Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Tale30

Hei

Jeg har vært i full jobb de siste fire årene. Det siste året har jeg vært ansatt i midlertidig stilling, og den går ut i slutten av juni. Jeg er nå 5 uker på vei, noe som betyr at jeg har termin i desemper eller januar (litt usikker og ny på området)

Jeg ble helt fortvilet når jeg fikk høre at jeg kanskje ikke får like rettigheter til permisjon som mennesker i fast stilling. Er det sånn at jeg, hvis jeg får forlenget med tre måneder slik at jeg har jobbet 6 av de 10 siste mnd vil få 80% av min ordinære lønn som dem med fast arbeid? Hvis jeg da ikke vil få forlenget, men at tre av de 6 mnd man må jobbe vil være med dagpenger, vil jeg da få redusert månedlig utbetalig i svangerskapspermisjonen?

Jeg forstår ikke et regelverk som åpner for at bedriftene skal kunne benytte seg av midlertidig arbeidskraft slik at det blir vanskelig å finne fast jobb, og at de samtidig ikke har noen fleksible regler for folk som har vært ansatt i en årrekke på kontrakter med mindre varighet. Jeg mener at det ikke er rettferdig at jeg eventuelt skal få utregnet permisjonspenger på bakgrunn av 3 mnd med ordinær lønn og 3 mnd. med dagpenger når jeg i flere år har hatt en fast ok lønnsutbetaling som jeg har betalt 1/3 av i skatt. Det er til å grine av.

Fortsetter under...

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, men har bare lyst til å si at det er MYE diskriminering i norsk arbeidsliv når det gjelder kvinner, spesielt i vår alder. Dette med midlertidige kontrakter f.eks. Jeg har nesten blitt en kvinnesakskvinne etter noen år i arbeidslivet. Det er en lang vei å gå før det er rettferdighet rundt dette. Ønsker deg lykke til, og er selvfølgelig veldig enig i at dette ikke er rettferdig for deg....

Dessverre er det nok slik at du risikerer å få mindre penger i permisjonen om du ikke får forlenget kontrakten din og må over på arbeidsledighetstrygd... Dagpengene er jo på bare 65% av din vanlige lønn og dermed blir grunnlaget mindre.... MEN, man kan alltid be NAV gjøre en gjennomsnittsberegning av lønningen din dersom det er mer gunstig for deg...

Skjønner at du er frustrert men regler må det jo være og en eller annen plass må grensen gå... Det vil alltid være frustrerende for de som faller utenfor, f.eks de som har jobbet 5 mnd og 3 uker og så kommer babyen 4 uker for tidlig - de får jo INGENTING!!!

Synes jo det er rart da om du har jobbet så lenge på en plass (?? du skriver ingenting om det) uten å få tilbud om fast stilling??? Vet det var en sak i høyesterett for en stund siden om noen hjelpepleiere i en kommune som etter mange år i vikariater ikke fikk fast stilling, kommunen tapte og måtte tilby de faste stillinger!!! Kanskje noe å sjekke??

Ja, det er til å grine av. Og dette er nettopp en av grunnene til at fagforeninger jobber så hardt med å få slutt på midlertidige ansettelser. Man har faktisk ikke de samme rettigheter som fast ansatte :(

Som du vet så har man krav på foreldrepenger hvis man har hatt pensjonsgivende inntekt i 6 av de siste 10 mnd før permisjonen. Hva man får utbetalt vil være avhengig av inntekten din i disse månedene.

Dagpenger ved arbeidsledighet regnes som inntekt, og vil være med i utregningen. Men som du sikkert vet så er dagpenger et lavere beløp enn din vanlige inntekt, og sånn sett så ja, din månedlige utbetaling vil være lavere i permisjonstiden enn hvis du har jobb med full inntekt hele tiden.

Ved varierende månedsinntekt før permisjonstiden har NAV flere måter å regne ut hvor stor utbetalingen din vil bli. De skal gi deg den utregningen som gagner deg best (det vil som oftest være en gjennomsnittsberegning).

Altså; det beste er om du får forlenget kontrakten din sånn at du får flest mulig måneder med mest mulig penger (evt få deg en annen jobb når kontrakten din går ut). Eller du kan satse på å jobbe mye overtid de månedene du jobber slik at den lønna di disse månedene blir høyest mulig. Begge disse alternativene vil være positive i gjennomsnittsberegning.

Og hvis du ikke er det, jeg anbefaler deg å melde deg inn i en fagorganisasjon. Jo flere medlemmer, jo større makt. Og jo større sjanse til å få gjort forandringer med slike ting!

i den nye arbeidmiljøloven står det vel at hvis man har vært midlertidig ansatt i samme bedrift og samme type stilling i 4 år, så plikter bedriften å tilby fast ansettelse. Hvis det er aktuelt for deg, så sjekk det opp.

Takk for alle svar :)

Jeg hadde en fast stilling i et firma, men de outsourcet, så min avdeling ble lagt ned. Jeg har så det siste året jobbet i et firma i forskjellige prosjektstillinger med 3 mnd varighet hver gang. Ved å bruke prosjektstillinger "lures" systemet og det blir ikke ulovlig. Jeg har jo akseptert det selv da, og har parallelt søkt faste jobber, men det er ikke bare jeg som søker på stillingene for å si det slik. Jeg trodde egentlig at jeg skulle få fast jobb før jeg ble gravid, men sånn gikk det altså ikke. Jeg skal snakke med arbeidsgiver og trygle henne om tre nye mnd, det kan jo hende at hun strekker seg når hun hører hvor mye som står på spill. Hun er jo så overbegeistret over min fleksibilitet og ståpå evne så nå får vi se hvor dybt det stikker.

Det er ikke et system som legger det til rette for høyt utdannede kvinner i alle fall. Når man bruker åtte år på Universitetet for å få en god utdannelse, og deretter sliter med å finne seg en fast jobb er man kjørt. Så langt har min utdannelse føltes mer som en straff enn et gode. Man kan jo ikke begynne i fast jobb og bli gravid med en gang heller da.. Så når jeg ser på de andre av mine høyt utdannede venninner på 30 år som heller ikke har fått fast jobb, så er det jo ikke rart at alderen på mødre blir høyere..

Ikke for å høres for bitrus ut.. men dette er ikke et godt regelverk. Det er greit at grensen må gå et sted men jeg syns det er graverende at man, etter å ha vist at man er arbeidsdyktig og at man står på i flere år skal møte veggen når man blir gravid grunnet tre lusne mnd.

Har jeg forstått det riktig da, når jeg sier at dersom jeg får utvidet mitt engasjement med tre mnd. så vil jeg få full støtte selv om at jeg blir arbeidsledig de tre siste mnd?

Angående fagorganisering så er jeg veldig organisert :) Og jeg får hjelp fra dem, men de kan ikke endre regelverket dessverre.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...