Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet om man kan bruke reseptfri allergimedisin mens man holder på med ivf eller om det er best å la det være?

Skrevet

det lurer jeg også på egentlig. har begynt med nesespray i dag og jeg sliter litt med kløe, renne og nysing i det siste. skulle ønske jeg kunne spraye litt allergi inn nå.men usikker.

Skrevet

jeg også er alergisk. og jeg har spurt om det er greit å bruke kestine i prøveperioden og det er det. så ha jeg pratet meg fast legen om jeg kan bruke kestine når jeg blir gravid, det er ikke forsket på den typen tabl og graviditet så han anbefalte et annet slag. men det aller beste er å ikke bruke noen ting når man er gravid.

men nesespray er vel ikke noe skadelig for det er vel på en måte lokal behandling liksom.

Skrevet

Jeg har laaaang erfaring med allergi og ulike medisiner, og har hatt flere samtaler med legen om dette. Hvis du er avhengig av allergitabeletter så kan du ta det selv om du er under forsøk og selv om du er gravid - man skal ikke utsette kroppen for den påkjenningen allergi medfører dersom tabelettene hjelper. MEN de eneste antihistaminene som ennå er godkjent/klarert i forbindelse med graviditet/amming er de såkalte 1. generasjons antihistaminene, dvs de "gammeldagse" tabelettene som har trøtthet som bivirkning. Selv bruker jeg Polaramin. Jeg har mindre effekt av disse en 2. generasjons medisinene, men jeg har også konstatert at trøttheten kommer av allergien og ikke av medisinene. Jeg er veldig plaget med pollenallergier, og startet medisineringen for en måned siden. Det er først de siste to-tre dagene at trøttheten har kommet, samtidig som pollenmengdene ute har økt.

Når det gjelder lokale antihistaminer, som nesespray og øyedråper, kan du bruke hva som helst. Disse virker kun lokalt og tas ikke opp i blodet på samme måte som tabelettene.

Håper dette var til hjelp (hvis du har orket å lese alt...). Forhør deg med legen din om hvilke tabeletter hun anbefaler - de som er reseptfrie er stort sett 2. generasjons antihistamin, og de bør du helst ikke bruke.

(Selv og Astma- og allergiforbundet etter hvert mener det er godt nok dokumentert at man også kan bruke disse, er konklusjonene ikke ennå helt entydige fordi empirien ikke er god nok.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...