Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen med sønnen min idag, og legen fant en svak bilyd på hjertet. Det kunne ha kommet pga han nettopp har vært syk (influensa/feber), og da var det ikke noe å bekymre seg for, virket det som. Eller det kunne være noe som alltid har vært der, men ikke blitt oppdaget. Han anbefalte meg å komme tilbake når han var blitt helt frisk.

Er dette noe å være redd for, eller er det ganske vanlig og ufarlig?? Har hørt om mange som har bilyd på hjertet, men ekkelt at det skulle skje min egen unge, da...Liker ikke dette, jeg.

Skrevet

Min sønn har også en bilyd på hjertet, og vi fikk det sjekket ut på sykehuset. For vår del fikk vi vite at han har en helt ufarlig bilyd som kan forsterkes under sykdom. Stills bilyd heter det, eller "sangen av et friskt hjerte" som spesialisten vår likte å kalle det.

Så bilyd i hjertet er ikke nødvendigvis farlig, men det gjør godt for foreldrene å få sjekket det ut hvis man er i tvil. Uten å være ekspert så tror jeg at alvorlig hjertesykdom ville ha gitt sønnen din andre symptomer også, som for eksempel at han ligger under vekstkurven, at han blir fort sliten under fysisk aktivitet og så dette med å bli blå på leppene. Er dere i tvil så ville jeg ha bedt pent om en henvisning til spesialist/barnekardiolog.

Lykke til.

Skrevet

Min mor har bilyd på hjertet, men legene sier at det ikke var noe farlig.. :)

Og det er det helt sikkert ikke med sønnen din heller, men skjønner at du syntes det er litt ekkelt.. D hadde jeg å gjort..

Skrevet

Ja, legen spurte om han vanligvis ble fort sliten under aktivitet, eller ofte ble blå på leppene. Det blir han ikke.

Ikke så morsomt å få høre at det er "noe" med hjertet hans, men får prøve å ta det med ro til vi får sjekket det opp ordentlig.

Skrevet

Det er ikke så uvanlig at barn har bilyd på hjertet... Ble oppdaget bilyd på hjertet mitt også for 4 år siden, var til mange undersøkelser, men de kunne ikke finne noe galt.... :)

Skrevet

min 5åring har dette

Fysiologisk bilyd

* Opptrer i perioder hos de fleste små barn

* Bilyden medfører ingen symptomer eller plager, men høres oftere når barnet har anstrengt seg eller har feber

* Bilyden er systolisk og høres vanligvis sterkest når barnet ligger i ryggleie

* Det er ikke noe galt med hjertet

jeg hentet det her http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=1507

Skrevet

Hei ! sønnen min på 12 ble født med hull ihjertet. Dette skulle gro av seg selv før han var 2, men enda er det et mikroskopisk hull der. De sier det ikke er noe farlig, det eneste vi har fått beskjed om er at det kan ha betydning ved operasjon, eller store "blodige" inngrep ved tannbehandling. Da skal han ha penicillinbehandling først.

Under utredning av Asberger fant banelegen en bilyd til på hjertet. Denne sa hun var vanlig, spes hos gutter som var tynne, og var ikke farlig. Håper du snart får svar på hva det hos din gutt, men hvis han er frisk og rask ellers, ville jeg ikke bekymre meg alt for mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...