Gå til innhold

Et lite klageinnlegg...

Anbefalte innlegg

Nå begynner kroppen å melde fra om at den trenger hvile, og det stresser meg! Jeg er så redd for å bli sykemeldt! Jeg i uke 28 så det er enda en stund til permisjon...

Ryggen min begynner å bli sliten, jeg får oftere vondt under magen, beina verker etter en dag på jobben, etter jeg har fått min ettermiddagsblund verker hele underlivet og nattesøvn begynner det å bli dårlig med... Skal til jordmor i morgen, så håper hun har noen lure tips til hva jeg kan gjøre for å få opp formen igjen..

Ja.. ble et stort klageinnlegg.. men måtte bare få det ut :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137538317-et-lite-klageinnlegg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor så redd for og bli sykmeldt?

er vel bedre og bli sykmeldt og ikke ha så mange plager enn og stresse seg på jobb bare fordi det er lenge til permisjon, men alikevel kjenne at kroppen ikke fungerer......

Kan jo jobbe 50%. det hjelper masse det..

Jeg ville ha lyttet til kroppen min, er ikke så ofte man er gravid, og jobbe kan man gjøre masse av senere..

Men det er nå mitt synspunkt da!!

:-)

Håper formen kommer seg.

Jeg har selv vært 100% sykmeldt fra uke 20 pga at kroppen sa ifra om at nok er nok... Jobber med ganske krevende og tunge ting, så da sa det seg selv. Men jeg syns tida flyr av gårde for det jeg:-)

Inte stressa, då blir du i alla fall mer sliten! :-)

Det är rätt och slett sån att man får ändra tanke gången lite när man är gravid, har fått gjort det själv. Är en person som liksom ska ha gjort allt i löpet av en dag. På jobben går det i 100.. och jag driver för mig själv så jag har ganska höga krav på mig själv.

Är i vecka 28 nu och jag har kännt ett par veckor själv att kroppen behöver mer vila. Får jag sovit så blir jag som en ny människa :) Så jag pröva att kombinera. Ett par dagar i veckan lägger jag mig tidigt så att jag får 10 timmars sömn. På helgerna sover jag 1-2 timmar på dagen. Det sist nämnda är egentligen det jag har lust att göra varje dag,Men det går ju inte, så då är det fint att lägga allt till sidan i vecko dagarna och gå till sängs tidigt.

Igår la jag mig halv tio, somnade rätt för tio och stog upp kl åtta. Det räddar hela dagen.

Många goda väninnor som har barn har sagt länge till mig nu. Njut denna tiden, den får du aldrig tillbaka. Och det har jag verkligen tänkt att göra. Snart kommer "stormen" och då är det fint att ha krafter till övers.

Pröva att jobba 50 % eller 70 % först, känner du att det inte går så tycker jag att du ska sätta dig själv i fokus först och slappa av lite :)

Jag har 2 ekstra hjälper som jag benyttar mig av. 1 juni börjar heltids hjälp och då ska jag jobba så lite som möjligt. Det kommer bli väldigt rart, men jag behöver den tiden att samla energi på :)

Och så en lite tanke: man vet aldrig när bebisen kommer... :) De allra flesta får ju över termin. MEN vi fick sms i förrgårs, ett vännepar av oss födde 1 månad för tidigt. Jag och min sambo bara såg på varandra och började räkna veckor OM det skulle skett oss...så skrattade vi :) Så njut tiden nu!! :)

sier som di andre...må lytte til kroppen din...vet korsn d sjøl e å ikke vil bli sykemeldt...ville sjøl jobbe jobbe jobbe....men så her på mandag da va d nok..bei sykemeldt av legen...å di her 2 dagan her har vært så flotte..bare slappa av å tenkt på mæ sjøl..bi så mye bedre da...å kroppen får d bedre å..

å vess du nu skulle bli sykemeldt så e d jo ikke sikkert at du blir det ut resten av svangerskapet

Skjønner deg kjempegodt, og har det sånn selv. Noen dager er veldig bra, og jeg sover heldigvis så tungt at det ikke går noe særlig ut over nattesøvnen ennå, men kjenner at kroppen ikke lenger "tilhører" meg, og at jeg blir sliten av ting jeg syns det er helt flaut å bli sliten av!

Hater å klage, er stort sett aldri syk - men i det siste tror jeg mannen min syns jeg er en skikkelig sytepave... Jeg syns det i alle fall om meg selv...

Er egentlig i ganske god form, og enkelte dager er jeg i veldig god form, men er lei av å "vralte" av gårde og bruke lang tid på å reise meg opp fordi det ikke er behagelig...

Har vurdert å snakke med jordmor/lege om det, og gjør det vel på neste kontroll, men har ikke lyst til å bli sykemeldt, for jeg føler meg jo ikke syk!!

Bra med klageinnlegg, tror jeg hadde behov for å klage litt her jeg også... ;-)

Problemet med systemet vi har her er at det finnes ikke noe annet enn sykemelding for gravide. Svangerskapspenger får man etter som jeg har skjønt bare når det er fare for fosteret. Og hvis man er sliten og har bekkenløsning, så må man ha vondt eller bli sykemeldt. Enten eller! Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for at du blir sykmeldt, har vært det siden februar selv. Tenk på deg selv!

Som legen min har sagt hele tiden: det som er godt for mor er godt for babyen! Det er en stor belastning på kroppen de siste 10 ukene, så det er viktig å bruke den tiden til å slappe av og ta seg inn. Tenk om babyen kommer før termin, og ikke permisjonen har vart så lenge. Da blir du sliten da. Dessuten blir man ikke sykemeldt fordi man er syk i svangerskapet, du blir det fordi det ikke finnes noe annet.

Annonse

Ikke bare enten eller!:) Jeg har bekkenløsning, men får tilrettelagt på jobben. Det kan absolutt anbefales. Da snakker man med legen sin og finner ut hvor mye man ønsker å være på jobb. man friskmeldes i det antall prosen man ønsker å jobbe, deretter søker arbeidsgiver NAV om penger til tilrettelegging. på den måten får arbeidsstedet ditt penger fra NAV til å leie inn folk for deg, og du kan gå på jobben "på toppen" av arbeidsstokken. det som er viktig her, og som man må gå igjennom med arbeidsgiver i en samtale er HVA du skal gjøre på jobben. Jeg som er sykepleier gjør kun de tingene som ikke er så belastende for meg, og jeg kan også sette meg ned å hvile akkurat når det passer meg. Arbeidsstedet er på den måten ikke avhengig av å ha deg tilstede i full jobb og 100% vigør. Du bestemmer selv hva din hverdag skal inneholde, og du setter selv grensene for deg selv. Det skal underveis være en månedlig samtale med arbeidsgiver om eventuelle justeringer i arbeids-typen/mengden. Du kan også si i fra dersom du ikke kan klare å gå så ofte på jobb som du i utgangspunktet hadde tenkt etc. Det er fantastisk bra løsning for oss som er gravide, slitne og alikevel ikke ønsker å gå hjemme hele tiden. Det er jo selvfølgelig avhengig av hva slags type jobb du har, men de fleste steder er det mange alternative ting man kan gjøre. Jeg selv er sykepleier, jeg gjør una det administrative for det meste.- det letter jo også hverdagen for de andre på jobb, og de får bedre tid til pasientene. Jeg anbefaler det på det sterkeste!!!!

Ja det går jo ann i noen yrker og få tilrettelagt så godt og jeg er så misunnelig på dere som har muligheten til det... der hvor jeg jobber har de virkelig prøvd og få det til men det er så mye maskiner og ting samt trangt om plassen så det gikk ikke så bra:-) men jeg får ta igjen jobbinga senere!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...