Gå til innhold

Noen som har barn som bruker pulmicort og ventoline på forstøver??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble så i tvil nå, tror jeg har misforstått totalt:(

Hvordan bruker dere de?? Tenker på daglig, ved sykdom, hvilken som skal før den andre osv.

Og hvordan de begge virker?

Håper på svar:)

Skrevet

hei! eh, hva er forstøver?

Min sønn bruker ventoline og flutide, bruker flutide morgen og kveld forebyggende, og ventoline som "annfallsmedisin".

Han har sånn som man trykker ned(ventoline er grønn) ikke sånn rund, men sånn annen.

Regner med at pulmcorte også er forebyggende.

Skrevet

sønnen min har ikke forstøver, men han bruker ventoline og flutide og sånn pusterør.

han tar flutide fast morgen og kveld, og skal bruke ventoline om han blir tettere (hoster mye). og er han tett skal alltid ventolinen tas først, for den er sånn hurtigvirkende til å åpne luftveiene, så den faste flutiden kommer letter inn og får sin virkning...

vet ikke om du ble klokere jeg..

Skrevet

Min bruker ventoline inntil videre. Han fikk en sånn lang barneinnhalator, er det en forstøver? Han bruker ikke den innhalatoren nå da, bare den som den kommer med...

Skrevet

ventoline først... og 10 min etterpå forstøver du pulmicorten. Det tar syykt lang tid, men det er derfor du må søke hjelpestønad :)

astma altså :)

Skrevet

Jeg har to barn som har brukt forstøver for astma.

Skrevet

Vi bruker ventoline på forstøver i de periodene han er dårlig, da får han morgen og kveld. Er det riktig ille får han også midt på dagen. Han bruker ikke pulmicort da, men flutide, 5 min etter ventoline, men den får han ikke på forstøver, bare babyhaler. Meningen er at han skal stå på ventoline og flutide morgen kveld på babyhaler

Skrevet

Tusen takk for svar, ble litt klokere ja:)

Har alltid forstått at det er pulmicort daglig for å forebygge og begge når hun er syk.

Men var hos legen i går og da måtte jeg innrømme at jeg ikke ga pulmicort daglig mellom periodene hun er syk. Men da bruker du ventoline da? sa han. Bare svarte ja jeg, og følte meg dum:(

Får hjelpestønad og hun har hatt atsmamedisin lenge. Så derfor føler jeg meg veldig dum:(

Skrevet

pulmicort er viktigere enn ventoline (på sikt) Den bør du ikke slumse med...

Skrevet

Får jeg lov til å spørre om hjelpestødnad? jeg har et astmabarn gjennom seks år og aldrig hørt noe om hjelpestødnad. Fortell...

Skrevet

Hei!

Jeg har et barn som bruker ventoline og flutide i en inhalator.

På jobben har jeg barn som får ventoline og pulmicort, via forstøver.

Barns sykdomsbilde er ulikt, derfor er også behandlingsregimene ulike. Hvert barn skal ha oppfølging og jeg vil anbefale deg å søke til et barne-lunge legesenter el lign(spesialist) hvor de har god kompetanse på dette(om du har mulighet til det). Der vil du få grundig oppfølging, du betaler ikke noe ekstra, men be om en henvisning fra fastlegen din.

Hvordan de brukes:

Ventoline gies 10 min FØR pulmicort. Oftes i sykdomsperoder, men noen barn står på de hele vinterhalvåret. Denne medisinen åpner opp luftveiene og gjør det lettere å puste. Den gjør ingenting med en event luftveisinfeksjon(betennelse), noe disse barna oftest har. Ventoline kan brukes alene når man ønsker lette pustingen, feks er det vanlig og øke dosen til hver 3 time når barnet er ekstra tett. (Da gies som regel kortison morgen og kveld i tillegg)

Pulmicort er kortison og betennelsesdempende, det vil si det er dette som "leger" lungene, om du vil.

Det er ingen poeng å gi denne medisinen litt her og der, fordi den trenger tid på å ha virkning. Har man startet opp en kur med denne bør man holde på en viss periode og minst 14 dager.

Når man får utdelt disse appartene skal man også få en grundig innføring og brosyrer på hvordan det hele virker, sammen og hver for seg. Mange fastleger er for dårlige til å sørge for at vi foreldre har forstått hva det er vi gjør.

Det gjør ingenting at du har gitt de over fler år, spør og grav i vei de er flinke til å forklare når man spør. Men jeg vil anbefale deg å snakke med en lege som kan mye om barn og lungeproblematikk.

Forresten til hun som lurte:

Et forstøverapparat er et apparat, på strøm, som sørger for at barnet får i seg så mye som mulig av medisinen. Det helles flytende medisin i et kammer som festes til en maske, så settes maskinen på og medisinen dampes inn igjennom nese og munn.

Mer effektivt enn en inhalator, men tar også lengre tid.

Håper jeg har svart på noe du måtte lure på, og sist men ikke minst: Du er garantert ikke den første eller den siste som vil gi disse medisinene uten riktig å være klar over hva det er du eller de gjør:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...