Anonym bruker Skrevet 23. april 2008 #1 Skrevet 23. april 2008 Er det noen av dere med svangerskapsdiabetes som har fått målt langtidsblodsukkeret deres? Jeg har tidligere misforstått hva dette er, men har nå forstått at det dreier seg om en slags blodprøve som viser hvordan blodsukkeret har vært over flere uker. Når jeg spurte jm om dette hadde hun ikke hørt om dette engang... Syns det virket litt rart.. Var et innlegg om en som hadde fått for høy verdi etter gøl.belastningstesten, men som også hadde fått målt langtidsbl.sukkeret og hadde fått beskjed om at hun kunne spise som vanlig unntatt sukkerbombene, men dette fant jeg ikke igjen. Lurte bare på om noen andre hadde noen lignende erfaringer siden jeg ikke har hatt en eneste måling hjemme der det har vært for høye verdier selv om jeg har spist kaker osv.
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 23. april 2008 #2 Skrevet 23. april 2008 Jeg har fått påvist svangerskapsdiabetes i dag, men har et fint langtidsblodsukker fordi. (verdien er da 5,6). Jeg må alikavell måle blodsukkeret mitt annenhver dag etter hvert måltid. Så skal jeg inn igjen om 1 uke for å se om jeg trenger insulin eller om det holder med kostregulering. Utover dette har jeg vel egentlig ikke peiling...
Anonym bruker Skrevet 24. april 2008 #3 Skrevet 24. april 2008 Hei. Langtidsblodsukker er gjennomsnittet du ligger på i blodsukker. Dette gir en indikasjon på om du har varierende blodsukker. Jeg fikk konstantert svangerskapsdiabetes rett før påske, og fikk nesten med en gang komme å snakke med en dia.sykepleier. Hun fortalte at de vanlige verdiene for gravide skulle ligge på mellom 4,5-6. Da hun sjekket mitt langtidsblodsukker lå det på 6 som er i det øvre sjiktet. Dette var normalt, men pga stort barn valgte de å gi meg insulin på kveldene - for å se om vekten på ungen kan stagnere (lå 21% over normalen i uke 29). Dette har fungert kjempefint for meg - har gått ned 4 kg og føler meg i mye bedre form enn tidligere. Når det gjelder målinger sa dia.spl. til meg at jeg burde måle blodsukkeret både før og etter mat. Før mat burde det ligge på under 6 og etter mat ikke over 8. Håper dette var til litt hjelp for deg... Lykke til videre i svangerskapet! Hilsen ei med bare 4-6 uker igjen:o)
Anonym bruker Skrevet 24. april 2008 #4 Skrevet 24. april 2008 Takk for svar! Syns bare det var så merkelig at jm ikke hadde hørt om det engang. Er heller ikke noe ekstra oppfølging med min sv.diabetes annet enn at jm ser gjennom verdiene jeg har skrevet ned, og de er jo fine. Syns bare det er så rart at de ikke målte langtidsblodsukkeret på meg, for jeg har hatt sukker i urinen hver gang, men målingene jeg har tatt samtidig har vært veldig bra, så er ingen direkte sammenheng der, om dere skjønner. Grunnen til at jeg reagerer litt på at de ikke har testet langtidsblodsukkeret på meg er at de skremte meg ganske mye når de kom med diagnosen. Men spiste ganske sunt i utgangspunktet, og lurer på om verdiene ikke har vært så gale i utgangspunktet.
gutiina Skrevet 24. april 2008 #5 Skrevet 24. april 2008 Har svangerskapsdiabetes, går til dia-sykepleier hver uke og måler langtidsblodsukkeret hver gang... Sist hadde jeg vel 5,9...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå