Anonym bruker Skrevet 22. april 2008 #1 Skrevet 22. april 2008 Jeg holder på å blir gal. Jeg fikk under svangerskapet gallestein , å reagerer på ALT jeg spiser nesten. Tåler ikke fett i det hele tatt , samt krem, rømme, osv. Har byttet ut rømme med mager kesam , men reagerer like forbanna! Kjøttdeig er byttet ut med svinekjøttdeig , samt kyllingkjøttdeig. Har nå hatt anfall HVER bidige natt i ei uke Kom med middagstips , eller mattips generelt. Jeg dør snart. Holder på bli rabiat ! Haar time til lege på torsdag , men må da ha mat før den tid. Og evt tips om hva som hjelper når disse anfallene slår inn. Begrenset hvor lenge det er sunt å kaste opp hver bidige natt , i håp om at det gir seg. Bliiiiiiir GAAAL!
Anonym bruker Skrevet 22. april 2008 #2 Skrevet 22. april 2008 Jeg har også gallestein og kjenner mange som har det. Etter å ha pratet med disse om hva som er ok å spise og som man bør holde seg unna forstår jeg at det er ulikt hva man tåler/ikke tåler. Alle vet jo at man skal holde seg unna fet mat, sauser, fløte, krem og stekt mat når man har gallesten - allikevel kan noen få gallestensanfall uansett hvor "flink" man er .... Jeg hadde perioder hvor jeg fikk anfall uansett, og til og med da jeg ikke spiste annet enn litt frukt (ikke banan) og drakk vann. Nå har jeg sluttet å røyke og ikke hatt anfall på over et år. Spiser fete sauser, og elsker desserter og har våget meg på det igjen (6 mnd siden). Gallestenen er der enda, men den plager meg ikke uansett hva jeg spiser nå. Alle jeg kjenner som hadde gallesten har tatt operasjon og er galleblærefrie. Jeg tør ikke det. Har alltid voltaren tabletter i tilfelle anfall og de tablettene har hjulpet meg når anfallene har vært store. Nå er det som sagt leeeenge siden og jeg håper jeg slipper det resten av livet med galleblæren intakt ;-)
Vimsemamma og trolldukka Skrevet 22. april 2008 #3 Skrevet 22. april 2008 Hei! har selv slitt med gallestein både før og etter fødsel, og vet hvor forferdelig vondt det er! Det er som ei her skriver, at det er nok veldig individuellt hva en reagerer på. Jeg har f.eks aldri spist fet mat,verken krem, rømme, eller rødt kjøtt o.l - men fikk ofte anfall for det om. MEN, det farmor rådet meg til var å spise fiskepudding og fiskeboller og slike lett fordøyelige ting. Vet ikke om det hjelper deg, men:) Når mine anfall stod på som verst, måtte jeg enten stå i dusjen med strålen på ryggen, eller få samboer til å stryke meg på ryggen. Ble mange timer med stryking kan du si, men var det eneste som hjalp. Lykke til!
ikke akkurat struttepupp! Skrevet 22. april 2008 #4 Skrevet 22. april 2008 ble operert for gallestein i oktober i fjor, etter masse grusomme anfall. Det eneste som var sikkert for min del, var at jeg kunne reagere på alt mellom himmel og jord; altså, jeg klarte ikke forhindre anfallene ved å utelate visse typer mat. Ikke så mye hjelp i det her innlegget, men vil bare si at det er mulig du får det kjipt en stund:-/ Men etter operasjonen ble jeg så god som ny:-)
Line-80 Skrevet 22. april 2008 #5 Skrevet 22. april 2008 Stakkars, håper du får operasjon snart! Jeg hadde gallestein i ca 8 mnd før jeg ble operert, og det er helt fantastisk å ikke få de j****ge anfallene mer! Det eneste som hjalp for meg når jeg hadde anfallene, var en smertestillende tablett som heter Nobligan. Bakdelen var at jeg ble så kvalm av den at jeg måtte ta kvalmestillende i tillegg. Ellers syntes jeg at ei varmeflaske lindret noe. Jeg spiste mye fiskepinner med ris til da, og det fikk jeg aldri anfall av. Ellers er det lurt å holde seg unna ost fant jeg ut, og heller gå over til lett-ost.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2008 #6 Skrevet 22. april 2008 Jeg hadde gallesteinanfall i nesten en uke. Ingenting hjalp. Fikk det til og med av vann! Jeg har aldri vært så dårlig før.Jeg ble til slutt lagt inn og di snittet opp gallegangen min litt slik at gallesteinen kunne passere uten så mye smerter. Di ville prøve det før di fjernet galleblæren. Har etterpå hvert helt frisk. Dette er to år siden. Så på meg fikk jeg anfall uansett hva jeg fikk i meg. Det positive var at jeg raste ned nesten fem kilo. He he
milli78 Skrevet 22. april 2008 #7 Skrevet 22. april 2008 Jeg fikk gallestein når jeg var 16 år, og opererte den vekk etter 10 år. I førsten hadde jeg forferdelige anfall på nettene, satt i senga foroverbøyd og gynga helt til jeg kastet opp. Lett kokte grønnsaker var det "tryggeste" å spise for meg. Men etter hvert vokste gallesteinen seg så stor at jeg kun var plaget med kvalme når jeg spiste fett. Sykehuskøen var så lang at jeg ble anbefalt av legen at jeg skulle spise masse fet mat og dra på legevakta for å få en akuttoperasjon. Operasjon er vel eneste utvei for å få et "normalt" liv. (Kjenner ei som var så plaget at hun måtte operere i 14. svangerskapsuke!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå