Guttemamma75 Skrevet 22. april 2008 #2 Skrevet 22. april 2008 Jeg fikk afipran mot kvalme i en periode på et par uker mens det sto på som verst. Funket nokså bra på meg, men jeg var i tillegg også veldig plaget med luft og tok minifom - tilsammen hadde de to veldig god effekt. Afipran er trygt å ta i første trimester, men bør ikke taes i siste trimester... Sakset fra felleskatalogen.. Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Metoklopramid har vært brukt som antiemetikum til gravide over lengre tid uten at det er blitt påvist fosterskadelige effekter. Ved høye doser i siste trimester har andre dopaminreseptorblokkere som klorpromazin og flufenazin gitt opphav til langvarige, men forbigående neurologiske forstyrrelser hos barnet. I dyreforsøk har haloperidol i siste del av drektigheten vist forstyrrelser i innlæring og motorikk. Da det ikke kan utelukkes at dette er en klasseeffekt for dopaminreseptorblokkere, bør metoklopramid ikke gis til gravide i 3. trimester.
M79+♂08♥+♂12♥ Skrevet 22. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 22. april 2008 Tusen takk for svar Pearl33+junigutt:-) Det gav meg et håp:-) Hvor mange tok du for dagen? Fikk min resept FØR jeg ble gravid, og der står det 1 tablett 3 ganger for dagen. Hva fikk du beskjed om?
Guttemamma75 Skrevet 22. april 2008 #4 Skrevet 22. april 2008 Jeg hadde ikke behov for mer enn to tbl per dag, tok en om morgenen når jeg sto opp og en utpå ettermiddagen rundt middagstid... Men er nok helt ok å ta max dosering om man må... Men det bør gå 6-8 timer mellom hver gang man tar den.... Er jo forhåpentligvis bare en kort periode man trenger å ta de, kvalmen gir seg ofte når man kommer til uke 10-12.. Hos meg ga den seg i uke 10... Lykke til med svangerskapet!!
smokke Skrevet 22. april 2008 #5 Skrevet 22. april 2008 Hei Jeg jobber i ambulansen og vi får ikke lov til og gi Afipran til gravide!! Jeg hadde droppet d hadde d vært meg!!
Miss Hemingway Skrevet 22. april 2008 #6 Skrevet 22. april 2008 Det er det dummeste jeg har hørt. Dersom alternativet er at man ikke får i seg noe næring som helst( som er mitt tilfelle) er det vel bedre å ta to tabletter en periode heller enn at barnet i magen ikke får noe næring. Man tar ikke afipran uten videre, det er som regel siste utvei før innleggelse, og man må få de på resept.
NormaJean Skrevet 22. april 2008 #7 Skrevet 22. april 2008 afipran er ikke farlig! skal være litt forsiktig selvfølgelig, men hvis valget er mellom null næring og ubehag eller å fungere sånn noenlunde og få i seg mat trenger man ikke å være rakettforsker for å skjønne hva det beste alternativet er.
M79+♂08♥+♂12♥ Skrevet 23. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 23. april 2008 Ok tusen takk for svar alle:-) Tror jeg prøver å ta dem jeg. Har tatt første i dag. Uff ikke noe kjekt å velge mellom tabletter å oppkast... Føler det blir som å velge mellom to onder.. Jaja får virkelig håpe det går bra. Legen min sa jo at det er afipran dem pleier å gi gravide.. Og har også lest på etiketten at de er kun skadelig å bruke i 3. trimester...
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 23. april 2008 #9 Skrevet 23. april 2008 Ble advart av å ta det av flere leger på sykehuset jeg nevnte det for. Kommer derfra nå etter å ha vært innlagt en uke pga hypermesis og uttørking. Får du i deg noe som helst, eller kaster du opp alt?og da mener jeg bokstavelig talt alt.
LivTove Skrevet 24. april 2008 #10 Skrevet 24. april 2008 For å slippe innleggelse på sjukehus tok jeg Afipran de to første trimestrene i mitt første svangerskap - og det fungerte kjempebra. I siste trimester fikk jeg allergitabl (som jeg ble veldig trøtt av, men som holdt kvalmen på avstand). Datteren vår på tre år er frisk og rask:) Nå er jeg gravid igjen, men denne gangen fungerer ikke Afipran noe særlig, så nå er jeg kvalm dagen lang og kaster opp litt nå og da. Spis ofte og lite hvis du klarer - f.eks. pasta di parma e.l., nudler, epler uten skall, hermetisert frukt eller hva som måtte friste. Det fungerer ofte for meg! Ellers kan det smake godt med eplejuice blanda med farris. Lykke til videre!
Med spire nummer fire<3 Skrevet 24. april 2008 #11 Skrevet 24. april 2008 For å komme med ett helt annet svar tok jeg akupunktur. Og det var helt fantastisk. Gikk bare et par ganger før jeg merket forskjell. Er litt enig i at om enn kan klare seg uten så er det best, men vet veldig godt at det er helt forferdelig med svangerskaps kvalmen. Lykke til og håper på det går over snart:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå