Gå til innhold

Meningen at aderma krem skal gi tørr hud ??

Anbefalte innlegg

Ingen som svarte på andre innlegget mitt, så jeg prøver igjen med en annen overskrift :)

Jeg smører med aderma krem for tørr og sprukket hud, men huden til jenta mi blir bare enda tørrere..

Er dette meningen før det blir bedre, eller virker den rett og slett ikke på henne ?

Fortsetter under...

Aderma Exomega? eller den blå?

Min erfaring, siden jeg har en atopisk sønn, er at Aderma er fin for rød og irritert hud. MEN holder ikke ved veldig tørr hud. Da ville jeg ha brukt en fetere krem; Locobase Rapair eller Apobase Oil krem (rød). Den siste er veldig bra og billigere i bruk over lang tid, men noen ganger må vi på med den første da den er ytterligere fetere (men litt vanskelig å smøre ut)

Aderma (blå liten tube) brukes på rød irritert hud, men inneholder zink som tørker ut huden.

Ikke bad babyen hver dag. Ta heller en Mesoft engangs "klut" (apotek) med litt olje og "vask" i hudfoldene. Vask ansikt og hender med en vanlig klut og bare vann. Dette hjalp oss.

Ja, det er veldig viktig å ikke bade for ofte! Men dette gjelder jo først og fremst eksem-hud, og A-Derma er jo beregnet på dette.

Bading skal ikke utføres mer enn en gang i uken i følge min barnelege, dersom barnet har atopisk eksem.

Heisann!

Noen av dere som kan hjelpe meg litt kanskje? Min lille har hatt plettfri hud til nå (9mnd), ikke en gang rød i rompa, men plutselig har han fått et slags utslett/eksem på magen, og litt flekker på armer og bein. Det ser ikke ut til å klø, er litt uthevet og rosaflammet.

Er det dette som er atopisk eksem? Er det vanlig at det er noe som dukker opp i denne alderen? Eller er det bare tørr hud? Han har aldri brukt såpe eller kremer... og jeg er tydeligvis helt uvitende om dette så fint om dere kan komme med tips. Jeg smurte inn med weleda kuldekrem, fordi den er feit og fantes i huset, men jeg bør sikkert bruke en av de Emarazada nevner?? Og hvor fås de kjøpt disse kremene??

Min gutt hadde det fra fødselen av, eller det vil si at han var ekstremt tørr etter fødselen, og det gikk liksom aldri over. Det du beskriver høres jo litt atopisk ut, men du bør uansett vise det frem for en lege!

De rådene jeg fikk av barnelegen var å bade kun en gang pr uke, ingen såper. Være litt forsiktig med allergibomber når det gjelder introdusering av nye matvarer.

Av egen erfaring har A-DERMA, Exomega- kremen vært super. Smurt ganger fler per dag på eksemområder, og minst en gang om dagen over utsatte områder som forebygging. Eksemet er værst om vinteren, da det er tørr luft inne og ute. Ull mot huden er fy, uansett hvor myk den måtte være!

Lykke til!

Annonse

Det rare er jo at han har vært fin over hele perioden med ull, vinter, tørr luft, babysvømming, innføring av diverse mat.... Men så nå, vår, varmt, bomull, ingen nyinnføring av noe mat så blir han rød..... Mystisk...

Takk for tips!

Charlo: Dette var nesten litt morsomt, vi har hatt det helt likt. Fantastisk hud til nå, og så dette litt mystiske utslettet plutselig ved 9 mnd. Litt på armene og litt på ryggen. Ser ikke ut til å klø. Jeg vet ikke om det er atopisk eksem, ser egentlig ikke sånn ut, jeg hadde det da jeg var liten. Legen sier at nesten alle små barn han har på kontoret har litt sånn utslett en eller annen gang, uten at de kaller alt atopisk eksem. Jeg smører på med aderma og litt fetere kremer av og til, og det har ikke blitt verre. Bekymrer meg også for at det skal eksplodere i et kjempeutslett, men det virker ikke sånn.

HI her.

Takk for mange tips. Hun har atopisk eksem, og det har jeg også fortsatt i voksen alder.

Jeg bruker apo base oil, men den er så fryktelig oljete, at man trenger så lang tid om morgenen for at hun skal tørke inn litt før jeg tar på klærne :)

Ikke rart hun ble helt tørr i huden når jeg brukte den aderma kremen da nei, ja den er vel blå, kostet en formue for en liten tube. hehe

Men ser idag at den har hjulpet litt i sprekkene ved håndleddet og føttene.

Jeg bader henne max 1 gang i uken, og med masse masse olje og smører henne mange mange ganger om dagen, men det tar jo bare en times tid så er hun like tørr igjen.

ja den blå Aderma er sålhelende, men ingenting å bruke på atopisk hud. Du kan variere med Apobase rød og blå (blå litt mindre fett i). Jeg ville ha droppet olje i vannet en periode og heller kjøpt badeprodukt i Aderma serien. Den inneholder omega6 og trenger ikke skyldes bort, has i badevannet, og så smøre godt med krem etterpå.

Hvis hun er svært tørr så må du nok bruke en mild kortison krem, f.eks. Mildison. MEN jeg anbefaler deg å gå til fastlegen for å få et smøreregime og ev. bli henvist til spesialist.

som noen skrev her, så kan det hende at eksemet skyldes allergi, eller sykdommen i seg selv. Uansett gå til lege så du kan få kremer på resept og slipper å betale for det. Spar på alle kvitteringer på utgifter du har i forhold til kremer, oljer osv. Tror satsen er 1600.- alt over det så får du vel igjen 90%. Apobase er fin da den fåes tak i pumpeflaske og du kan enkelt smøre flere ganger om dagen. Ja det tar tid.

Unngå ull, og prøv å bruke ren bomull, helst lyse farger. Ikke for mye klær. Unngå å bli svett.

Lykke til.

ellers er det et eget forum som en mamma har laget; www.aaen.no tror jeg det heter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...