Gå til innhold

EMLA (bedøvelsesplaster) før vaksine - hvor settes det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ta vaksine i morgen på 1 åringen min og har kjøpt EMLA. Setter jeg det bare på utsiden av låret? Betyr det at de setter sprøytene i låret der de synes og ikke et helt spesielt sted? Vil nødig ha satt det på og så stikker hun 1 cm bortenfor..:-)

Fortsetter under...

Skrevet

Hvis vaksina skal settes i låret så setter du det der ja:)

Hvis du tar en linje rett ned fra yttersiden av hoften og til øvre del av kneet (Yttersiden av låret) så setter du det midt mellom hofte og kne.

Heller opp enn ned, man stikker i den mest kjøttfulle delen av låret hvis det er en intramuskulær injeksjon...er den subcutan er det ikke så stivt med stedet.

Sett det på en time før, så tar de det av der.

Skrevet

Vaksinen settes intramuskulært, så du bør jo da klare å plassere plastert riktig ja. Du har ingen med helsefagligutdanning som kan hjelpe deg å plassere plasteret?

Skrevet

Nei det har jeg ikke..

Skrevet

hm, da ville jeg ha ringt helsesøster i morgen og hørt om kunne ha gitt deg instruksjoner over telefon på hvor hun vil ha plassert plasteret. Evt møtt opp på helsestasjonen i god tid, fått vite hvor plasteret skal sitte, og så slå ihjel ventetiden med veiing, måling og lek.

Men mener du egentlig at det er nødvendig med Emla? Et sprøytestikk gjør jo ikke all verdens vondt, og går jo fort over. Ved blodprøver derimot, synes jeg at det er greit med Emla

Skrevet

Hun har vært innlagt på sykehus med alvorlig sykdom 2 ganger og er veldig preget av det. Hun lar oss ikke klippe neglene hennes omtrent og blir panisk og redd - så jeg tenkte at dette kunne være en god ide for at hun ikke skal kjempe og kave så veldig...

Annonse

Skrevet

Da har jeg full forståelse for hvorfor du vil bruke Emla!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...