Anonym bruker Skrevet 23. april 2008 #1 Skrevet 23. april 2008 Hei alle sammen! Jeg er litt rådvill så henvender meg her. Jeg har termin i midten av september (jippi!!) og har fått permisjon fra studiene hele studieåret (08/09). Jeg har så vidt jeg forstår krav på fødselsstipend, men ikke på forsørgerstipend pga. fars inntekt. Ved siden av jobber jeg deltid av og til, tjener i snitt ca 3-4000 i måneden. Derfor har jeg noen spørsmål =) 1. Hvordan søker jeg til lånekassen? Skal jeg bare levere en "vanlig" lån/stipend søknad nå før fødselen og ettersende papirer etter fødselen? 2. 3 uker før termin er én uke inn i skoleåret. Krever lånekassen at jeg er på skolen denne uken? 3. Når bør jeg kontakte NAV for veiledning ang. foreldrepenger/engangsstønad? Er dette noe man venter med til rett før fødselen? Huff, er bare så nervøs for å gjøre ting feil! Håper noen kan hjelpe meg..
tiger82 Skrevet 23. april 2008 #2 Skrevet 23. april 2008 1. Du sender inn vanlig søknad nå. Og ettersender skjema G (tror jeg det er) pluss fødselsattest etter fødselen. 2. I følge lånekassen er regelen at du ikke kan ta permisjon mer enn 3 uker før fødselen. Så det vil si at dersom du i ditt tilfelle går 2 uker over termin, så har du på en måte permisjon i 6 uker før fødselen. Men, de viser endel skjønn disse som behandler søknader for lånekassen. Og dersom de skulle krangle på det, er det ikke vanskligere enn å få skolen til å skrive et brev for deg som sier at det var pga faglige årsaker du fikk permisjon fra semesterstart. Jeg hadde termin 27.januar i 05. Og når jeg søkte permisjon hos skolen da, ble jeg permitert fra semesterstart. (selv om det var mer enn 3 uker før) Og jeg hadde ingen problemer når jeg søkte om fødselstipend. 3. Du bør vel begynne å tenke på det rundt uke 30. Engangstønad kan du motta tidligst uke 26. Et tips er å lese det tromsøstudent skriver om "smutthullet for studenter" som gjør det mulig for studenter å motta fødselstipend sammtidig som far mottar foreldrepenger fra Nav og har permisjon.
L|ndA - 2 små gullgutter! Skrevet 23. april 2008 #3 Skrevet 23. april 2008 vil faktisk anbefale deg å starte prosessen med nav så snart så mulig. det er bare å sende inn søknaden om foreldrepenger/engangsstønad så kan du ettersende resterende opplysninger senere. da ligger du allerede i systemet. ellers kan du ende opp som meg, som har store problemer, men det er grunnet en ufordragelig arbeidsgiver som ikke klarer å sende inn skatte og inntektsopplysninger, så jeg har ikke fått utbetalt sykepenger, har vært sykemeldt siden februar.. og disse opplysningene skal også være med i foreldrepengegrunnlaget, og jeg har termin om 16 dager! nav er generelt ganske ubrukelig for tiden etter de ble slått sammen, selv om alle skal nå kunne alt, kan de desverre ikke det, og derfor går det i stå..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå