Gå til innhold

Lån!

Gjest Ingen skal få!

Anbefalte innlegg

Gjest fløyelsgrøt&smørøyet*2pp*
Skrevet

Hvor lang løpetid lønner det seg å ha på et lån? Og det ER sånn at man velger det selv + at jo lengre løpetid jo lavere beløp i mnd + det er ikke negativt å ha lang løpetid?

Skrevet

Med mindre det er noe spesielt tror jeg du kan velge det selv ja, 30 år er vel normalt maks, noen steder 25 år. Lenger løpetid er lavere beløp pr mnd ja og det trenger ikke være negativt å gjøre det slik, man får jo endel trekk på skatten av å ha lån tross alt og beløpet vil minske fra år til år.

Skrevet

Er bare så uuuutrolig redd for å ikke få lånet allikevel, hehe! Vi bare MÅ ha det lånet, og når jeg sjekker i budsjettet om det skulle bli skikkelig heavy renteøkning vil vi jo klare det da og.. åh. .nervøst!

Skrevet

Du betaler selvsagt mindre renter på å ha det over kortere tid da...

Har du slik at du klarer 15 år lønner det jo seg... men har du så stort lån at du ikke klarer annet enn avdragene som blir når du har 25 år, så er jo det greit! :)

Skrevet

Nei, det er ikke stort lån egentlig, men jeg kommer til å gå ned til stipend fra og med 2009 og da er det en utrolig stor fordel å ha lavere beløp så jeg slipper å jobbe helt sykt mey på siden og ikke få med meg studiene lissom

Skrevet

Hvor mye lån spør dere om da? og hva er inntektene felles? Da vi hadde rundt 400 000 fikk vi 1 500 000... (tror vi også fikk billån på 400 000, men husker ikke om det ble senere når inntekten økte...)

Skrevet

Du kan forlenge nedbetalings tiden etter hvert og da... Gjorde vi...

Da vi bakte billånet i huslånet (fikk da 400 000 mer i gjeld) forlenget vi nedbetalingen med 2 år, og fikk bare opp 500 kr i mnd... Fra 10 500 til 11 000...

Skrevet

Jeg vil helst ikke ut med det altså, men ok da.. Bare 1 100 000, men vi har postbanken og jeg opplever egentlig at de er litt vanskeligere enn andre banker, og jeg er så redd de plutselig skal si nei. Selv om vi har budsjett , hehe. Vi vil bare ha det over lenger tid til jeg er ferdig med høgskolen ( og kanskje universitetet og )

Skrevet

Er du flink med dette Turtelduen, kan jeg sende deg en pm så kan du se litt på det? hehe

Skrevet

Det kommer jo an på type lån og størrelse da.

Et usikret lån vil man aldri få med en slik løpetid!

Og det lønner seg faktisk ikke med lang løpetid, desto lengre løpetid desto mer renter! Naturlig nok:)

Det normale spenner fra 20-30 år. 25 år er også et alernativ og forskjellene på månedsbeløpet er faktisk ikke så veldig store, grunnet rentene.

Skrevet

Noe som kan være en fordel er jo å betale ned ekstra på lånet de mnd man har råd til det. Om man f.eks betlaer 10 000 pr mnd fast, så kan man en mnd det er ekstra bra med penger betale 13 000 kr slik at de siste 3000 betaler rett ned på selve lånet. Da vil man etterhvert kanskje kunne korte ned på løpetiden også.

Skrevet

Hva mener du med usikret? Leiligheten er jo sikkerheten - Den er jo verdt mer enn 1.1 og vi betaler også 1.5 for den.. (enda den er verdt mye mer)

Skrevet

Tror ikke du trenger å uroe deg, så lenge dere tjener normalt så klarer dere å betjene et slikt lån... Selv om du går ned til neste år...

1,1 er ikke så mye i grunn...

Kjenner ei hvor mannen tjener 450 000 og hu tjener runst 200-300 tusen og de får en gjeld på 3 500 000 som de fint klarer å betjene...

Skrevet

Hmz, er redd assa

Skrevet

Har ikke no mer peil enn erfaringer... Men har en mann som har rimelig peil... Bare send så kan jeg se om det er noe jeg vet...

Skrevet

En får vel ikke usikret lån i en bank... Og vi fleste har jo verdier (eller så har mor og far på en eller annen side sikkerhet å stille med) som kan stå som sikkerhet...

Skrevet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...