Gå til innhold

Om kikhosten- igjen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har foreløpig ikke vaksinert jenta mi som er et halvt år, og har ikke lyst til å gjøre det...

Likevel sliter jeg litt med tanken på kikhosten. For å være helt ærlig, så er jeg veldig redd for at hun skal få denne sykdommen. Grunnen er nok at jeg selv hadde kikhoste i tenårene, og det var det verste jeg har vært med på. Jeg hostet så jeg mistet pusten og kastet opp i ca 3 måneder, brakk to ribbein pga den kraftige hostingen, og fikk betennelse i bukmusklene av samme årsak. Det var rett og slett grusomt....... og kan bare tenke meg hvordan det ville vært om et lite barn fikk det slik jeg gjorde.

Da jeg var hjemme i helga, snakket dessuten bestemor om sykdommen. Hun fortalte at min mor hadde vært veldig syk som baby, og at hun hostet slik at hun ble helt blå da hun ikke fikk puste.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men måtte bare lufte noen tanker. Er jo veldig skeptisk til vaksiner....men samtidig er jeg altså veldig redd for at babyen min skal få kikhosten (sikkert pga at jeg selv så alt for godt husker hvor syk jeg selv var).

Noen tanker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

....her tenker jeg at det er individuelle vurderinger som må komme i fokus....dere har en historie med kraftig kikhosteforløp i familien.....ville være tilbøyelig til å tenke at vaksine kunne være en god løsning....men samtidig ville jeg jo tenkt over at du selv med stor sannsynlighet var vaksinert samt revaksinert innenfor det tidsrommet som tilsier at vaksinen skal være virksom i kroppen ennå siden du var i tenårene.....dersom du ikke har spesielt kraftige sykdomsforløp av annen art eller kraftig astma eller annen luftveissykdom kan du jo være en spesiell følsomhet......jeg skjønner du er redd med tanke på dette....jeg vill kanskje snakket med en atroposofisk lege om gode råd siden unger kan få sykdommen selv om de er vaksinert tror jeg jeg ville vært litt forspent uansett.....

egentlig vanskelig spørsmål....

Skrevet

Takk for fint svar. Ja, det er et vanskelig spørsmål.

Nei, jeg har ikke astma/luftveisproblemer eller vært utsatt for andre kraftige sykdomsforløp.... Ja, jeg var vaksinert som barn, men er usikker på om jeg var revaksinert senere.

Kanskje jeg skal prøve å kontakte en lege og spørre om råd. Er det noen som kjenner en dyktig atroposofisk lege, send meg gjerne en PM.

Skrevet

skal sjekke litt....sender deg meld når jeg finner ut noe....

Skrevet

Nå kan ikke jeg så mye om dette som yppert, hippie, angelica, tura satana og thenatural, men jeg har skjønt såpass at kikhostevaksinen ikke virker mot den type kikhoste som går. Og at barn som er vaksinert får kikhoste på lik linje som alle andre.......(fordi den ikke virker). Jeg vil også anta at antibiotokaen er bedre og/eller annrledes enn den var da du var liten (uten at jeg vet dette med sikkerhet).

Vår er ikke vaksinert og vi kommer til å prøve homeopati hvis det skulle bli nødvendig. Og evnt. antibiotika om det skulle bli riktig ille.

Yppert burde kommet på banen her..............YPPERT....ER DU HEN?

Skrevet

heia Mamma'n:-)

Stemmer det:-) her jeg bor har det florert med kikhoste siden 2005! Selv om denne kommunen jeg bor i kan påberope seg vaksinedekning på nesten 94%, så har rapporteringen av kikhoste vært ekstremt høy:-) Det vle allerede så tidlig som i 1998 advart mot at bordella pertussis hadde mutert og at vaksinen ikke ville virke. Her er de minste på barnehagenivå like mye rammet som eldre og det ser ikke ut som min kommune er annerledes enn andre kommuner:-)

http://www.ostlendingen.no/article/20080422/NYHETER/852771361

Ser ut til at flere har forstått at kikhostevaksinen ikke virker...mulig den 85% beskyttelsespåstanden bør justeres ned en god del hakk:-)

Skrevet

Ok....dette samsvarer med det jeg har lest tidligere. Så- kikhostevaksinen virker muligens ikke så bra som HS osv. skal få oss til å tro. Så- kanskje spiller det ingen rolle da, om jeg vaksinerer eller ikke. Men uansett er jeg like redd for sykdommen.....

