Anonym bruker Skrevet 23. april 2008 #1 Skrevet 23. april 2008 klarer ikke besthemme oss for hvilken skrivemåte som er finest:\ hva synes dere??
partyoffive Skrevet 23. april 2008 #3 Skrevet 23. april 2008 Karsten - vi er jo i Norge. Ellers må han alltid si 'Carsten med -C' hver gang han oppgir navnet sitt.
Anonym bruker Skrevet 23. april 2008 #6 Skrevet 23. april 2008 Karsten, selvfølgelig! C i norske navn er bare forvirrende.
Anonym bruker Skrevet 23. april 2008 #8 Skrevet 23. april 2008 Karsten for samme grunn som partyoffive.
Vannmann35 Skrevet 23. april 2008 #9 Skrevet 23. april 2008 Blir litt provosert av uttalelser som: "Karsten - vi er jo i Norge. Ellers må han alltid si 'Carsten med -C' hver gang han oppgir navnet sitt." For det første - ja vi er i Norge, men trenger vi å fornorske ethvert navn? Carsten kommer av Christian som igjen kommer av det greske ordet 'christos' - med C opprinnelig altså. Synes all fornorskingen blir litt som å skrive pub som pøb.... For det andre - når noen ringer meg på jobb og presenterer seg som Cathrine, så er det helt naturlig for meg å spørre "hvordan skriver du Cathrine?" Jeg tar det ikke som en selvfølge at det er Katrine med K. Det er masse navn som må staves uansett, som Kristian (C eller K), Rannveig (en eller to n'er), Fikip (P eller F).... Skal du være sikker på at ungen din ikke skal stave navnet sitt, så får du kalle den Anne eller Per...
Anonym bruker Skrevet 23. april 2008 #10 Skrevet 23. april 2008 Det er greit nok, men noen navn er vi vante med at har ulik skrivemåte. Vil ikke si Karsten er et sånt navn. Jeg kunne aldri tenkt tanken at Karsten kan skrives med C akkurat som jeg syns det er tull at Joakim skal skrives Joachim, det ser jo bare rart ut. Kristian, Kristoffer, Katrine osv er navn alle vet kan skrives på forskjellig måter. Er ikke snakk om å fornorske navn, bare skrive de rett ut som de uttales og i Norge syns jeg der er mer riktig å skrive med K + at det er mer spesielt i utlandet. Har ei venninne som er gift med en amerikaner og de bor i USA. Deres barn heter Erika og Niklas og de valgte bevisst å skrive navnene med K slik at det litt mer spesielt og norsk.
Vannmann35 Skrevet 24. april 2008 #11 Skrevet 24. april 2008 Det er greit nok at man synes det er penest med k - det er en smakssak - men det tror jeg også er det eneste argumentet som holder, med mindre det er snakk om norrøne navn, man skriver ikke Odinh eller Cjell - det blir feil. For øvrig - den mest kjente Carsten det siste året har jo vært avdøde journalist Carsten Thommasen, som skrev med C. Andre kjente Carsten'er er Carsten Byhring - norsk skuespiller, som også skrev med C. Lykke til med valget HI, det blir et fint navn uansett hva du velger :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå