Gå til innhold

Skal rosebuskene klippes helt ned nå når det er vår?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

...og hvor har du det ifra at de skal klippes ned om høsten?? det er ihvertfall helt feil etter min mening. Da vil jo de stubbene du har klippet ned om høsten stå og få all snø og regn på seg,og det kan resultere i at de råtner opp...nei,blomsterFinn sier du skal klippe de ned straks bjørka spretter om våren,og det er faktisk relativt sent! Jeg gjorde dette i fjor,selv om de allerede hadde begynt å sette skudd(rosene altså) men de kom opp igjen så flotte som aldri før!! Så det du sier om at de dør er faktisk bare bull-shit...!

Ehh.... Verbena:

Der tar du veldig feil, helt feil!

De SKAL klippes nå. Men de skal ikke klippes før bjørka har museører. Men det er veldig forskjell på hvordan de forskjellige rosene skal klippes.

Eldre rosebusker som gjenblomstrer skal klippes lite, her fjerner man kun de eldste grenene slik at de fornyer seg. Klipp gjerne litt mer for å forme busken, dersom ønskelig. Ellers så klipper du bare døde kvister.

Svigermor var her å klippet noen av mine... Vet ikke helt hva hun gjorde, men hun snakket noe om knupper/skudd.

Særlig en gren kunne hun ikke klippe noe lenger ned pga at det ikke var noen knopp/skudd lenger nede. Så denne kunne vi klippe litt lenger utpå våren når det var kommet flere knupper/skudd.

Så antar at det er en regel at du ikke kan klippe noe lavere enn over et skudd/knupp.

Jeg klippet mine i dag. Klippet det døde øverst og noen få greiner som stakk ut overalt.. Den hadde vokst litt villt. Men de skal ikke klippes helt ned nei, bare stusses litt.

Mormor sa forresten at man skal la en som er forbanna på deg klippe rosene for da blir det så fine blomster. =)

Annonse

Roser skal klippast om våren. Stilkroser og småbusker kan du ta godt ned, men klatreroser og store busker berre "stussar" du det visne av og det du vil ha vekk:) Det kjem fort nye skudd:) Du kan jo plante noko inntil, men du skal jo ikkje klippe rosene heilt til rota. Lavendel eller tagetes er lurt å plante i nærheten, då desse kan hjelpe mot lus:)

Vi har (hadde) noen rosetrær utenfor hytta vi kjøpte i fjor. Masse masse roser på de i fjor sommer, men de hadde ikke vært klippet på mange år - var "overalt".. Så jeg klippet de helt ned for noen uker siden. Kommer de ikke opp igjen, så får jeg kjøpe nye.. Vi skulle male veggen der, og de var i veien... er skikkelig stor rot på de, har stått der i minst 10år, om ikke lenger...

Blir spennende å se....

Om høsten kan du grovklippe rosene, dvs. ta vekk det visne. "Når bjørka har fått museører, klippes rosene" står det i alle hagebøker,- dvs. nå eller i mai, etter hvor du bor i landet, klipper du rosene ned til ca. ti cm, ta vekk tynne skudd og grener som krysser hverandre. Vårblomstene får du ev. plante ved siden av eller innimellom. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...