*stjerneklar med GULLSTJERNE* Skrevet 21. april 2008 #1 Skrevet 21. april 2008 WÆÆÆ! Diger humle her inne, jeg er alene hjemme. Hva i all verden skal jeg gjøre? Kan den stikke meg?
*stjerneklar med GULLSTJERNE* Skrevet 21. april 2008 Forfatter #2 Skrevet 21. april 2008 PHU. Fløy akkurat ut. Heldigvis!
Hilde_85 Skrevet 21. april 2008 #3 Skrevet 21. april 2008 Tviler på at den hadde gjort det noe uansett hvis du bare hadde latt den være
lip smacker Skrevet 21. april 2008 #5 Skrevet 21. april 2008 He he..humler er snille;-) Men hvis du plager de,da biter de!
Lotten Skrevet 22. april 2008 #6 Skrevet 22. april 2008 det er tull at humler brennner, humler stikker. Bare hunner og ikke hanner (dronninger og arbeidere) har en giftig stikkebrodd, som er «omdannet» fra eggleggingsrøret. Den er normalt trukket inn i bakkroppen. Brodden er glatt, uten mothaker, derfor kan samme humle stikke flere ganger i motsetning til honningbiene, som har mothaker så de bare kan stikke én gang. Humlestikket oppleves som en brennende smerte. Denne brennende smerten har resultert i den helt feilaktige påstanden vi av og til hører om at "humlene stikker ikke, de brenner". Men humlene har brodd, og de stikker smertefullt. Men stikket er ikke farlig med mindre man reagerer allergisk. Dersom humlene får være uforstyrret, så er de svært fredlige.
Gjest Skrevet 22. april 2008 #7 Skrevet 22. april 2008 Neste gang du får en humle eller et annet skummelt, flyvende insekt inn i huset, kan du hente et glass og litt stivt papir. Som oftest holder disse insektene seg i vinduer og da kan du sette glasset over insektet, stikke papiret mellom glasset og vinduet, for så å bære insektet ut og slippe det fri. Insektet blir glad, du blir glad og du slipper å vaske vinduet fordi du skviset insektet utover det hele =)
mai mammaen til to Skrevet 22. april 2008 #8 Skrevet 22. april 2008 rose_of_ice men da risikerer du jo at den kommer inn igjen seinere da.. jeg skviser alltid alle slike dyr som kommer inn til oss... er vettaskremt for veps spesielt.. har sett disse sinnsykt svære humlene som er kommet nå..svirrer rundt og høres ut som et helikopter som kommer..hehe
Gjest Skrevet 22. april 2008 #9 Skrevet 22. april 2008 =P Jeg tenker likedan når det gjelder edderkopper... En død er lik en mindre å bekymre seg over! Men så tør jeg nesten aldri å drepe en da. Får panikk og nervøse sammenbrudd hver gang jeg ser en edderkopp =/ Men så forsøker jeg å tenke at alle disse små insektene er antakeligvis mer redd oss enn vi er for dem. Ei humle er jo egentlig bare koselig, selv om ei gedigen humle kan vike ganske så skummel... Veps er ikke jeg begeistret for heller. Det virker som at de stikker for en slikk og ingenting. Bier derimot stikker kun når de føler seg truet på livet. Men selv om vi er redd disse fæle insektene så har jo de like stor rett til å leve som oss.. Så lenge edderkoppene holder seg LANGT unna huset mitt =P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå