Anonym bruker Skrevet 24. april 2008 #1 Skrevet 24. april 2008 Mener å ha hørt en plass at navn som ikke er vanlige å bruke som navn/fornavn ikke er lov her i landet?:S Har selv blitt helt betatt av et guttenavn jag fant i "Egilsoga", men tror ikke dette er, eller har vert vanlig å bruke siste tiden. Noen som vet noe om reglene?
Vannmann35 Skrevet 24. april 2008 #2 Skrevet 24. april 2008 Det var slik før med navn som Jentoft f.eks. Har både en oldefar og en morfar som het det, men så ble navnet forbudt som fornavn fordi det også var et etternavn. Regelen er slik nå: "En begrensning for valg av fornavn, er likevel at hvis navnet er registrert som etternavn eller mellomnavn, kan det ikke benyttes som fornavn hvis det ikke allerede har opphav/tradisjon som fornavn i Norge, i utlandet, eller i andre kulturer hvor det ikke skilles mellom fornavn og etternavn." Jf. http://www.norskenavn.no/navneloven.php
Vannmann35 Skrevet 24. april 2008 #3 Skrevet 24. april 2008 Så forresten en gutt som fikk navnet Selmer - fødslesannonse. Det er jo også et etternavn, så man kan nok bruke sånne navn nå.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2008 #4 Skrevet 24. april 2008 Ble veldig nysgjerrig på hvilket navn du fant i Egilssoga! Ellers trodde jeg navneloven var veldig liberal nå?
Grid Skrevet 26. april 2008 #5 Skrevet 26. april 2008 Jeg vil også vite navnet! Tror du kan kalle ungen det meste hvis det ikke er veldig belastende, har hørt at f.eks. Harry ikke er lov... Ellers heter min gutt Hedin, det er også et etternavn fant jeg ut. 10 menn som heter det som fornavn og ca. 40 som heter det til etternavn...
Anonym bruker Skrevet 26. april 2008 #6 Skrevet 26. april 2008 ein kan ikkje kalle ungen sin "stein" eller "bjørn" lenger har eg hørt... pga at det er "ting" som allerede heiter det... og ungene kan bli mobba...
Tyra85 Skrevet 27. april 2008 #7 Skrevet 27. april 2008 det kan i allefall ikke stemme. stein og bjørn er jo helt vanlige navn. veldig mange navn som også er ting da. faktisk har de aller fleste navn en betydning på et eller annet språk. da må jo i såfall Sol, Siv, Tone, Tale, Vår også bli forbudt da? det har jo også betydning på norsk..
Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #8 Skrevet 28. april 2008 Det er bare tull at barn ikke kan hete Stein og Bjørn. Barn kan hete Stein, Bjørn, Hauk, Storm, Ravn, Lilje, Tale, Vår, Sol, Tale etc Navneloven er veldig liberal og det er få navn som er "forbudt".
Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #9 Skrevet 28. april 2008 Har også hørt att Bjørn ikke er lov lenger... Snakket om d for en stund siden pga att faren min heter Bjørn, mn vi kan ikke kalle noen av barna våre d pga en ny regel som har kommet...
Vipsenmamma Skrevet 28. april 2008 #10 Skrevet 28. april 2008 Hvilken regel er det da? Det var 58 gutter som fikk navnet Bjørn i 2007, og litt flere året før. De siste 10 årene er det mellom 55 og 125 som har fått det fornavnet. Enda mer populært var det for endel år siden. Du søkte på mannsnavnet: Bjørn Det er 40537 menn som har Bjørn som første fornavn. Det er 15483 menn som har Bjørn som eneste fornavn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå