Anonym bruker Skrevet 21. april 2008 #1 Skrevet 21. april 2008 Det er to uker til termin, og vi har lyst og gi lillegutt et finsk navn, da min samboers bestemor var finsk. Hva syns dere om det? Er det dumt og gi han et finsk navn? Han har jo finske aner, og vi har lyst og markere dette på en måte. Han kommer mest sannsynlig til og vokse opp i Norge, men vil også få et forhold til Finland. Min svigermor, som er halvt finsk, ville hvertfall blitt glad hvis lillegutt fikk et finsk navn! Men vi har ikke nevnt dette til noen, vi er ikke hundre prosent sikre på dette enda, kansje 90 prosent sikre.. :-) Navnene vi har på lista er: Arvo Jari Jarmo Miika Olavi Hva syns dere om navnene? Takker for alle svar
Anonym bruker Skrevet 21. april 2008 #2 Skrevet 21. april 2008 Siden han skal gå i barnehage og skole i Norge, ville jeg ha gitt han et norsk fornavn og brukt et finsk navn som andre fornavn. Miika var det jeg likte best.
Gulp Skrevet 21. april 2008 #3 Skrevet 21. april 2008 Miika var ikke så gærnt. De andre ble litt for utenlandske for meg, har ikke hørt dem før. Vanskelig å bedømme. Men hva med Levi?
Anonym bruker Skrevet 21. april 2008 #4 Skrevet 21. april 2008 Av disse navna tror jeg Mika og Olavi kan fungere i Norge. De andre blir litt for spesielle.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2008 #5 Skrevet 21. april 2008 Takk for svar så langt! Tja.. Levi er et fint navn, men det er ikke finsk navn. Så at dette navnet var diskutert tidligere her, og det var en som hadde skrevet at Levi er et lite sted i Finland, men ikke et finsk person navn, og det er riktig. Men "smak" litt ekstra på navnene! De er lette og uttale og skrives rett frem, så det vil ikke bli et problem i Norge hvertfall HI
huldra87 Skrevet 21. april 2008 #6 Skrevet 21. april 2008 Hvis jeg var dere så hadde jeg valgt et finsk navn. En fin måte og markere at gutten har finske aner! =) Jeg liker alle navnene på lista di. Nabogutten heter faktisk Arvo, han er norsk med finske aner han også, og navnet fungerer helt fint i Norge! Synes Arvo er kjempetøft! Jari og Jarmo er også litt tøffe. Og Miika er søtt og fint, og Olavi er også fint. Mine favoritter her er nok Arvo og Miika! =) Alle navnene tror jeg vil fungere helt fint i Norge! De er lette og uttale for Ola og Kari Nordmann, og skrives rett frem. Ingen problem. Og jeg synes ikke det er fremmede og spesielt utenlandske navn, men vanlige finske navn.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2008 #7 Skrevet 22. april 2008 Synes det er sært å gi gutten et finsk navn bare fordi oldemora er finsk. Dersom dere skal bo i norge bør barnet få et navn som fungerer her. Når det er sagt kan Olavi kan gå som et navn nr to.
Gjest Skrevet 22. april 2008 #8 Skrevet 22. april 2008 har du sett her: https://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=2 hva med arlo?
Vannmann35 Skrevet 22. april 2008 #9 Skrevet 22. april 2008 Jeg har selv en venninne som er bosatt i Finland, da hun er gift med en Finlender. Hun har valgt internasjonale navn på barna sine (Markus og Kasper), da finske navn er vanskelig å uttale riktig for oss nordmenn, og norske kan være vanskelige å uttale for finnlendere. Jeg synes heller ikke det at bestemoren til barnet er finsk gjør at dere har så nær relasjon til Finland at dere "bør" velge et finsk navn. Min manns farmor var svensk, og stefaren hans er svensk - vi kommer ikke til å velge et svensk navn av den grunn... Men det er jo et høyst personlig valg da. Av de navnene du velger er det kun Olavi jeg synes er brukbart i Norge.
studdis Skrevet 22. april 2008 #10 Skrevet 22. april 2008 Selv om det ikke er nødvendig å gi barnet finskt navn pga oldemoren er finsk, så er jo dette flotte navn + det knytter litt bånd. Min mormor og all slekt fra hennes side er fra Irland, og vi har gitt våre barn navn som lett kan uttales for dem. Ingen av de finske navnene som er nevnt er vanskelige å uttale på norsk, så hvorfor ikke bruke dem??? Jeg likte ikke så godt Jarmo eller Olavi (hørtes ut som en litt femi form av Olav ;-). Likte aller best Miika og Jari. Arvo er også fint. Lykke til!!!
Vannmann35 Skrevet 22. april 2008 #11 Skrevet 22. april 2008 Det er mulig de ikke er vanskelig å uttale på norsk, men de lyder veldig fremmedartet + at klangen blir helt annerledes! Akkurat som med Brian uttalt på norsk - og på engelsk... To veldig ulike navn.
nybakt mams Skrevet 22. april 2008 #12 Skrevet 22. april 2008 Hva med LEVI! Flott finskt navn:) Eller Toivo?
MariaShira Skrevet 22. april 2008 #13 Skrevet 22. april 2008 jeg likte alle navnene jeg, kanskje bortsett fra Jarmo, syntes det ble ltt tungt. Dette er ikke mer fremmedartet enn mange av de nye arabiske navnene som kommer til norge nå! Gå for et finsk navn dere!
Anonym bruker Skrevet 22. april 2008 #14 Skrevet 22. april 2008 Takk for svarene! Ikke alle er like positive ser jeg, men det er vel smak og behag ;-) Vi kommer nok til og gå for et finsk navn. Navnene er helt enkle og uttale på norsk, og klangen blir ikke noe særlig annerledes heller. Vi har funnet ut at Arvo og Miika er våre favoritter til nå, og kommer mest sannsynlig til og gå for et av dem. Min bestefar heter Johannes, så vi har lyst og kalle opp etter han. Altså er alternativene Miika Johannes eller Arvo Johannes, og vi synes det er fine navn! :-) Til dere som foreslo Levi: Ja det er et veldig fint navn! Men det er ikke finsk, det er hebraisk! ;-)
Gjest Skrevet 22. april 2008 #15 Skrevet 22. april 2008 Jeg likte godt Olavi :-) Og så vil jeg slå et slag for Ailo! Det synes jeg er flott :-)
Anonym bruker Skrevet 22. april 2008 #16 Skrevet 22. april 2008 Jeg synes at å gi gutten et finsk navn er en fin måte og markere at han har finske aner! Så noen her skrev at bare fordi oldemora var finsk er det ingen grunn for at han MÅ ha et finsk navn! Men det var jo ingen her som sa det heller. HI skrev at de HAR LYST og gi han et finsk navn, det er stor forskjell! Jeg tror at det kansje avhenger litt hvor i landet man bor, og hva man synes om finske navn. Nord-Norge grenser til Finland, men det gjør ikke Sør-Norge. Derfor innbiller jeg meg at folk sørfra synes finske navn er veldig fremmede og spesielle, mens at folk nordfra kan være vant med det finske språk og finske navn. Det kan jo kansje tenkes at det er slik hvertfall? Jeg er selv fra et sted langt nord, og jeg har vært mange ganger i Finland, og jeg syns ikke navnene på lista til HI var fremmede og spesielle, da jeg har hørt alle navnene mange ganger før. Jeg kjenner bl.a en liten Miika, og det er et søtt og pent navn som jeg liker godt :-) Og jeg tror at det avhenger litt hvor de bor i landet, om folk i nærmiljøet vil "godta" navnet til gutten eller ikke. Miika Johannes og Arvo Johannes var kjempe fine navn! Og jeg hadde hvertfall ikke stusset over navnet hvis jeg ble presentert overfor ham. Lykke til!! ;-)
Anonym bruker Skrevet 22. april 2008 #17 Skrevet 22. april 2008 Forresten, så er Ailo et ganske fint navn ja, men det er samisk, ikke finsk! ;-)
Vivil-08 Skrevet 22. april 2008 #18 Skrevet 22. april 2008 Jeg synes Arvo eller Olavi var finest av de navnene du har listet opp. Hva med Erkki? Kjenner også en halvt finsk gutt som heter TIge, men det er kanskje ikke et finsk navn? Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 22. april 2008 #20 Skrevet 22. april 2008 Jari og Miika er lettest i Norge. Finsk o og norsk o blir jo uttalt så ulikt, at navn med o blir værre å uttale. Hvis dere er ute etter finsk uttale da! Jeg er finsk og barna mine har finske navn som fungerer helt supert i Norge også. Vi vurderte bland annet Antti, Veeti, Anton, Eetu, Hannes, Joonas. Men det ble noe helt annet... Lykke til med navnevalg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå