HegeAE Skrevet 22. april 2008 #3 Skrevet 22. april 2008 pepsi max inneheldt kunstige søtningsstoff som er like skadeleg som vanleg sukker som er i Cola. Men, på ein annan måte. Dei som ikkje har diabetes før helst styre unna varer med kunstig søtningsstoff. Det beste er å drikke vatn. Og det er koffein i begge brusene for det som ikkje er så bra....
babygullz <3 vilde Skrevet 22. april 2008 #4 Skrevet 22. april 2008 for babyen, eller deg selv? For deg selv er det vel egentlig i grunnen bedre å drikke cola, pga i pepsi maxen er d så mange kunstige stoffer, som legger seg som slagg i "rørene" dine, og alt dritt/ avfallsstoffer henger seg fast i dem... Men jeg drikker pepsi max, for den har ingen kalorier, og er best på smak syns jeg.. koffeininnholdet tror jeg er temmelig likt
Mammie88 Skrevet 22. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 22. april 2008 Jeg drikker ei stor cola flaske vær dag..men nå må jeg stoppe..Er det da bedre å gå over til pepsi max viss man skal slutte med brusen ? prøver helst å drikke så mye vann som mulig...
blir gal Skrevet 22. april 2008 #6 Skrevet 22. april 2008 Detta får jeg aldri noe fasitsvar på:-)og jeg som er så glad i pepsi max.min eneste uvane.må ha smaken.
babysjuk82 Skrevet 22. april 2008 #7 Skrevet 22. april 2008 Pepsi er like skadeli som cola. Hjelper ik med sånn type brus nei. Like skadeli for tennene og.
Bimsevimsen-på overtid :-( Skrevet 22. april 2008 #8 Skrevet 22. april 2008 Jeg spurte jordmoren hva hun mente om lettbrus vs vanlig brus. Og da svarte hun at for babyens skyld kunne man godt drikke lettbrus i svangerskapet, e-stoffene i denne perioden er ikke så farlig som sukkeret er for babyen.
Mini nr 2 i mars Skrevet 23. april 2008 #9 Skrevet 23. april 2008 Vel, min jordmor sa det motsatte! Hun mente at jeg burde holde meg unna lettbrus fordi man ikke vet så mye om hvilken innvirkning de kunstige søtningsstoffene har på fosteret! Det vil nok være forskjellige svar uansett, det beste er vel uansett å drikke med måte =)
hormonia&alienimagen <3 Skrevet 23. april 2008 #10 Skrevet 23. april 2008 Eller kanskje bare spørre din egen JM.Hun vil nok mer en gjerne hjelpe deg...
trinebeate Skrevet 23. april 2008 #11 Skrevet 23. april 2008 Pepsi max er nok mest skadelig, masse e-stoffer som ikke er bra. I cola er det jo mest sukkeret som ikke er bra hvis det blir for mye av det. Koffeininnholdet som noen nevnte over her skal du ikke være redd for, du må drikke utrolig mye brus for at du skal få for mye koffeien. Det beste er vel å drikke vann. Det er en vanesak:)
LilleBjella Skrevet 23. april 2008 #12 Skrevet 23. april 2008 For å si det sånn, så er vel fedme og overvekt et mye større problem i dagens samfunn enn effektene av søtningsstoffer! MÅ du drikke en liter brus til dagen, ville jeg erstattet det med light-brus, da en liter sukkerholdig brus representerer ganske mange kilo per år. Og e-stoffer er ikke automatisk skadelig folkens. Mange e-stoffer er naturlige tilsteningsmidler, mens noen er kunstige. Og det er e-stoffer i colaen også. Søtningsmiddelet som brukes i pepsi max og andre light-bruser er i følge norske myndigheter trygt å drikke/spise, lurer på om de har sagt opp til tre liter light-brus til dagen? Noen forskere mener det er kreftfremkallende. Forskerne er altså uenige, noe de er på ALLE områder. Begge type brus, både med og uten sukker, er like skadelig for tennene dessverre. JEG hater sukkerholdig brus, får et ekkelt belegg på tennene og en søtsmak i munnen som ikke går bort. Pepsi max syns jeg smaker godt og merker ingen ettersmak. Drikker imidlertid mest vann nå, for syns det smaker best.
mamman til juliprinsesse Skrevet 23. april 2008 #13 Skrevet 23. april 2008 i følge matportalen er det ikke greit å drikke mer enn 1 liter cola om dagen, da drikker man mye om det overgår det. jeg leste i et av de siste gravid bladene at samme regelen gjelder for pepsi max. 1 liter om dagen er det de sier der også. og som diabetiker kan jeg si at man må drikke mer enn 3 liter pesi max (annen light brus ) hver dag for at det skal være skadelig for oss voksne.
BitteLiten *har født* Skrevet 23. april 2008 #15 Skrevet 23. april 2008 det beste er å drikke VANN!!!
HegeAE Skrevet 23. april 2008 #16 Skrevet 23. april 2008 Og brus er skadeleg for tennene uansett. Brus kun til fest og høgtid her....
Mamma mjaua Skrevet 23. april 2008 #18 Skrevet 23. april 2008 jeg syns begge smaker pyton, så for å svare på spm ditt: hverken pepsi max eller cola er godt i min munn, og derfor er ingen av de 2 bedre enn den andre for meg. liker bedre sprite, champanigebrus, eplejuice eller aller helst vann (liker ikke noe annen drikker enn de jeg skrev).
Barnimagen2008 Skrevet 23. april 2008 #19 Skrevet 23. april 2008 Pepsi max er inneholder ingen kalorier Men, det er som sagt her, kunstig søtningsstoffer.....
Mamma mjaua Skrevet 23. april 2008 #20 Skrevet 23. april 2008 hva med å bytte ut svart brus med fks solo,spirte eller noe slikt? 1,5 liter med koffeinbrus er vel ikke så sundt for fosteret..
*En rosa og en blå* Skrevet 23. april 2008 #21 Skrevet 23. april 2008 Jeg var tidligere "colaholiker". Drakk hvertfall halvannen liter cola light eller pepsi max pr dag i flere år. (Ca fra jeg var 17-21 år) Dette har jeg betalt i DYRE dommer senere pga skader på tennene. (mange titusenvis av kroner!) Når jeg var 26 år så hadde jeg allerede 2 rotfyllinger og 3 kroner, og dette mest sannsynlig fordi tennene mine ble etset bort i den perioden jeg drakk all denne colaen. Har ikke hatt noe problemer siste årene, men nå drikker jeg brus kun ca 3-4 ganger i mnd'en, og jeg er ekstra påpasselig med tannhygiene. Så drikk vann - det er mye bedre! Til info så sover jeg også mye bedre etter at jeg sluttet med cola'n!
trinebeate Skrevet 23. april 2008 #22 Skrevet 23. april 2008 Noen som antydet at det var lurt å drikke pepsi max hvis man var overvektig. Men man kan faktisk gå opp i vekt av den også, selv om den ikke inneholder kalorier. Fordi den inneholder kunstige søtningsstoffer oppfatter hjernen det som kroppen får sukker og setter i gang insulinprodusjonen noe som igjen kan føre til overvekt. Vet mange som har prøvd å slanke seg men ikke lykkes fordi de har drukket altfor mye pepsi max. Når de først kuttet ut den gikk de ned i vekt.
lillefot Skrevet 23. april 2008 #23 Skrevet 23. april 2008 trinebeate: kunne ikke sagt det bedre selv...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå