Gjest Skrevet 23. april 2008 #1 Skrevet 23. april 2008 Da er taket, dører, lister og vinduer malt hvite (ikke eggehvit, men _hvit_). Gulvet er eikeparkett, bokhyller, persienner, salongbord er i mørkt tre. Sofagruppen er i beige stoff. Lampetter, lysestaker, gardinstenger er i smijern. Det er mye vinduer i rommet, som er ca 24 m2, men stua er ikke så veldig lys likevel, med nord/nord-øst-vendte vinduer (har kun morgensol) og ganske tett bebyggelse rundt. Samtidig er det mange dører osv der også, så selve veggfargen kommer ikke til å bli så _veldig_ framtredende. "Overalt" ellers i huset har vi brukt mye beige, mørkt tre og lime. Fint det, men nå er jeg litt lei! Vil derfor prøve noe nytt på stua. Nå sitter jeg og ser på Lady-fargen Isvann (den har ikke NCS-kode). Den er lyyys turkis, med en anelse grønn/gult i. Synes den er VELDIG fin, og tror den ville spritet opp mitt limegrønne rede. Hva tror dere? Flere som har brukt en såpass kjølig farge på stua? Treverk og sofagruppe er jo varm da, men jeg vet ikke om dette vil kræsje, eller komplementere?
Mamma`n til Trym Skrevet 24. april 2008 #3 Skrevet 24. april 2008 Stort sett bruker de fleste turkis på kjøkkenet for å friske opp men jeg har gjort noen oppdrag der jeg har brukt turkis maling og tapet. Det har blitt et behagelig rom å være i. Så hvis du ønsker denne fargen skal du ikke være redd for å bruke den Hos meg er stort sett alt hvitt og lyst grått, så jeg er ikke den lune typen men liker det friskt og luftig. Jeg jobber med farger hele dagen og trenger denne roen hjemme. Lykke til
Nå kommer nr. tre Skrevet 24. april 2008 #4 Skrevet 24. april 2008 Jeg er også av den typen med hvitt og grått hjemme. . Har ikke problemer med å se at det passer med denne fargen mot det interiøret du har, men jeg syns kanskje dette blir litt "mye" farge å ha på alle vegger i stua. Tenk hvor mye du skal oppholde deg der ! Men det er jo ikke verre da, enn at du kan male over igjen hvis du ikke blir fornøyd. Eller hva med å male en vegg ? Jeg bruker som regel å holde hovedrom (stue, kjøkken) nøytralt, for så heller å velge sprekere farger i andre rom. Lykke til med fargevalget !
Lorien Skrevet 24. april 2008 #5 Skrevet 24. april 2008 Jeg har helt hvit stue med eikemøbler og sort skinnsofa. I tillegg har jeg en vegg som er lys blå mønstertapet og masse tilbehør i lyseblått. Er veldig fornøyd med det. Blir rolig og kjølig, ikke skrikende. Men jeg liker IKKE turkis, så er veldig nøye på at det er lyseblått. Synes dette er en mer behagelig og classy farge enn turkis... ¨ Men var jeg deg, så ville jeg gjort det, forandring fryder som de sier....
Gull-i-magen♥ Skrevet 24. april 2008 #6 Skrevet 24. april 2008 Jeg for min del ville tenkt meg veldig godt om før jeg malte veggene i en "farge". Husk på at det kan hende du vil bli lei turkis, og det er liksom ikke bare bare å bytte... Jeg foretrekker heller nøytrale vegger, så kan jeg "farge" med gardiner, putetrekk, duker, lys, div. stæsj osv. Det er litt enklere å bytte.. For eksempel bruker jeg mye grønnt om våren/sommeren, om høsten skifter jeg putetrekk/duker/lys o.l til mørk orange, til advent har jeg lilla og i julen har jeg naturhvitt og gull... Hvis du f.eks. skal pynte med rødt stæsj til jul er det jo litt kjedelig med turkise vegger.... menn,menn.. Du får ha lykke til med valget:) Blir sikkert bra uansett!
Gjest Skrevet 24. april 2008 #7 Skrevet 24. april 2008 Tusen takk for gode svar! Jeg synes selv at det er enklere å bytte farge på veggen, enn på tilbehør. Jeg betaler ca 200,- for 3 l veggmaling, mens å bytte farger på puter, gardiner og tepper blir jo kjempedyrt! (Jeg pynter ikke til advent, jul og påske, så jeg er ikke avhengig av en basisfarge som passer til lilla, rødt og gult). Har kjøpt Isvann nå, og synes den ble veldig !!farge!!.Tror derfor jeg skal ha kun èn vegg i Isvann, og så male resten cafelatte. Det vil kun være vindu på cafelatte-veggene, og da kan jeg jo evt kjøpe beige/turkise panelgardiner. Krysser fingrene for at det blir fint! XX HI
Gull-i-magen♥ Skrevet 24. april 2008 #8 Skrevet 24. april 2008 Det blir sikkert fint!! Det er jo veldig in nå å male en vegg i farge og resten nøytralt, så det blir nok bra:) Vi har caffeLatte på veggene, det er en veldig fin farge:) PS: Jeg har nøytrale gardiner også da, så jegbytter ikke det for hver gang;) Det ville blitt dyrt og "for mye" til tider også! Lykke til med malingen, det er morsomt å forandre!!
Gjest Skrevet 24. april 2008 #9 Skrevet 24. april 2008 Det hørtes spennende ut:)Er ikke så modig selv,men drømmer om en modigere meg:)Har lyst å se fargen.Sikkert lurt å gå for en vegg først,så se det ann...Malte et soverom i limegrønn en gang,men bommet totalt...Så det var mitt "sprell" hihi
Gjest Skrevet 24. april 2008 #10 Skrevet 24. april 2008 Nå har jeg ombestemt meg igjen. =) Når en først velger å tenke litt utenfor sin vante boks, blir forandringen plutselig ikke stor nok lenger! Så nå er Isvann byttet ut med en KNÆSJ turkis som heter Atlantis. Den skal males på den ene veggen, den uten vinduer. Tror det blir spreeekt sammen med alle de kjedelige tingene mine... ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå