Anonym bruker Skrevet 24. april 2008 #1 Del Skrevet 24. april 2008 Hei:) Jeg og samboeren min har akkurat funnet ut at jeg er gravid, noe som ikke var planlagt. Dette blir vårt første barn, men vi er veldig usikre på om vi skal beholde det, pga situasjonen vår. Vi er veldig usikre på om økonomien vår holder til å få en liten en, da vi sliter noe med økonomien nå. Vi har så vi klarer oss, men det er ikke mye til overs. Jeg går på attføring, og min samboer har full jobb. Har jeg rett på noen stønader når babyen kommer? Hvordan er det når en blir gravid når en går på attføring? Mister en retten til attføring da? Ellers lurte jeg på hvor mye en bruker i måneden på bleier, mat, og diverse til babyen? Da jeg er veldig usikker på hvor mye penger en bør regne med å bruke ekstra i måneden, når en får baby. Håper noen klarer og svare meg på noe av dette. Takk på forhånd:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137553992-gravid-og-under-attf%C3%B8ring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. april 2008 #2 Del Skrevet 24. april 2008 Det er dyrt å ha barn et er ikke til å komme bort fra, men er man villig til å kjøpe brukt og overta utstyr/klær fra venner og familie har man kommet langt. Dere må også tenke fremover i tid. Ungen bruker ikke så veldig mye penger det første året etter at man har kjøpt det nødvendige av utstyr man trenger (seng,vogn,klær, osv), men etter at ungen er fylt 1 år blir det fort dyrere. Du har rett på engangsstønaden på ca.33 000 kr, disse skal brukes til utstyr til ungen og for livsoppholdet ditt de 3 ukene før fødsel og de 6 ukene etter fødsel som du må ta ut i permisjon. Om du etter denne tiden klarer å fortsette på attføringen din har jeg hørt at du kan få attføringspengene tilbake. Du vil også få barentrygd fra mnd etter ungen er født på 970 kr i mnd. Lykke til med det dere velger. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137553992-gravid-og-under-attf%C3%B8ring/#findComment-137555727 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. april 2008 #3 Del Skrevet 25. april 2008 Så lenge du klarer å følge attføringsopplegget ditt vil du fortsette å få penger. I tillegg får du jo engangsstønaden. Mener det er mulig å gå fra attføring til rehabelitering også, men det bør du undersøke med noen som kan det. Når det gjelder mat og bleier til baby finnes det mange løsninger som ikke koster skjorta. Men du må jo være villig til å gjennomføre det. Velger dere å lage mat selv til barnet, istedenfor å kjøpe på glass er det også mye penger å spare. Men det krever jo litt tid og krefter for å sette seg inn i det, slik at barnet får den næringen det trenger. Investerer dere i tøybleier, kutter det mye ned på de utgiftene også. Men bleiene må jo vaskes da. Ellers selges det veldig mye brukt babyutstyr rundt omkring. Ta dere en tur på loppemarked når dere har tid, prøv ut fretex og se på nettet (f.eks. finn.no). Og ha i bakhodet når dere kjøper utstyr at babyen blir like sunn og glad av å bli vasket i en enkel plastbalje som i det dyreste stellebordet med innebygget termometer og såpedispenser. Bare husk å kjenne på vannet før babyen går oppi;) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137553992-gravid-og-under-attf%C3%B8ring/#findComment-137570000 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2008 #4 Del Skrevet 1. mai 2008 hei! jeg var i samme situasjon som deg..jeg gikk på attføring og ble gravid og sa klart i fra til NAV at jeg kunne følge tiltak som før men i begynnelsen av graviditeten ønsket jeg å bytte arbeidsplass (ikke pga graviditeten) men ville prøve noe annet.fikk stønad hele veien og engangstønad også.Det tok noen mnd før dem fant ny prøvejobb til meg så jeg ventet.Da min sønn var 2 mnd så ringte de og sa at jeg måtte tilbake betale de første 6 ukene jeg fikk av attføringspenger for de ukene, må moren være med bebien uannsett og da hadde ikke jeg krav til de pengene.etter det så kan du fortsette med tiltak og alt det der men ungen må i barnehage eller faren må passe på baby.så det ordner seg for dere.så lykke til og ikke bekymre deg håper du velger å beholde bebisen...for uannsett så er ikke dette en grunn til å ikke beholde. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137553992-gravid-og-under-attf%C3%B8ring/#findComment-137623877 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå