Gå til innhold

Noen som har barn som får utslett av varme og kulde her?

Anbefalte innlegg

Tuppa på snart 6 har vært plaget en stund med at hun får utslett og hovner opp når hun er ute i kulden. Ligner på elveblest.. Får syrtec mot det som ikke funker. Har det likedan når det kommer til sol. Først får hun det i ansiktet, helt til hun blir brun, da blir hun bra, så får hun det på armene, til de blir brune og slik fortsetter det. Har vært hos legen mange ganger og har nå fått mast meg til å komme til hudlege, men må vel vente lenge før vi får time der også. Hva skal jeg gjøre? Vi kan jo ikke holde jenta inne og så fort hun blir brun blir hun jo bra. Noen tips?

Fortsetter under...

Hei, jeg hadde elveblest som barn (eller skal vi si ungdom) - reagerte på varme / kulde. Fikk utslett og det klødde og det var vondt.

Men reagerte ikke på sol så vidt jeg kan huske.

Hos meg startet det plutselig og forsvant like fort, men var ille de årene jeg hadde det. Legene fant aldri noe som hjalp på meg. (men fikk noe allergi medisin som ikke hjalp noe spesielt)

Har aldri hørt om noen andre med denne formen for elveblest.

Hos meg varte anfallet ca 30 min. Fikk blemme lignende utslett på hele kroppen, og etter ca 30 min inne / ute var det borte igjen. Det startet spes på halsen , hendene og spredde seg utover kroppen.

Det DU må være veldig obs på er bading . (vet ikke om legen snakket om det?)

For varm sol, kaldt vann ... kan føre til skikkelig reaksjon og i verste fall drukning. Så la henne aldri bade alene ihvertfall. (Jeg kunne ikke bade i det hele tatt pga anfallene. det var for smertefullt)

Hos meg var det nok å være ute og gå inn for at det kom ett anfall. Og omvendt.

Har desverre ikke noen direkte tips.

Dette med bading fikk jeg beskjed om ;) Varer mye lengre enn 30 min hos henne ja. Flere timer det er snakk om her. Men det rare er at så fort hun blir brun så får hun ikke mer reaksjon på det. Så det beste for hennes del hadde vært at hun hadde blitt brun over hele kroppen med en gang, ikke gå å bli brun på en og en kroppsdel fremover nå. For da blir hun jo gående å klø i flere mnd enda. Synes så synd på henne også =(

Stakkars liten :/

Husker det var ett mareritt. Du får ta en tur til syden med henne da :) Staten burde dekke det.

Har ikke så mye å si, men gir deg en liten dytt. Håper noen andre kan hjelpe.

PS: Vi fikk plass på første ønsket vårt i bhg ! :) *jippi* Hvordan går det med deg?

Dekker staten det når det ikke er eksem da? Trodde ikke det jeg, men det skal jeg jaggu meg høre etter om. Har ikke råd til en sydentur nå =(

Gratulerer med bhgplass da!! Ikke hørt noe om bhg enda vi, venter på svar. Men vi har fått dagmamma da, ei jeg kjenner fra før så satser på at hun skal holde på til neste år ;)

Annonse

Jeg har også det, får elveblest på hele overkroppen, værst på ryggen, brystet og overarmene. Det er varme og fuktighet som utløser mine anfall, f.eks hver gang jeg dusjer, så jeg kan ikke dusje rett før jeg skal ut blant fork for å si det sånn. Blir rødflammete og klør i ansiktet også...

Jeg ser virkelig ikke ut etter en time aerobic, og det klør, klør, KLØR!

Tar Aerius allergitablett hver dag, det fjerner det ikke med korter ned og minsker anfallene. Det varer fra 30 min til 2 timer etter f.eks en dusj. Nå har jeg levd med dette i snart 34 år og fremdeles ikke funnet en kur som hjelper...

Jeg har vært hos hudlege flere ganger og det er ingenting han kan gjøre, han har et navn på det da, men nå har jeg glemt det. jeg reagerer ikke på kulde, men ifølge legen er det like vanlig som å reagere på varme.

Jeg har blitt litt bedre som voksen, men har fremdeles anfall hver dag, i forbindelse med dusjing eller at jeg blir svett, tenk å være allergisk mot sin egen svette, litt latterlig.. Føler med jenta di, husker med gru hvordan jeg satt i klasserommet og klødde etter gym eller svømmetimen. Pappaen min er forresten helt lik, han får elveblest på beina, værst på lårene, etter en dusj.

Jeg er forresten atopiker også, så jeg har tidvis eksem på hender og i hodebunn, men har forstått at det ikke er noen sammenheng der.

Uff det hørtes ikke bra ut det nei Kristin1974. Men reagerer du på solen da? For det gjør Malin, men hun elsker jo å være ute da, så kan jo ikke holde henne inne heller. Og som sagt så blir hun bra når hun blir brun da.. Men hun klør når hun har det ja, klør og klør stakkar

Nei jeg reagerer ikke på solen, tror det er en kombinasjon av fuktigheten og varmen som trigger elveblesten hos meg.. Men går jeg en tur i solsteika så jeg blir svett kommer det.

Noe skikkelig dritt! Men jeg er som sagt bedre på allergitabletter enn uten da, selv om det ikke fjerner det helt. Må ta en tablett hver dag prevantivt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...