yh Skrevet 23. april 2008 #1 Skrevet 23. april 2008 Var hos jordmor 16/4 og det ble tatt en dyrking av urinprøven. Fikk i dag svar fra klinikken per brev om at jeg har urinveisinfeksjon. Det er en gynekolog som har skrevet ut resept på Trimetoprim tabletter 160 mg som skal tas i en uke. Jeg har kun vært hos denne gynekologen en gang i begynnelsen av januar og nå blir jeg urolig for jeg vet ærlig talt ikke om han vet at jeg er gravid.. Det jeg er redd for er om det kan være farlig for fosteret å ta denne antibiotikaen. Noen som vet?? Jeg har ingen symptomer på blærekatarr... Får jo ikke tak i legen nå.. Blir jo redd når jeg leser om at ubehandlet urinveisinf. kan lede til bl.a for tidlig fødsel.. Så da må jeg kanskje ta de?? Skikkelig stresset og bekymret jeg nå, jeg som følte meg så rolig tidligere i dag..Jeg er 24 uker i dag.
mamma til Marcus og høygravid Skrevet 23. april 2008 #2 Skrevet 23. april 2008 Jeg har vært plaget en del av kronisk uvi føre jeg ble gravid..Derfor står jeg fast på Furudantin under graviditeten.Den er sikker og bruke under en graviditet. Dette står om om Trimetoprim i felleskatalogen: -Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Passerer. Bør ikke gis i 1. trimester. Må ikke brukes sammen med antiepileptika ved graviditet. Overgang i morsmelk: Går over, men i så små mengder at det ved terapeutiske doser er liten risiko for innvirkning på barnet Jeg er 25 uker på vei.
ChellBell - har født! Skrevet 23. april 2008 #3 Skrevet 23. april 2008 Legen ville gi meg Trimetoprim i uke 13 - én uke etter jeg var i 1. tri og jeg nektet blankt! Fikk Furadentin jeg også og av en annen lege og var kjempefornøyd med det.
JordbærMamma Skrevet 23. april 2008 #4 Skrevet 23. april 2008 Selexid er også trygt og virker mot de aller fleste type bakterier der nede
Gjest Skrevet 24. april 2008 #5 Skrevet 24. april 2008 jeg er i uke 23 og fikk igår trimetoprim av legen min,han sa at i dette trimesteret kunne jeg godt bruke de..forøvrig en meget dyktig lege/gynekolog med lang erfaring:)
lana<3 Skrevet 24. april 2008 #6 Skrevet 24. april 2008 Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg tatt en tlf til gynekologen så fort som mulig og spurt om han visste du var gravid og om trimetoprim er den beste for deg i ditt tilfelle.....man dyrker jo frem bakteriene og de på laboratoriet finner frem til den beste penicillinen for akkurat denne typen...som i ditt tilfelle er trimetoprim.... Til dere andre: Fatter ikke at dere kan anbefale henne furadantin som nr 1 forebyggende...hun har jo bare hatt en uvi, hun er jo ikke kronisk rammet foreløpig. Dessuten bør man jo prøve Hiprex FØR man går over på Furadantin....Furadantin er sterkt og bør jo bare brukes av dem som er kronisk rammet og Hiprex IKKE virker på.
ChellBell - har født! Skrevet 24. april 2008 #7 Skrevet 24. april 2008 Tror ikke det er det Felleskatalogen sier om Furadantin. Den er ganske så harmløs og mye brukt til uvi. Jeg har fått 3 leger til å anbefale den for meg og jeg har kun hatt 1 uvi, altså ikke kronisk. Jeg er allergisk for penicillin og kan ikke ha noe annet når jeg i tillegg er gravid.
JordbærMamma Skrevet 24. april 2008 #8 Skrevet 24. april 2008 Hiprex er jo bare sure tabletter, da kan du like godt kutte ut melk og drikke mye juice. Blir samme opplegget. Om dere bruker Hiprex så kutt ut melken et par timer før og etter i alle fall, ellers opphever det virkningen! Hos meg var det omvendt i forrige svangerskap: Jeg fikk Hiprex fordi det var kronisk, slik at jeg skulle slippe å gå så mye på antibiotika
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå