Gå til innhold

Svar fra matportalen ang. softis!

Anbefalte innlegg

Hei

Mattilsynet har ikke kostholdsråd til gravide som gjelder softis spesielt. Det er de som selger softis som skal sikre at isen som omsettes har god nok hygienisk kvalitet. Mattilsynet krever blant annet at det etableres effektive rutiner for styring og kontroll med renhold av softismaskinen.

Derom du søker på ”softis” på Matportalen får du treff på en del saker hvor Mattilsynet har kontrollert blant annet softis.

Et råd som noen jordmødre gir, men som egentlig ligger utenfor Mattilsynets forvaltningsområde, er at dersom den gravide selv er usikker på et produkt, kan det være lurt å avstå fra det. Ikke fordi produktet er farlig, men for å slippe å forholde seg til usikkerhetsfølelsen resten av svangerskapet.

Hilsen

Redaksjonen Matportalen

Ble ikke så mye mer klok egentlig. Men det står jo ikke på fy lista deres, så. Og min jordmor bare blåste av hele min frykt for denne ene softisen jeg har spist. Men akkurat der tror jeg vi får like mange forskjellige svar som det er jordmødre.

Gikk inn på matportalen og søkte på softis. Der stod det flere artikler om at det er mye bra softis når de har kontroller. Men de stedene det ikke er bra så kommer det av at de ikke har softismaskiner som er selvpasteuriserende. Hva betyr det??

Melka de bruker i isen er vel fra TINE uansett den? Så da er den vel pasteurisert??

Dette var nå iallefall det de svarte.

Jeg sjekket mailen min litt over åtte i morges, så de har vært rask med å svare.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137532929-svar-fra-matportalen-ang-softis/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man skal slutte å spise alt som KAN bli infisert av bakterier så kan man jo ikke spise noe!! ingenting er 100% sikkert- men man blir jo helt tullete av seg om man skal gå å være helt hysterisk i 9 mnd da..

Sunn fornuft er en fin ting.

og det er forskjell på å spise feks softis i norge og softis i egypt.

Slik jeg forsto svaret du har fått fra matportalen, kan vi trygt spise softis. Det er ingenting som tyder på at det skal være økt fare for listeria og e-coli i softis. Men det finnes enkelte serveringssteder som slurver med rengjøring. Og det gjelder ikke bare softismaskinen. Heldigvis har vi et godt kontrolleringsorgan i Norge, så jeg tror ikke at vi har noe å bekymre oss over.

At noen maskiner er selvpastauriserende betyr at de regelmessig pastauriserer melkeproduktet som er i maskinen, uten at personalet på det serveringsstedet behøver å tenke på akkurat det. Selv om melkeproduktet som benyttes er pastaurisert fra før, kan det oppstå nye bakterier når melkeproduktet blir stående for lenge. Og det hender jo sikkert at serveringsstedene kan bruke av det samme melkeproduktet over en lengre periode, slik at det bør pastauriseres igjen før det selges.

Konklusjonen jeg dro ut av svaret fra matportalen er at så lenge man føler seg trygg på at hygienen er bra der man kjøper softis (eller kebab o.l.), kan man finfint spise softis selv om man er gravid =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...