen som hjelpetrengande var ny for han.

Skrevet

Jeg jobber sammen med flere mannlige sykepleiere på et akuttmottak og ambulanse. Jeg har bare positive ting å si om de som kollegaer. De er kanskje litt tøffere til å skjære igjennom ting, både når det gjelder mellom kollegaer og mot pasientene enn kvinnelige pleiere. Det trengs avogtil, spesielt i helger og på natt når det kommer inn pasienter som er ruset eller som er "hissige/tøffe" (ofte pga redsel de vil skjule) etter opplevelser de har vært igjennom. De tør oftere også å ta avgjørelser som det kanskje ikke finnes prosedyrer på, og som det kan bli stilt spørsmålstegn ved etterpå.

Som kollegaer er de et friskt pust i en arbeidsplass som er "gjennomsyret" av oss damer. En merker godt forskjell på praten, stemningen på vaktrommet og i gangene når det er flere mannlige på jobb. Jeg foretrekker et sånt miljø. Det ender veldig ofte opp med masse negativ sladder og baksnakking når det er et altfor "damete" miljø, og det finnes ikke interessant for meg. Da liker jeg heller den rettframme måten menn håndterer ting på!

(problemet etterhvert er kanskje at de kan bli litt for mye påvirket av oss jenter, og begynner etterhvert ofte å sladre litt de også....)

Jeg har ikke merket at noen pasienter har reagert negativt på at de blir tatt imot av menn, men ofte tror pasientene at det er legen som kommer inn. Og at den kvinnelige turnuslegen blir bedt om å hente vann, bekken eller noe sånt pleieting.. .-D

Men jeg har også jobbet på et sykehjem, og spesielt på dementavdelingen der ville ikke damene bli stelt av menn. Ikke av oss jenter heller hvis vi gikk i bukser.. Så gamle damer kan nok reagere negativt på dem... Men det håper jeg vil forsvinne etterhvert som VI ender opp som gamle damer..

Det var det jeg kom på i farta.

Håper mitt bidrag kan være til hjelp! :-)

Skrevet

Det skulle vært flere slik at vi fikk opp lønna!

ang intimspm.. er det noe annerledes det da, at en mannslig sykpl hjelper deg med noe intimt / vs/ at en kvinnelig sykpl hjelper en ung mann med noe???

føler det er et vanskelig tema å skrive oppgave om

Skrevet

Leste en artikkel i Sykepleien om at mannlige sykepleiere føler seg skviset på sengeposter og inn i lederstilling. Dette pga at de kvinnelige sykepleierne ofte kom inn og overtok stellet de holdt på med og andre spl.oppgaver.

Skrevet

Det som jeg synes kan være problematisk er at i hvilken grad skal pasientene få velge bort en pleier pga at han er mann? Jeg mener det ikke er en akseptabel grunn og at det er diskriminerende holdning hos pasienten som er uønsket, samtidig byr dette på svært vanskelig praktiske løsninger der hvor feks det er mange menn og få kvinner. Eller dersom det kun er menn på en nattevakt, hva gjør en da?

På den andre siden, så er det jo demente som ikke har kognitive evner til å kunne skjønne at menn er pleiere og blir redde dem. Det synes jeg er en gyldig grunn til at de helst bør slippe. Eller at en bør nærme seg dem med varsomhet.

Skrevet

absolutt ingen problem med mannlige sykepleiere!!

syns det er bra!!

Skrevet

For å være helt ærlig hadde jeg ikke likt at en mannlig sykepleier skulle vasket meg nedentil etter KS (blodet fosser og man har jo ingen følelse). På samme måte som jeg ikke er overbegeistret for mannlige gynekologer.

Bortsett fra akkurat det er det ett fett for meg om sykepleieren er mann eller kvinne. =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...