♥Cherrypie♥ Skrevet 22. april 2008 #3 Skrevet 22. april 2008 ja de har full sommerferie,er d ikke 8 uker da?høst,vinerferie pluss påsken,åsså er d vel noen fridager i mai,men hender de bruker en og annen fridag som planleggingsdag som fks de 3 -4 siste dagene i sommerferie:) men ellers mye fri!
Lillesnuppis Skrevet 22. april 2008 #4 Skrevet 22. april 2008 Tenker du da på Høst, vinter og påske ferie??
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 22. april 2008 #6 Skrevet 22. april 2008 Hehe, nei. Som oftest blir barnas ferie brukt til planlegging (vinter/høstferie), og flere inneklemte fridager, samt noen dager i sommerferien. Men de har fri på helligdager da. I løpet av et år blir det sikkert 8-9 uker ferie. Men ikke 5 uker ekstra i tillegg til sommerferien nei.
supermummy Skrevet 22. april 2008 #7 Skrevet 22. april 2008 Nei, vi har ferie fire uker i juli pluss ei uke i aug tror jeg. Og det blir vi trekt lønn for!
Lillesnuppis Skrevet 22. april 2008 #8 Skrevet 22. april 2008 Du sier ellers mye fri!!! Jeg har en far som jobba på videregående skole i 30 år. Er du klar over hvor mange ganger han satt oppe til langt på natt for å rette prøver. Hvorfor tror alle at lærere bare jobber når di er på skolen for å undervise? T.o.m når dem ikke underviser så har den kontor jobb med diverse oppgaver som skal lages til elevene. Noen trenger ekstra timer og noen ganger drar di ut i firmaer for å finne evt lærlingplass for elevene sine, eller praksis uke i ett firma... Så en lærer jobb er ikke fra kl 08.00-16.00 ( visst det er noen som tror det. )
supermummy Skrevet 22. april 2008 #9 Skrevet 22. april 2008 Høst, vinter, juleferie blir jo regnet som avspasering, fordi vi jobber mye mer enn vi har betalt for ellers i året..
Lillesnuppis Skrevet 22. april 2008 #10 Skrevet 22. april 2008 Alle har da stort sett fri på helligdager. Hvorfor er det så ille at lærerne har det og ikke dem andre som har andre jobber???
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 22. april 2008 #11 Skrevet 22. april 2008 Vi har 5 ukers ferie som alle andre. Forskjellen er at vi får ikke velge når den skal taes. Den MÅ taes i skolens sommerferie når alt av sydenturer er på det dyreste. Samtidig må vi ta avspaseringen vår som vi har samlet opp gjennom hele skoleåret på samme tid. Får ikke velge det heller. Til sammen blir dette ca 7-8 uker fri om sommeren. Ellers har vi fri de samme dagene som butikkansatte har fri og et par dager i tillegg.
Motti Skrevet 22. april 2008 #12 Skrevet 22. april 2008 Lærere har lovbestemt ferie på 4 uker og en dag, denne tas i juli måned. Resten av sommeren er avspasering. De andre feriene, som høstferie, er det ikke arbeidsplikt, dvs da har de fleste lærere fri pga at elevene har fri.
mai mammaen til to Skrevet 22. april 2008 Forfatter #13 Skrevet 22. april 2008 jeg var ikke ute etter å irritere på meg lærere... jeg bare leste et innlegg på bim der det stod at det var en som var lærer som skulle ta fire ukers ferie etter permisjonen for så å jobbe igjen en liten stund før hun fikk sommer ferie... og det var da jeg lurte på om lærere hadde hele sommerferien og i tillegg 5 ukers fri til å ta når som helst... jeg vet godt at lærere har masse overtid pga retting av prøver, tentamen osv.. og i tillegg bruker man jo god tid på å forberede seg til timen (man skal iallefall gjøre det.. om alle gjør det er jo en annen sak) så vet jo at det er en del avsparsering... men lærere har jo jammen masse fri og da.. har tenkt på å prøve å jobbe i 1-2 klasse engang... er førskolelærer selv så har jo muligheten....den lange sommerferien i tillegg til fri hver påske, høstferie og vinterferie og juleferie er jo kjempe hærlig da.. selv om man gjerne jobber litt alikavel da..så har man muligheten til å være hjemme helligdager har jo alle fri stortsett... om man da ikke jobber på sykehus, gamlehjem osv....
