Gå til innhold

Lånekassen sine regler

tiger82

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lånekassen sine regler:

1. Du må være tatt opp i utdanning for å ha rett til fødselstipend

2. Du må ha hatt rett på støtte de siste 6mnd for å kunne få fødselstipend.

3. fødselstipend kan ikke bli omgjort til lån

4. Dersom du tar permisjon fra studiene trenger du ikke tenke på om du må melde deg opp i studie til høsten.

5. Dersom du ikke skal ha permisjon fra studiene må du melde deg opp til studie til høsten.

Punkt 4. og 5. er mest relevant for de som har termin vår og sommer. Og de som er inne i sitt siste semester i studiene.

6. Dersom du skal få fødselstipend samtidig med at far får foreldrepenger må far ta det som gradert uttak.

7. Du søker fødselstipend ved å sende inn skjema G. Forsørgerstipend blir automatisk vurdert når du søker om fødselstipend. (så husk å send ved dokumentasjon på din samboers inntekt)

8. Tar du permisjon før 3 uker før fødselen skal det være av faglige årsaker eller pga sykdom.

Det var det jeg kom på. Hvis noen andre har noe mer info; så skriv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for god info :)

Kanskje du kan hjelpe meg? Jeg som er inne i mitt siste semester (men ikke rekker å ta siste eksamen) - må jeg nødt til å ta permisjon fra studiene, eller kan jeg være "student" uten å gjøre noe i de 42 ukene, for så å ta siste eksamen neste vår? (da får jeg jo stud.bevis og litt sånn...)

Og hva med om mannen min tar gradert uttak? Må jeg reelt være student, eller kan jeg være bare oppmeldt uten å fullføre noen stud.poeng før jeg avslutter studiet neste vår?

Skrevet

Du trenger ikke å ta permisjon. Dersom du ikke gjør det blir du nødt å melde deg opp til et studie (60 stp) fra høsten av. Dette er et studie som du ikke trenger å fullføre. Så lenge du møter til eksamen etc trenger du ikke legge ned så mye arbeid i det. :)

Skal din mann ta ut foreldre penger så kan du ikke ta permisjon fra studiene. Nav sjekker ikke hvordan du gjør det på studiene dine. Så lenge du har en studiekontrakt å vise frem, vil din mann kunne ta ut foreldrepenger med gradert uttak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...