Er det noen som har kjennskap til behandling og sykdomsforløp i tilfelle et barn får kikhosten? Jeg ønsker nemlig å gjøre alt for å unngå at barnet mitt skal bli like grusomt angrepet som jeg ble. Er det noe i det hele tatt som kan gjøres?

Skrevet

Du kan feks ta kontakt med en dyktig homøopat. Helst en med lang erfaring med behandling av sykdommen hos små barn.

I følge homøopatien kan kikhoste behandles forebyggende, om smitte skulle oppstå i barnets krets, symptomene kan dempes hvis barnet allerede er smittet, eller den kan forhindres med riktig middel til rett tid.

Det er viktig at du føler deg komfortabel i ditt valg, uansett om du velger det ene eller det andre.

Et annet alternativ er å snakke med en antroposofisk lege, og høre hva de evt kan foreslå.

Skrevet

Kikhostevaksinen virker ikke alltid 100%, men ifølge overlegen på Ullevål barneavdeling er ALLE barn som kommer inn med kikhoste (delvis) uvaksinerte. Barna som er vaksinerte og får det i mye mindre grad, selv om jeg ikke har hørt om vaksinerte barn som har kikhoste. De som har ikke vært vaksinert de siste 5-10 årene kan få det like kraftig som uvaksinerte. Immuniteten avtar og man må revaksinere. Hilsen fra en som har hatt en baby med kikhoste innlagt på sykehuset (HELT grusom opplevlse, han ble blå og mistet pusten). Jeg er selv revaksinert og glad for det.

Skrevet

men hvor gammel var ungen din....og var den vaksinert??.....

kikhoste vaksinen er den av vaksinene som hyppigst ikke virker....og det er godt dokumentert.....

Skrevet

Min unge var 2 mnd og ikke vaksinert enda. Han ville ha dødd hvis vi ikke hadde vært på sykehuset. Kikhostevaksinen har en kort varighet (5-10 år) og man bør revaksinere hele livet. Vaksinen fungerer i den grad at man KAN bli smittet av kikhoste og få veldig lette symptomer, eller kan ikke bli smittet i det hele tatt, mot uvaksinerte (eller hos de med utgåtte vaksiner) får veldig alvorlige symptomer. Som Corine beskriver, har du hatt en slik sykdom så skjønner du litt mer alvoret i hva det innebærer å ha en slik sykdom.

Skrevet

Høres trist ut med barnet ditt anonym. Men kikhoste rammer nok like ofte vaksinerte som uvaksinerte! Denne overlegen har nok ingen belegg for å si at vaksinerte rammes mildere enn uvaksinerte. Mine har også hatt kikhoste, hvor det sto på som værst i 3 dager. Ikke behov for akutthjelp. yngstemann var 9 måneder. Som regel er komplikasjonene til kikhoste værst de 3 første månedene og kan i sjeldne tilfeller være livsfarlig, hvis ikke man kommer under medisinsk behandling. Yngstemann ble mest sannsynlig smittet av sin eldre bror som igjen hadde fått smitten i barnehagen. Eldste bror var borte 5 dager og yngstemann var frisk etter ca 10 dager. Kikhostevaksine som ikke fungerer og hvor man regelrett bedriver synsing og vill gjetning omkring vaksinen som igjen ikke virker er ganske så hyklersk fra Folkehelseinstituttet! Det siste de har kommet med nå er at skal det være vits med kikhostevaksine, så må alle i Norge ta kikhostevaksinen hvert 5 år. Har man hatt sykdommen 1 gang, så er man beskyttet livet ut, selv om det er noen anonyme her inne som ser ut til å satt verdensrekord i antall kikhostetilfeller:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...