supermummy Skrevet 22. april 2008 #14 Skrevet 22. april 2008 De ferieukene kan du velge å ta rett etter permisjonen. Jeg tar de inni permisjonen, da blir jo perm tilsvarende forlenget.Går akkurat for det samme... Men jeg skal egentlig begynne å jobbe igjen i slutten av april neste år, men kommer til å søke om perm frem til 20. juni.
mai mammaen til to Skrevet 22. april 2008 Forfatter #15 Skrevet 22. april 2008 så da er det vel ferien hun har fra i år da kanskje som hun tar til neste år, om du skjønner hva jeg mener? jeg tar jo ferie denne sommeren (da stopper permisjonen min) så blir permisjonen lenger....
Gjest Skrevet 22. april 2008 #16 Skrevet 22. april 2008 Hjelpes... Nei, vi har ferie i juli. Resten er avspasering.
supermummy Skrevet 22. april 2008 #17 Skrevet 22. april 2008 Ja det er nok ferien fra i år. Ferien kan jo ikke tas ut før det har gått 6 uker etter fødsel, så hvis hun føder i juni, kan ikke ferien tas da den ordinært hadde blitt tatt. Så da får hun 8 uker neste år i stedet..
___ Skrevet 22. april 2008 #18 Skrevet 22. april 2008 Å forstå ferie og avspaseringssystemet i skolen er ikke lett. Hvis jeg har forstått det riktig så har lærerene 38 uker som arbeidstiden skal fordeles på + 1 uke til faglig utvikkling (kurs ol). Et årsverk i skolen er på 1687,5 t. det vil si en arbeidsuke på 43,2 t. Spisepauser er inkludert. Da får lærerene til gjengjeld 13 uker fri i året, inklusiv helligdager. Mye av dette er selvfølgelig avspasering fordi de jobber lange arbeidsuker når de jobber. Det er likevel verdt å merke seg at bare 1300 av årets timer skal brukes på undervisning, annet arbeid med elever, kollegialt samarbeid, for- og etterarbeid, samarbeid med foresatte og instanser utenfor skolen, faglig-administrative oppgaver og andre planlagte aktiviteter. Hvis man bare ser på disse oppgavene får lærerene en arbeidstid på 34,2 t i uka i de 38 ukene de har undervisning. Resten av tiden skal vel brukes til oppdatering, langsiktig planlegging ol.
*smula* Skrevet 22. april 2008 #19 Skrevet 22. april 2008 Og ang det å ta igjen ferie: Jeg gikk ut i permisjon i juli. Og siden vi må ta ferien vår i juli, har jeg ferien fra 2007 til gode og tar den nå som permisjonen min er ferdig.
___ Skrevet 22. april 2008 #20 Skrevet 22. april 2008 Et årsverk i skolen er foresten relativt få timer i forhold til i mange andre yrker. I jordbruket regnes for eksempel et årsverk til å være 1845 t. Det vil si 157,5 timer mer enn i skolen. Med en arbeidsuke på 37,5 time utgjør denne forskellen at bonden må jobbe 4,2 uker mer enn læreren i året for å få et fullt årsverk.
Bøggly Skrevet 22. april 2008 #21 Skrevet 22. april 2008 Og pleie- og omsorgsfolk (turnus) jobber bare 35,5 timer pr uke/årsverk...
___ Skrevet 22. april 2008 #22 Skrevet 22. april 2008 Det blir jo mye på grunn av disse ulikhetebe det blir så vanskelig å sammenlikne hvor mye ferie folk har. Stort sett er det vel slik at ferien følger ferieloven, eventuelt med en ekstra tarifffestet ferieuke, for de fleste. De som varierer en del er hvor mange timer arbeid man skal gjøre i løpet av den tiden som ikke er ferie og når man skal jobbe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå