Gå til innhold

dette med gradert uttak + + +

Lotta med novembergutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far jobber 100%

Mor er ferdig med studiene til våren, men melder seg opp for et nytt år for å få støtte fra lånekassa.

Videre tar mor permisjon fra studiene tre uker før fødsel - og kommer mest sannsynlig aldri til å gjennomføre dette årsstudiet.

Mor går da hjemme i 42 uker med penger fra lånekassa, for så å gå hjemme i de resterende 10 uker med penger fra far.

Når ett år er gått tar far de 29 ukene permisjon med gradert uttak, og mor går ut i jobb.

Lar denne planen seg gjennomføre? Om den ikke gjør det så hadde jeg satt pris på å få det inn med teskje :) Synes det er kjempevanskelig å sette seg inn i alt dette her.

Kan arbeidsgiver til far nekte far å gå ut i 29 ukers permisjon?

Hvordan går jeg frem - konkret - for å gjennomføre denne planen (dersom den er gjennomførbar)? Hvem tar far først kontakt med? Nav for å søke om penger, eller jobb for å søke om gradert permisjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å kunne utsette permisjonen må begge foreldrene være i 100% arbeid. Det vil si, du kan ikke ta permisjon fra studiene. Og de 10 ukene uten studier må du jobbe.

"Når far skal ha utsettelse

I den ordinære stønadsperioden er omfanget av fars foreldrepengeuttak avhengig av mors yrkesaktivitet. Forutsetningen for at far i denne perioden skal kunne utsette sitt ordinære foreldrepengeuttak er altså at mor samtidig er i arbeid eller under utdanning mv. i samsvar med vilkårene i § 14‑13. Det stilles krav om at mor er i aktivitet også i den perioden far arbeider heltid for å få utsettelse. I tillegg må mor være i aktivitet når far faktisk mottar foreldrepenger."

Skrevet

takk for svar :)

Men jeg kommer jo til å jobbe 100% når far mottar pengene - er ikke det nok? Men det er altså i _utsettelsen_ det kreves at jeg arbeider/studerer da?

Jeg må nesten ta permisjon fra studiene, orker ikke være fulltidsstudent med liten baby. Og de 10 ukene etter permisjonen er babyen for liten til barnehage (synes jeg), så det blir uaktuelt å jobbe da.

Men det betyr med andre ord at jeg ikke kan benytte meg av denne ordningen da ... :\ Om jeg har forstått det riktig ...

Jaja - da får vi leve på mannen :)

Skrevet

Sånn jeg har skjønt det så gjelder det med å jobbe også i utsettelsen.

Men lånekassen stiller ingen krav til deg om at du skal fullføre det studiet du tar. Får du fødselstipend så får du fødselstipend, ingenting bli omgjort til lån om du ikke står på eksamen.

Så dersom du velger å reg deg som student, møter opp på eksamen, får F i eksamenskarakter. Så spiller det ingen rolle for lånekassen. Og i forhold til nav så går ikke de inn å sjekker at du fullfører studiene etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...