Gå til innhold

Glukosebelastning - hva betyr verdiene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tatt glukosebelastning i dag. Det var mest kjedelig, egentlig. 2 timer kan gå veeeeldig sakte! Hadde 5,0 før jeg drakk sukkervann, og 6,3 to timer etter. Mmm ... sier meg mye, liksom! Noen som vet om dette er bra eller dårlig?

Fortsetter under...

Skrevet

var det igen som fortalte deg det da?

for meg høres verdiene veldig bra ut ! Jeg hadde 4,9 før og 9,3 etter. ikke så bra, men langtidsblodsukkeret et derimot veldig bra så det betyr bare at jeg ikke tåler sukkerbomber så bra i svangerskapet.. Tror du er helt trygg :-)

Skrevet

Nei, det var bioingeniøren som tok blodprøver og ga meg sukkervann som sa det. Hun sa at hun trodde det var helt fint, men at legen måtte gi meg den endelige dommen. Ble jo litt nysgjerrig på tallene - de sier meg fint lite sånn i utgangspunktet.

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

Under 7 er perfekt :-)

Skrevet

Her står det noe om dette:

http://www.unn.no/article16554-9547.html?articleID=16554&categoryID=9547&larger=&printing=1

"Tolkning

Ved 2 timers verdi <7,8 mmol/l gjøres ingen tiltak.

Dersom glukosuri påvises ved senere kontroller, utføres ny glukosebelastning.

Ved verdi mellom 7,8 og 9 mmol/l anbefales kostråd.

Eventuelt gis opplæring i blodsukker egenkontroll

Tilfredsstillende blodsukkerverdier; <7 mmol/l ved egenkontroll uansett tidspunkt.

Dersom man finner verdier >9 mmol/l bør den gravide henvises spesialavdeling."

Skrevet

jeg er 100% sikker på at du er safe! ikke noe å tenke mer på! Gratulerer

Annonse

Skrevet

Har du (neekap) fått diagnosen sv.diabetes eller skal du bare holde deg unna sukkerbombene? Selv fikk jeg 8,8 etter, men målingene hjemme har vært veldig fine (stort sett 5 komma ett eller annet). Da jeg spurte jm om hvorfor de ikke hadde målt langtidsblodsukkeret på meg, hadde hun ikke hørt om det engang...

Skrevet

Det er kjempe fine verdier, ikke noe å bekymre seg over.

Jeg hadde 9,5 etter 2 timer, og da fikk jeg beskjed om at alle over 9 skulle følges ekstra opp i svangerskapet. :)

Mine egne målinger hjemme er fine, så det er de sukkerbombene jeg må holde meg unna.

Skrevet

Jeg hadde 5,7 ved start og 7,3 etter to timer. Fikk beskjed om at det var greit, men kunne godt være litt forsiktig og spise mye grønt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...